آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

وزارت خارجه آمریکا: هیچ معافیت برجامی به ایران داده نشده است



  اخبارسیاست  خارجی ,خبرهای  سیاست  خارجی ,وزارت خارجه آمریک

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش یک اندیشکده آمریکایی درخصوص معافیت‌های محرمانه برجامی ایران تاکید کرد که هیچ معافیتی به تهران داده نشده و این کشور به تمام تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

به گزارش ایسنا، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با گزارش اندیشکده علوم و امنیت بین‌الملل که در آن ادعا شده است، ایران با کمک کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای برجام که مصوباتش محرمانه است، معافیت‌هایی دریافت کرده و می‌تواند بیش از مقادیر مصوب برجام، اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین تولید کند، گفت: به نظرم ما در ماه مارس به این موضوع پاسخ دادیم. من تاریخ دقیق را نمی‌دانم اما به طور شفاف در آن زمان صحبت کردیم. من آن زمان از این تریبون اعلام کردم که آنها از محدوده تولیدی خود عبور کرده‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را متوقف کرد و ایران نیز به سرعت به این موضوع رسیدگی کرد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کربی در ادامه گفت: من قصد ندارم درباره جزئیات کمیته مشترک حرفی بزنم. من نمی‌توانم این کار را انجام دهم زیرا بر اساس توافق این موضوعی محرمانه است. من نمی‌توانم وارد این موضوع شوم. تنها می‌توانم به شما اطمینان بدهم که هیچ معافیتی به ایران در زمینه تعهداتش داده نشده است. هیچ استثنایی برای آنها ایجاد نشده که به آنها این اجازه را بدهد که از محدودیت‌های موجود چه در زمینه اورانیوم با غنای کم و چه در زمینه آب سنگین فراتر بروند تا آنها مواد قابل استفاده برای تولید مواد شکافت‌پذیر را در اختیار داشته باشند.

وی افزود: کمیسیون مشترک راهنمایی‌های لازم را فراهم کرده است و برنامه جامع اقدام مشترک را عملیاتی می‌کند. این کمیته برای انجام این کار طراحی شده است. هیچ کدام از این راهنمایی‌ها به ایران این اجازه را نمی‌دهد که بیش از 300 کیلوگرم از اورانیوم با غنای کم (3.5 درصد) داشته باشد که بتواند از آن برای غنی‌سازی بیش‌تر استفاده کند. همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است، ایران این تعهدات را به طور کامل اجرایی کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران درباره ادعاهای مطرح شده در گزارش اندیشکده علوم و امنیت بین‌الملل تاکید کرد که که هیچ معافیت محرمانه‌ای از مفاد برجام به ایران اعطا نشده است.

کربی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا 300 کیلوگرم اورانیوم با غنای کم که در توافق تعریف شده است به عنوان سقف ذخایر هسته‌ای ایران باقی می‌ماند و آنها از این خط عبور نکرده‌اند؟ گفت: بله، این‌گونه است و آنها از این خط عبور نکرده‌اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید؛ آیا شما با گزارش رویترز موافق هستید که این مقدار بر اساس یک توافق مخفیانه بوده است که ماهیت برجام را تغییر داده است؟ گفت: نه ما هرگز با این توصیف موافق نیستیم. به نظرم همان‌طور که بسیاری می‌دانند در برنامه جامع اقدام مشترک نوشته شده است که کار کمیته مشترک باید محرمانه باشد. این موضوع در برجام آمده و این موضوع این‌گونه طراحی شده است.

