آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

اندیشکده کارنگی: شرایط آژانس برای جمع‌بندی مبسوط درباره برنامه هسته‌ای ایران تا حدودی محقق شده / تمام تحریم‌ها می‌تواند لغو شود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

اندیشکده کارنگی در گزارشی تأکید کرد، بر اساس متن برجام اگر آژانس زودتر از موعد به جمع‌بندی مبسوط درباره برنامه هسته‌ای ایران برسد، که به نظر می‌رسد شرایط آن نیز تا حدودی محقق شده است، تحریم‌های باقیمانده ایران می‌تواند زودتر از موعد لغو شود.

 به گزارش  فارس، اندیشکده کارنگی آمریکا در مقاله‌ای تحت عنوان «دستیابی به جمع‌بندی مبسوط آژانس برای ایران» نوشت: بر اساس برجام، اگر ایران به تعهدات خود عمل کند، تمامی تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ظرف مدت ده سال به طور کامل لغو خواهد شد.

 

این مقاله می‌افزاید: برای اینکه اجرای کامل تعهدات ایران ذیل برجام مورد تأیید قرار گیرد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید راستی‌آزمایی‌های لازم را صورت دهد که این مسئله نیز نیازمند اجرای سه بند است: اجرای توافقنامه پادمان‌ها، اجرای پروتکل الحاقی و انجام اقدامات لحاظ شده در برجام در جهت شفاف‌سازی بیشتر در خصوص برنامه هسته‌ای ایران.

 

این گزارش همچنین تأکید دارد: ایران توافقنامه پادمان‌ها را به اجرا درآورده و همانطور که طرفین توافق برجام اعلام کرده‌اند، ایران اقداماتی را نیز برای افزایش شفاف‌سازی صورت داده است. علاوه براین، تهران از تاریخ 16 ژانویه سال 2016 میلادی نیز اجرای مشروط پروتکل الحاقی را آغاز کرده است.

 

بنا بر این گزارش، در ازای اجرای تعهدات ایران ذیل برجام، اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل نیز باید تحریم‌های مربوطه ایران را در دو مرحله لغو کنند که نخستین گام در تاریخ 16 ژانویه 2016 محقق شده و انتظار می‌رود در صورت پایبندی کامل ایران به تعهداتش و اجرای کامل برجام، مرحله دوم لغو تحریم‌های باقیمانده نیز در تاریخ 18 اکتبر 2023 محقق می‌شود. اما بر اساس متن برجام، بندی وجود دارد که در صورتی که آژانس در مرحله‌ای زودتر از این تاریخ به جمع‌بندی مبسوط در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یابد و اعلام کند که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام شده و کاملا صلح آمیز هستند، این تحریم‌ها می‌تواند زودتر از تاریخ اعلام شده لغو شود.

 

اندیشکده کارنگی در این مقاله همچنین تأکید کرده است: اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی به جمع‌بندی مبسوط درباره برنامه هسته‌ای ایران برسد می‌تواند به معنای لغو زودهنگام تحریم‌های باقیمانده علیه ایران باشد که البته بر اساس جمع‌بندی‌های اعلام شده تا کنون به نظر می‌رسد ایران به تعهدات خود که برای صدور جمع‌بندی مبسوط ضروری است عمل کرده باشد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------