آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

سفارت‌خانه‌ای استراتژیک اما بدون سفیر



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سفیر پیشین ایران در عمان

بعد از بازگشت علی اکبر سیبویه، سفیر پیشین ایران در عمان و انصراف حسین امیرعبداللهیان از پذیرش مسوولیت سفارت ایران در مسقط ، هنوز گزینه جدیدی برای تصدی سفارتخانه ایران در مسقط به مقامات این کشور معرفی نشده است.

به گزارش ایسنا، در اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری «محمود آل‌سعید»، معاون نخست‌وزیر در امور کابینه عمان در دیداری به نمایندگی از سلطان قابوس پادشاه این کشور، از علی اکبر سیبویه، سفیر ایران در مسقط به مناسبت پایان دوره مسوولیتش در این کشور عربی قدردانی کرد؛ سفیری که از سال 1391 جانشین حسین نوش‌آبادی در این سفارت‌خانه شده بود.

چند روز پس از انتشار این خبر برخی از رسانه‌ها از جمله ایسنا در خبری نوشتند که سفیر ایران در عمان با پایان مسوولیتش به تهران بازگشته است. در همان مقطع از سوی برخی از مقامات دیپلماتیک اعلام شد که جانشین وی نیز به مقامات عمانی معرفی شده و مقامات این کشور نیز فرد معرفی شده را مورد تایید قرار دادند و مراحل اداری و دیپلماتیک این موضوع در حال انجام است و  این فرد کسی جز حسین امیرعبداللهیان، معاون وقت عربی و آفریقای وزیر خارجه نبود.

در حالی که این انتظار وجود داشت که به‌زودی این دیپلمات ارشد کشورمان از دفتر خود در ساختمان سی تیر خداحافظی کرده و به مسقط برود، در روز بیست و نهم خرداد خبری منتشر شد مبنی بر این که وی به عنوان مشاور وزیر خارجه منصوب شده است. فردای آن روز ایسنا به نقل از یک منبع مطلع در وزارت خارجه اعلام کرد «حسین امیرعبداللهیان به عنوان سفیر جدید ایران در عمان برگزیده شده و تمامی مراحل معرفی و تایید وی به عنوان سفیر جدید ایران در عمان طی شده است. اما با توجه به بروز مشکلات غیرمترقبه شخصی و خانوادگی برای وی این انتصاب در دقایق آخر منتفی شده است». برخی از منابع دیپلماتیک در همان موقع اعلام کردند که حتی بلیط سفر امیرعبداللهیان به عمان نیز تهیه شده بود ولی وی در دقایق آخر اعلام کرده که قصد ندارد مس,ولیت سفارت ایران در این کشور را بر عهده بگیرد.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار ایسنا، تاکنون فرد جدیدی به عنوان جایگزین حسین امیرعبداللهیان به مقامات کشور عمان جهت تصدی مسوولیت سفارت ایران در این کشور عربی معرفی نشده و در عین حال که گزینه‌هایی در این زمینه مطرح هستند ولی به نظر می‌رسد که دستگاه سیاست خارجی کشور تاکنون به گزینه نهایی جهت معرفی به مقامات عمانی نرسیده است.

 

این در حالی است که بارها مقامات کشورمان بر اهمیت روابط استراتژیک تهران و مسقط تاکید کرده‌اند و شاید بتوان گفت از بین پنج کشور حاشیه خلیج فارس، عمان از معدود کشورهایی است که سطح روابط دوستانه‌اش با ایران را با وجود فشارهای عربستان کاهش نداده است و از ظرفیت مناسب و بالایی برای وساطت میان ایران و کشورهای این منطقه و حتی فراتر از آن برخوردار است. چنان که در مقاطعی شاهد وساطت مقامات عمانی بین ایران و آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی در ارتباط با برخی از پرونده‌های مهم و حساس بوده‌ایم.

پس از به نتیجه رسیدن برجام و  ارتقای جایگاه ایران در عرصه جهانی، برخی از کشورهای منطقه به‌ویژه عربستان سعودی از این موضوع احساس خطر کرده‌ و در همین چارچوب رقابت نامریی گذشته خود با ایران را به یک رقابت جدی تبدیل کرده و در توهمی شدید ایران را به عنوان دشمن فرضی خود، جهان عرب و حتی کشورهای منطقه و جهان معرفی  می‌کند.

در این چارچوب عربستان تلاش کرده که هر جا ایران دارای جایگاهی در عرصه تصمیم‌گیری و تاثیرگذاری است ورود پیدا کرده و این جایگاه را دچار تزلزل کند چنان که بعضا شاهد این هستیم که مقامات این کشور بعد از سفر یکی از مقامات ارشد کشورمان به منطقه‌ای بلافاصله به آن منطقه سفر کرده و تلاش می‌کند روابط ایران با منطقه مورد اشاره را تحت شعاع قرار دهند. چنان که پس از آن که وزیر خارجه ایران حدود یک ماه پیش به آفریقا سفر کرد بلافاصله وزیر خارجه عربستان نیز راهی این قاره شد و تلاش کرد با دلارهای نفتی و پول طلای سیاه کشورهایی را که تاکنون نتوانسته است، تطمیع کند به سمت خود سوق دهد.

با توجه به فعالیت جدی عربستان جهت خدشه وارد کردن به جایگاه استراتژیک ایران و از دیگر سو با توجه به ظرفیت کشور عمان و جایگاهی که این کشور و پادشاه آن سلطان قابوس در عرصه جهانی از آن برخوردار است به نظر می‌رسد که دستگاه  دیپلماسی کشورمان باید هر چه زودتر به گزینه نهایی در مورد سفیر جدید ایران در عمان دست پیدا کند تا بتواند از ظرفیت این کشور که تاکنون به مانند برخی دیگر از کشورهای این منطقه زیر بار خواسته‌های عربستان برای کاهش سطح روابط با ایران نرفته است، به نحو مناسب‌تری استفاده کنند.

در حال حاضر طبق آخرین اخبار سفارت ایران در عمان توسط یک سرپرست اداره می‌شود و قطعا با توجه به جایگاه دیپلماتیک سفیر، در صورت معرفی هرچه زودتر سفیری توانمند ایران خواهد توانست مانور بیش‌تری جهت استفاده از ظرفیت‌های موجود در روابط تهران و مسقط بدهد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------