کربی تصریح کرد: بر اساس برجام، ذخیره هسته‌ای ایران به 300 کیلوگرم اورانیوم با غنای کم محدود شده است. این مقدار برای تهیه مواد شکافت‌پذیر و برای دستیابی به یک سلاح اتمی قابل استفاده است اما این محدودیت تغییر پیدا نکرده است. آنها از این محدوده عبور نکرده‌اند و بیش از این نمی‌توانم اطلاعات بیش‌تری در اختیار شما قرار بدهم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره واکنش کلی واشنگتن به گزارش اندیشکده علوم و امنیت بین الملل، گفت: ما این گزارش را بررسی کرده‌ایم. من این گزارش را خودم دیده‌ام. آن‌چه که می‌توانم به شما بگویم این است که تعهدات ایران بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک تغییری پیدا نکرده و هیچ تغییری در اهداف آن ایجاد نشده است. کمیسیون مشترک همانند همیشه به مسائل اجرایی رسیدگی می‌کند. تمامی اهداف آن برای همین کار است.

وی ادامه داد: همان‌طور که گفتم هدف کمیسیون مشترک به طور ویژه در برجام تعریف شده و این موضوعی محرمانه است. من هم‌چنین لازم است بگویم که کمیسیون مشترک درباره هیچ‌کدام از تعهدات، معافیتی ارائه نکرده است و هیچ استثنایی برای ایران قائل نشده است تا به این کشور این اجازه را بدهد که موادی را حفظ و پردازش کند که از محدوده برنامه جامع اقدام مشترک عبور کند تا از آن در سناریو گریز هسته‌ای استفاده کند.

کربی هم‌چنین گفت: به نظرم من به سوال شما به طور کلی پاسخ دادم و معتقدم که این طرز تفکر چندین بار و در ابتدا، میانه و انتهای گزارش ذکر شده است که درباره محرمانه بودن کار کمیسیون مشترک اقدامی نامناسب است. در این گزارش موضوعی در رابطه با محرمانه بودن وظیفه کمیسیون مشترک یافت نمی‌شود که این برخلاف برجام است.

وی تاکید کرد: اطلاعات لازم درباره برنامه جامع اقدام مشترک در اختیار کنگره قرار گرفته است. ما در تماس‌های منظم با اعضای کنگره درباره  اقدامات کمیته مشترک گزارش داده‌ایم.

وی افزود: کمیته مشترک هیچ معافیتی درباره تعهدات تعیین شده در برجام به ایران ارائه نکرده و نخواهد کرد.هیچ گونه معافیتی درباره تعهداتی که ایران در توافق هسته‌ای داده است، وجود نخواهد داشت. در این موضوع هیچ استثنایی برای ایران قائل نشده است. این موضوع را برای شما یادآوری می کنم که همان‌طور که شما از من در اینجا شنیده‌اید زمان گریز هسته‌ای هم اکنون در حدود یک سال است و قبل از آن‌که مذاکرات درباره برنامه جامع اقدام مشترک در جریان بود این زمان، تنها چند ماه بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد: دولت بارها و به طور جامع، کنگره را در جریان تمامی اقدامات کمیسیون  مشترک قرار داده است. اگر اعضای کنگره در این رابطه سوالات بیش‌تری داشته باشند خوشحالیم که توضیحات لازم را به آنها ارائه دهیم.

کربی در پاسخ به سوالی درخصوص سلول‌های داغ که در گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌الملل انیز به آن اشاره شده است، گفت: بر اساس برجام، ایران می‌تواند پس از گرفتن موافقت کمیسیون مشترک، سلول‌های داغی با ابعاد بزرگ‌تر از ابعاد مصوب برجام داشته باشد. من کارشناس این موضوع نیستم اما می‌توانم با اطمینان بگویم که طبق این توافق ایران قادر خواهد بود با تایید کمیسیون مشترک سلول‌های داغ با ابعادی فراتر از شش متر مکعب در حجم، تولید و تهیه کند و آن‌را عملیاتی کند که در ضمیمه یک پروتکل الحاقی تعیین شده است. بنابراین، اگر کمیسیون مشترک اجازه سلول‌های داغ بزرگ‌تر را بدهد، ایرانی‌ها می‌توانند آن‌را داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم با نظر همه اعضای کمیسیون گرفته شده یا با نظر اکثریت، بیان کرد: جزئیات تصمیمات کمیسیون مشترک محرمانه است و نمی‌توانم در خصوص آنها صحبت کنم.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------