آخرین اخبار سیاست خارجی

جنگ جهانی سوم ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

به طور عملی جهان وارد جنگ جهانی سوم شده است/ در چند سال گذشته بر سر بی‌طرفی چه آمد؟

حمله اسرائیل به ایران در بامداد جمعه گذشته سبب شد تا رسانه های خبری و دولت ایالات متحده نفس راحتی بکشند از اینکه از جنگ تمام‌عیار جلوگیری شده است. به گزارش خبرآنلاین…

مهمترین محورهای دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین



اخبار,اخبار سیاست خارجی, دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین

 
اخبار سیاست خارجی - مهمترین محورهای دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین

مهمترین موانع موجود بر سر راه رسیدن ایران و غرب به توافق نهایی هسته ای، محورهای اصلی گفت و گوهای ایران و گروه 1+5 در روز نخست و روز دوم، دیدگاه رئیس هیئت مذاکره کننده چین درباره مذاکرات وین و درخواست سناتورهای آمریکایی از اوباما برای تشدید فشارها بر ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش تابناک ، همان گونه که انتظار می رفت، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین و اخبار و حواشی مربوط به این مذاکرات اختصاص یافته است.

در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی درباره روز نخست مذاکرات «وین 2»، مدعی شده موضوعات مربوط به غنی سازی و همچنین رآکتور آب سنگین اراک، از جمله موانع موجود بر سر راه رسیدن دو طرف به توافق هستند. به نوشته این خبرگزاری، هر دو این موضوعات در جریان مذاکرات دو روزه وین مورد بحث ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 قرار می گیرد. رویترز می نویسد کشورهای غربی دیگر ایده سابق خود مبنی بر اینکه ایران نباید در خاک خود برنامه غنی سازی اورانیوم داشته باشد را رها کرده اند؛ اما معتقدند این برنامه باید محدود شود. تعداد سانتریفیوژهایی که ایران می تواند با استفاده از آن ها اقدام به غنی سازی اورانیوم کند، موضوع دیگری است که غربی ها خواستار بحث درباره آن هستند.

در همین زمینه، خبرگزاری «ترند» نیز با انتشار مطلبی موضوع رآکتور هسته ای اراک را مهمترین محور مذاکرات وین در روز دوم عنوان کرده است. این خبرگزاری به نقل از منابع خبری داخلی ایران می نویسد نقطه تمرکز مذاکرات هسته ای در روز چهارشنبه، موضوع رآکتور آب سنگین اراک خواهد بود. ترند اشاره می کند که در روز سه شنبه، مهمترین محورهای مورد بحث طرفین، غنی سازی اورانیوم، همکاری های صلح آمیز هسته ای و برداشته شدن تحریم ها بوده است. در عین حال، عصر روز گذشته دیدارهای دوجانبه ای نیز میان هیئت های مختلف انجام شده که هدف از آن ها، از میان بردن اختلاف نظرهای موجود بوده است.

از سوی دیگر، رئیس هیئت مذاکره کننده چین در وین نیز گفته گفت و گوهای این دور، بر عناصر کلیدی توافق جامع هسته ای تمرکز داشته است. به نوشته «شانگهای دیلی»، وانگ کیون در این زمینه اظهار داشته: «نقطه محوری مذاکرات، درباره این است که چه عناصری باید در توافق جامع لحاظ شود». به گفته وی، بر پایه پیشرفت های حاصل شده در دوره پیشین مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، انتظار می رود که دور جاری گفت و گوها به نتایج اساسی تری در راستای رسیدن به توافق جامع منجر شود. مذاکره کننده ارشد چینی گفته موضوعات مشخصی در دستور کار این دوره از مذاکرات قرار دارد.

با این وجود، مطابق معمول، سیاستمداران تندروی کنگره آمریکا برای ضربه زدن به مذاکرات هسته ای ایران تمام تلاش خود را به کار بسته اند. به نوشته «آسوشیتدپرس»، در نامه ای که 83 سناتور آمریکایی برای اوباما ارسال کرده اند و طی روزهای اخیر نیز اخباری درباره آن منتشر شده بود، آمده که ایران باید بداند در صورت عدم حصول توافق نهایی هسته ای، فشار اقتصادی بیشتری در انتظارش خواهد بود. این سناتورها همچنین از اوباما خواسته اند در توافق نهایی با ایران، موضوع از میان بردن تأسیسات آب سنگین اراک و همچنین از میان بردن احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای از طریق غنی سازی اورانیوم را لحاظ کند.

 اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------