آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: فروش آب‌ سنگین به روسیه نهایی شده است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سخنگوی سازمان انرژی اتمی


سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: مسئله غنی‌سازی و سانتریفیوژها موجب ندیده‌شدن فعالیت‌های اصلی سازمان انرژی اتمی نشود. بهروز کمالوندی بعدازظهر دیروز در نشست خبری خود در محل سازمان انرژی اتمی با تبریک فرارسیدن هفته دولت، یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت و گفت: هفته دولت فرصت مناسبی برای بیان خدمات و پیشرفت‌های دستگاه‌هاست.

 

او در ادامه با بیان اینکه اورانیونیوم تا چند دهه دیگر مانند نفت تمام می‌شود و همجوشی و گداخت اهمیت می‌یابد، گفت: با عملی‌شدن گداخت، میلیون‌ها سال انرژی بشر تأمین می‌شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به عملکرد نیروگاه بوشهر توضیح داد: از ابتدای فعالیت بوشهر تا به امروز ۲۷ میلیون بشکه نفت خام صرفه‌جویی شده و از سویی از تولید 15,7 میلیون تن آلاینده جلوگیری کرده و ۱۷ هزار میلیون مگاوات برق هم تولید شده است. کمالوندی با بیان اینکه حدود ۶ هزار مرکز پزشکی برای صد هزار نفر پرتوخواهی می‌کنند که تحت نظارت سازمان هستند و برای آنها مجوز سه ساله صادر می‌شود، گفت: هم‌اکنون، هم در حوزه تشخیص و هم درمان رادیوداروهای جدیدی تولید می‌شود که مانع از خروج بیماران به ترکیه شده است. در تولید برخی از آنها توانسته‌ایم به رتبه پنجم دنیا تبدیل شویم.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آب سنگین به ظرفیت خوبی از تولید رسیده است، گفت: ما می‌توانیم یا افزایش کمی دهیم یا کیفیت را افزایش دهیم و باید توجه داشت نیاز کشور کم است. ما بعد از فروش به آمریکا، ۱۷۰ تن آب سنگین داریم و فروش آب سنگین به روسیه تقریبا نهایی شده است، همچنین میزان خلوص آب سنگین ما از 99,8 به 99,95 ارتقا یافته است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در توضیح موضوع درز اطلاعات ایران در آژانس، گفت: یادداشت اعتراض دادیم و آژانس هم یادداشت داد. در دیدار معاون آژانس با آقای نجفی، نماینده ما، اطمینان دادند این موضوع از سوی ما نبوده است و ما یک ‌بار قبل از اجرای پروتکل اطلاعاتمان را داده بودیم که به‌خاطر برجام بود. ما فکر می‌کنیم با یک هدف سیاسی داخلی از سوی جناح‌های آمریکا برای تحت‌فشارقراردادن ایران صورت گرفته است.


او درباره نیروگاه‌های بوشهر که به‌وسیله روس‌ها قرار است آغاز شود، گفت: وقتی شما پولی توی جیبت نباشد و بپرسند فلان چیز را می‌خری یا نه؟ می‌گویی می‌خرم اما حقیقت این است که ما مشکل مالی داشتیم. کمالوندی گفت اگر زمان آغاز دقیق بدهیم، ممکن است بنا به دلایلی به آن نرسیم ولی می‌گویم ما نیز خودمان می‌خواهیم و قرار است در یک ماه تا دو ماه آینده آن را نهایی کنیم.

 

کار کلنگ‌زنی نیازمند این است که مسئله مالی حل شود. یکی، دو مورد هست برای ما مهم نیست ولی موضوع مالی باید روشن شود. صحبت از 10 میلیارد دلار است که هر سال معادل یک میلیارد دلار هزینه دارد و ازاین‌رو باید اطمینانی پیدا کنیم. کمالوندی بعد از صحبت تلفنی با صالحی در میانه کنفرانس خبری به خبرنگاران اطلاع داد در صحبت تلفنی با صالحی، ایشان به بنده اطلاع دادند موضوع نیروگاه‌ها و تأمین مالی نیروگاه‌های جدید با توجه به دستور مساعد رئیس‌جمهوری، حل ‌شده و به امید خدا به صورت جدی بحث موضوع نیروگاه‌های جدید را شروع و برای کلنگ‌زنی خیلی سریع اقدام می‌کنیم.

 

الان موانع کمی داریم و احتمالا در مدت چند هفته تلاش می‌کنیم؛ البته هر مذاکره‌ای برای هماهنگی وقت و آمدن طرف مقابل از روسیه، زمان می‌طلبد، ضمن اینکه هر دو نیروگاه در بوشهر است. او تصریح کرد: در بحث خرابکاری صنعتی و سایبر هم باید گفت، قبل از برجام از بازار آزاد می‌خریدیم و به‌همین‌دلیل برخی از طرف‌های خارجی به ما جنس معیوب می‌دادند؛ البته ما آنها را شناسایی و رفع ‌عیب می‌کردیم. جاسوسی و خرابکاری در همه دنیا وجود دارد.

 

ما بهترین آزمایشگاه شناسایی و رفع خرابکاری صنعتی را داریم و کارگاهی را هم برگزار کردیم و دست‌وپابسته نبودیم اما با تمام این احوال باید احتمال خرابکاری و جاسوسی را هم مدنظر داشت. کمالوندی در پاسخ به اینکه به‌جز آمریکا و اروپا به چه کشورهایی آب سنگین می‌خواهیم بفروشیم، گفت: بگذارید اسم نگویم. عمدتا اروپایی هستند؛ البته هر کشوری هم آب سنگین مصرف نمی‌کند. تعداد مصرف‌کنندگان کشورها اندک و حتی مصرف آب سنگین در ایران زیر یک تن است.

 

 اخبار سیاست خارجی  -  وقایع  اتفاقیه 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------