آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اکسیوس: اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند

اکسیوس از قول ۵ منبع آگاه امریکایی و اسرائیلی نوشت که اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند. این منبع در ادامه افزود: حمله دوشنبه…

احتمال دیدار اوباما و روحانی در نیویورک



  اخبارسیاست  خارجی,خبرهای سیاست  خارجی, سحر نوروززاده

 سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا مطرح کرد

احتمال دیدار اوباما و روحانی در نیویورک

  امکان دیدار اوباما با روحانی وجود دارد! این جمله‌ای بود که روز گذشته سخنگوی فارسی زبان و البته جدید وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد. البته نوروززاده این دیدار را قطعی نمی‌داند بلکه عنوان می‌کند که طرف آمریکایی آمادگی آن را دارد و طرف ایرانی رویکرد دیگری اتخاذ کرده است. پس از نشست‌های هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+ ۵ یخ روابط میان کشورها تا حدودی شکسته شد اما ایران هیچ‌گاه از اصول خود درباره آمریکا کوتاه نیامد و رسیدن به توافق هسته‌ای را به برقراری روابط با آمریکا تعبیر و تفسیر نکرد چرا که سالیان سال است آمریکا از هر حربه‌ای برای مخالفت با ایران استفاده کرده و اکنون بخوبی بر بی‌نتیجه بودن عنادهایش با ایران مهر تایید می‌زند که در همین راستا سعی می‌کند به نحوی روابط خود را با کشور ما بهبود بخشد.


 همیشه آمادگی داریم که ملاقات انجام شود
 سحر نوروززاده که در حال حاضر در وزارت خارجه آمریکا و عضو گروه سیاستگذاری با تمرکز بر ایران و مسائل مربوط به اجرای توافق هسته‌ای با ایران است، با بیان اینکه آمریکا در حین مذاکرات هم موضوع حقوق بشر را پیگیر کرده و در آینده هم پیگیری خواهد کرد گفت که توافق هسته‌ای موجب نشده تا چشم به نقض حقوق بشر در ایران ببندیم.

 

انتخاب نوشت؛ نوروز زاده به تازگی به سمت سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا منصوب شده است. وی که در صداي آمريكا صحبت مي كرد و متن آن در تسنيم منتشر شده، گفت: من در گروه سیاستگذاری وزیرخارجه آقای کری و مسئول تیم ایران هستم. نوروز زاده درباره کارش می‌گوید:‌ کار من این است که تحقیقات مختلفی را برای سیاستگذاری طولانی مدت و استراتژیک انجام می‌دهم و گزارش آن را به وزیر خارجه ارائه می‌دهم.  سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در ادامه درباره احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست سران سازمان ملل نیز گفت:‌‌ هر سال امکان دیدار آنها بوده و ما همیشه آمادگی داریم که ملاقات بین آنها پیش بیاید.

 

همان‌طور که می‌دانید در سال ۲۰۱۳ یک‌بار تماس تلفنی در حاشیه نشست سازمان ملل بین دو رئیس جمهور انجام شد. وی معتقد است طرف ایرانی هنوز آمادگی دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا را ندارد و به گفته نوروز زاده، آمریکا این مساله را درک می‌کند.  وی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا فکر می‌کنید آمریکا در آینده به مسائلی همچون سانسور اینترنت در داخل ایران، سانسور شبکه‌های اجتماعی و نقض آزادی مطبوعات بپردازد و آن را مطرح خواهد کرد؟ گفت: ما همچنان به تلاش‌های‌مان در این مورد ادامه می‌دهیم، و هر ساله گزارشی درباره نقض حقوق بشر در ایران و کشورهای دیگر منتشر می‌شود، و از کار گزارشگر ویژه سازمان ملل در این مورد حمایت می‌کنیم. نوروززاده همچنین گفت که آمریکا در حین مذاکرات هم موضوع حقوق بشر را پیگیر کرده و در آینده هم پیگیری خواهد کرد. وی همچنین گفت که توافق هسته‌ای موجب نشده تا چشم به نقض حقوق بشر در ایران ببندیم.


 تلاش آمریکا برای بی‌خطر‌نشان دادن معامله با ایران
سحر نوروز زاده در بخشی از مصاحبه خود به برجام نیز اشاره کرده و در این باره می‌گوید: برای برجام یک کمیسیون مشترک داریم که وظیفه آن نظارت بر اجرایی شدن برجام است. ملاقات‌های مختلفی گاهی در حد وزیر برگزار می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده این است که برجام برای همه این کشورها اهمیت دارد. در هفته‌های اخیر برخی مقام‌های ایران از جمله حسن روحانی، آمریکا را به کوتاهی در اجرای برجام متهم کردند اما سحر نوروز زاده می‌گوید آمریکا خدماتی را برای بانک‌های جهانی ارائه می‌دهد تا آنها را از بی خطر بودن معامله با ایران بعد از برداشتن تحریم‌ها مطمئن کند.

 

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در ادامه می‌گوید: آمریکا همه تعهداتش را بر اساس برجام انجام داده است و به دنبال این هستیم تا مردم ایران نیز منفعت اقتصادی برجام را در زندگی روزمره‌‌شان احساس کنند، به خاطر این هم  است که تیم‌های مختلف به سراسر دنیا فرستاده‌ایم تا به بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی توضیح دهند تا چه درهای تجاری با ایران بعد از اجرایی شدن برجام باز شده است.

 

وی در ادامه گفت: باید یادمان باشد که فقط ۸ ماه از اجرایی شدن برجام می‌گذرد و حدود ۱۰ سال بود که جامعه بین‌المللی نگرانی‌های شدیدی درباره برنامه هسته‌ای ایران داشتند، ولی حتی در همین ۸ ماه هم اتفاق‌های اقتصادی مهمی اتفاق افتاده، ازجمله فروش نفت ایران بیش از ۲ برابر شده، با صدها بانک نیز ارتباط برقرار کرده‌اند و قراردادهای زیادی منعقد کرده‌اند ولی خب، این یک شروع است ولی شروع مثبت و مهمی است. نوروززاده در ادامه افزود: تا موقعی که ایران به تمام تعهدات هسته‌ای پایبند باشد ما هم کاملا به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند خواهیم بود و قبلا هم اشاره کرده‌ایم که دولت هر لایحه‌ای که سعی در جلوگیری از اجرایی شدن برجام باشد را وتو خواهد کرد.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  - ارمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------