آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

انتقاد نخست‌وزیر کانادا از محافظه‌کاران برای قطع روابط با تهران



  اخبارسیاست  خارجی,خبرهای  سیاست  خارجی ,نخست وزیر کانادا

نخست وزیر کانادا از اقدام دولت پیشین کشورش در قطع روابط دیپلماتیک با ایران به شدت انتقاد کرد.

 به گزارش ایسنا به نقل از سی بی سی نیوز، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز جمعه دولت محافظه‌کار پیشین این کشور را به دلیل کوتاهی در ماجرای آلیسون آذر، مادر کانادایی که می‌گوید شوهرش چهار فرزند وی را ربوده است، مورد سرزنش قرار داد و آن‌ها را به اهمال کاری در این زمینه متهم کرد.

 

آلیسون آذر مدعی است که صلاح‌الدین محمودی آذر همسر پیشین وی که یک شهروند کرد ایرانی است، 14 ماه پیش چهار فرزند وی را ربوده و به ایران برده است. پلیس کانادا در ماه اوت،در پی سفر بی‌بازگشت محمودی آذر به اروپا حکم جلب وی را صادر کرده و وی را تحت تعقیب قرار داده است.

 

ترودو در پاسخ به سوالی درباره‌ی پرونده آلیسون آذر و فرزندانش گفت که تورنتو به سختی روی این ماجرا کار می‌کند اما این تلاش‌ها به دلیل تصمیمات دولت استعفان هارپر (نخست‌وزیر پیشین کانادا)‌ نتیجه کمی داشته است.

 

وی افزود:‌ اگر دولت پیش به دلایل سیاسی و ایدئولوژیکی تصمیم به قطع روابط با ایران و تعطیلی نمایندگی‌مان در این کشور نمی‌گرفت، به طور قطع حل پرونده آلیسون آذر به مراتب ساده‌تر بود.

 

دولت استفان هارپر در سال 2012 به دلایلی که هیچ‌گاه صحت آن ثابت نشد، سفارت کانادا در تهران را قطع و دیپلمات‌های خود را از ایران فراخواند. دیپلمات‌های ایرانی نیز خاک کانادا را ترک کردند.

 

به گزارش بی سی نیوز، همسر پیشین آلیسون آذر، معروف به سارن آذر از اقدام خود برای بردن این بچه‌ها به ایران دفاع کرده و گفته است که این کار به نفع آن‌هاست.

 

نخست وزیر کانادا  هم‌چنین با بیان اینکه مردم از لحاظ احساسی تحت تاثیر ماجرای خانم آذر و فرزندانش قرار گرفته‌اند، افزود: زمانی که ما برای کمک به یک خانواده مشتاق هستیم، سطح سیاست‌هایی که باید نسبت به موقعیت اتخاذ شود نیز برایمان حائز اهمیت است.

 

بر اساس این گزارش، پارلمان کانادا روز پنج‌شنبه در جلسه‌ای با حضور وزیر امور خارجه این کشور خواستار اقدامات دولت ترودو برای بازگرداندن چهار فرزند این مادر کانادایی شد. طرح این موضوع در جلسه پارلمان با جنجال‌هایی منجر شد، که در نهایت با عذرخواهی وزیر امور خارجه کانادا همراه بود.

 

استفان دیون، وزیر امور خارجه کانادا گفت که نمایندگان حزب محافظه‌کار خواهان سیاسی کردن پرونده خانم آذر هستند و این به نفع او و فرزندانش نیست.

 

او در ادامه از نمایندگان محافظه‌کار خواست تا فشارها بر دولت کانادا برای متقاعد کردن ایران به بازگرداندن فرزندان آلیسون آذر را کاهش دهند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------