آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

تشدید احساسات ضد ایرانی و ضد شیعی در عربستان سعودی



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , روابط ایران و عربستان

یک فعال شیعه در عربستان می گوید: وقتی شما در روزنامه ها شیعیان را "رافضی" یا "ستون پنجم" و" عامل و ابزار ایران" در عربستان خطاب می کنید، بسیار طبیعی است که افکار عمومی برداشتی دشمن گونه از شیعیان داشته باشند.

در پی تشدید اختلافات سیاسی دو دولت عربستان سعودی و ایران ، احساسات ضد ایرانی و ضد شیعی در افکار عمومی عربستان به شدت بالا گرفته است.

به گزارش عصر ایران روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی در این باره نوشت: در نتیجه تشدید این احساسات در افکار عمومی عربستان، اقلیت شیعه این کشور در مظان اتهام همکاری با گروه داعش برای بر هم زدن امنیت داخلی قرار گرفته اند.

این روزنامه آمریکایی نوشت با به قدرت رسیدن ملک سلمان پادشاه عربستان روابط ایران و عربستان وارد دوره ای به شدت متشنج شد. عربستان سعودی از 18 ماه پیش حملات خود را علیه یمن آغاز کرده است و ریاض به طور مداوم ایران را به دخالت در امور کشورهای عربی به منظور بی ثبات سازی منطقه متهم می کند.

به نوشته وال استریت ژورنال : مواضع رسمی دولت سعودی در دو سال گذشته تنش های فرقه ای را در داخل این کشور بالا برده و احساسات ضد شیعی را هم در شبکه های اجتماعی و افکار عمومی عربستان و هم در سطح سخنرانی های تلویزیونی و منابر رهبران مذهبی این کشور تشدید کرده است.

در جریان جشن های عید فطر در شهر مرکزی " الخرج " در عربستان سعودی ، نمایشی از دختران دانش آموز روی صحنه رفت که در آن دو تصویر بزرگ از ملک سلمان به روی دیوار زده شده بود و در کنار آن دو شعار علیه  شیعیان نوشته شده بود . در یک شعار شیعیان را "رافضی ها" (خروج کنندگان از دین) نامیده بود و در دیگری شیعیان را به "سربازان مذهب زرتشتی " تشبیه کرده بود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی در اثر تشدید اختلافات سیاسی بین ایران و عربستان ، احساسات ضد شیعی در داخل عربستان که پیش از این کمتر به صورت آشکار و در منابر رسمی ابراز می شد، از زیر پوست جامعه عربستان سربرآورده و به طور آشکار تری ابراز می شود.

مفتی اعظم سعودی اخیرا در اظهار نظری شیعیان را دروغگویانی خوانده که قصد دارند جهان اسلام را بی ثبات سازند. این اظهارات در خبرگزاری رسمی سعودی بازتاب داده شد و دفتر مفتی سعودی پس از انتشار این اظهارات ، آن را تکذیب نکرده است.

به نوشته وال استریت ژورنال دولت عربستان سعودی همچنان حامی تفسیری بنیادگرایانه از اسلام است که شیعیان را مرتد می داند و این نوع نگاه به شیعیان در بین بسیاری از گروه های بنیادگرای جهادی (تروریستی) نیز وجود دارد.

"ابراهیم فریحات" محقق ارشد سیاست خارجی در موسسه بروکینگز در دوحه قطر در این باره به وال استریت ژورنال گفته است:" تشخیص اینکه کدام یک از این اظهارات و احساسات منشایی ضد ایرانی دارد و کدام یک ضد شیعی است، بسیار دشوار است. آیا منشا این تضادها و اختلافات فرقه ای و مذهبی است یا اینکه عامل ژئوپلتیکی (سیاسی) است؟ یک مرز بسیار مبهم بین این دو وجود دارد."

وال استریت ژورنال در ادامه به سابقه چند ماه گذشته در تشدید اختلافات بین ایران و عربستان سعودی اشاره کرده و حمله به دفاتر دیپلماتیک عربستان در ایران در پی اعدام شیخ نمر و قطع روابط سیاسی دو کشور در ژانویه سال جاری میلادی و شرکت ترکی الفیصل رییس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در نشست گروه مجاهدین خلق (منافقین) در پاریس را به عنوان نمونه ای از تشدید اختلافات دو کشور ذکر کرده است.

به نوشته وال استریت ژورنال رهبران شیعه در عربستان سعودی از تلاش های دولت ریاض برای مقابله با تروریست و ناامنی در کشور حمایت می کنند اما در عین حال این انتظار را از مقامات سعودی دارند که جلوی احساسات رو به گسترش ضد شیعی و تشدید اختلافات فرقه ای را در این کشور بگیرند.

"محمد الجبران" یک فعال شیعی در شهر "الاحسا " در شرق عربستان در این باره می گوید: "وقتی شما در روزنامه ها شیعیان را "رافضی" یا "ستون پنجم" و" عامل و ابزار ایران" در عربستان خطاب می کنید، بسیار طبیعی است که افکار عمومی برداشتی دشمن گونه از شیعیان داشته باشند."

بر اساس قوانین عربستان، دامن زدن به اختلافات فرقه ای می تواند عواقب قضایی داشته باشد. سخنگوی وزارت کشور عربستان در این باره گفته است مقامات عربستان به دنبال اجرای قانون در این مورد هستند اما کنترل مطالب افراطی (ضد شیعی) که در شبکه های اجتماعی عربستان منتشر می شود برای مقامات بسیار دشوار است.

به نوشته وال استریت ژورنال مقامات سعودی پس از اعدام شیخ نمر تلاش کرده اند مخالفت های رهبران و فعالان شیعه را فروبنشانند. آنها در مارس گذشته " شیخ حسین الردحی " یکی از روحانیون شیعه را پس از اینکه در خطبه ای به سیاست های دولت عربستان حمله کرده و از گروه حزب الله لبنان حمایت و پشتیبانی کرده بود، دستگیر کردند. دولت سعودی گروه حزب الله لبنان را در لیست تروریستی خود قرار داده است.

دادگاهی در شهر ریاض اخیرا جلسه محاکمه 30 تن از شیعیان این کشور را به اتهام جاسوسی برای ایران آغاز کرده است. این افراد در سال 2013 به این اتهام دستگیر شده اند. یکی از موارد اتهامی این 30 نفر علاوه بر جاسوسی به نفع ایران، تبلیغ مذهب شیعه در عربستان است.

"طاها الحاجی" وکیل مدافع این متهمان، گفته است دادگاه این افراد عادلانه برگزار نشده و به طور آشکاری، سیاسی و تحت سایه اختلافات رو به گسترش عربستان سعودی با ایران است.

این وکیل سعودی پس از اینکه در ماه مارس گذشته  به دلیل انتقاد از روند محاکمه موکلانش به دادگاه فراخوانده شد، از بیم دستگیری و تعقیب قضایی، از عربستان سعودی گریخته و از دولت آلمان درخواست پناهندگی کرده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------