آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

بی خبری پنتاگون از پول های نقدی که به ایران ارسال شد / رئیس ستاد مشترک ارتش: از تصمیم کاخ سفید در مورد ایران مطلع نبودم



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , اوباما

بلومبرگ نوشت: اوباما بدون اطلاع سران پنتاگون، مقادیر زیادی پول نقد به ایران داده‌ است و این مسئله سر و صدای زیادی در محافل خبری آمریکا به راه انداخته است.کسانی که منتقد ایران هستند از این مسئله ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که ایران به گروه‌های نظامی پول نقد می‌دهد چرا که انها فقط می‌توانند از پول نقد استفاده کنند . مخالفان معتقدند که با این کار، گروه‌های نظامی متحد ایران می‌توانند بیش از پیش قدرت بگیرند و در خاورمیانه نفوذ بیشتری پیدا کنند.

 به گزارش  انتخاب ، این خبر از جلسه روز پنجشنبه در کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا بیرون آمد. رئیس ستاد مشترک ارتش در پاسخ به سؤال یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه (تد کروز) در مورد پرداخت پول نقد به ایران، گفت که او خارج از حلقه تصمیم‌گیری بوده و از این مسئله اطلاعی نداشته است. 

 

وی مدعی شد که این مسئله به خریدوفروش سلاح میان ایران و آمریکا در چند دهه اخیر مربوط می‌شود و او از جزییات این روابط مطلع نیست لذا نمی‌تواند در مورد آن صحبت کند. هنگامی‌که دانفورد در مورد پرداخت پول نقد سؤال پرسید، او پاسخ داد: من تلاش نمی‌کنم از پاسخ دادن به شما طفره بروم اما من از جزئیات آن مطلع نیستم و تنها می‌دانم که این واقعاً یک تصمیم سیاسی است که به ایران پول نقد زیادی داده شود و من فکر نمی‌کنم درست باشد که من در این مورد نظر بدهم.

 

کریستوفر شروود، یک کارمند مطبوعاتی در پنتاگون، می‌گوید این تصمیم از سوی نهاد ریاست جمهوری اتخاذ شده است و وزارت دفاع به هیچ وجه در آن دخیل نبوده است.

 

برخی از مخالفان دولت اوباما ادعا می‌کنند که این پول بابت آزاد کردن گروگان‌های آمریکایی پرداخت شده است هرچند که این ادعا از سوی دولت تکذیب شده است. مارک تونر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی اعلام کرد که این ادعاها مبنای درستی ندارند و این مسبوق به سابقه است که چنین ادعاهایی پس از یک توافق بزرگ مطرح شود.

 

اخیراً افشا شده است که پنتاگون در جریان هیچ‌کدام از این تصمیمات مهم در قبال ایران نبوده است. این هفته، هفته‌نامه ویکلی استاندارد گزارش داد که اعضای اصلی کمیته روابط خارجی سنا، از جمله رئیس آن سناتور باب کورکر در تصمیم‌گیری در ارتباط با پرداخت این مبالغ هنگفت به ایران هیچ‌گونه دخالتی نداشته و در جریان قرار نگرفته بودند. حتی اخیراً پس از اینکه اوباما مدعی شد که آمریکا هیچ راه دیگری برای پرداخت پول به ایران نداشته، هفته‌نامه پولتیکو مدعی شد که آمریکا سال‌هاست از طرق گوناگون به بانک‌های ایرانی پول پرداخت می‌کند.

 

در مسائل دیگری نیز پنتاگون و سران ارشد ارتش در جریان تصمیم‌گیری‌ها نیستند مثلاً در جریان مذاکره با روسیه و آتش‌بس در سوریه بسیاری از فرماندهان ارتش مخالف بوده‌اند اما نتوانستند در برابر تصمیمی که جان کری و وزارت خارجه اتخاذ کرده بودند، مقاومت کند. این شکاف میان ارتش و کاخ سفید که از سال اول ریاست جمهوری اوباما آغاز شده بود، به نظر می‌رسد در ماه‌های پایانی دوره او در حال گسترش هر چه بیشتر است. این مسئله را می‌توان از سخنرانی‌های فرماندهان ارشد ارتش در روزها و هفته‌های اخیر مشاهده کرد که مدعی هستند کاخ سفید در برنامه‌های خود ناکام بوده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------