آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

آیا ریاست جمهوری دونالد ترامپ می تواند به نفع ایران تمام شود؟



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل, ترامپ

المانیتور نوشت: کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا در مناظره 26سپتامبر رودرروی هم ایران را یکی از مهمترین ارکان سیاست خارجی خود تعریف کردند . در خلال مناظره ، ترامپ، کلینتون را به واسطه سالهایی که به عنوان وزیر خارجه فعالیت کرده بود به چالش کشید و گفت تو آغاز گر توافق هسته ای بودی.

 به گزارش  انتخاب  ؛ او گفت: جالب اینجاست که شما با کشوری سر و کار داشتید که در حال سقوط بود. تحریم ها راه نفس آنها را بسته بود .اما حالا آنها در واقع به زودی به یک قدرت عمده در برخی موارد تبدیل خواهند شد .

 

بانوی اول اسبق آمریکا از توافق هسته ای دفاع کرد و گفت : زمانی که من وزیر امور خارجه شدم ایران چند هفته تا بمب هسته ای فاصله داشت. من یک سال صرف کردم و اجماعی شامل روسیه و چین علیه ایران تشکیل دادم تا نظام تحریم ها را علیه این کشور پیاده کنند . و با این روش ما آنها را پای میز مذاکره آوردیم. جانشین من جان کری و باراک اوباما بدون شلیک حتی یک گلوله موفق به توافق هسته ای با ایران و عقب نشینی این کشور از برنامه های هسته ای اش شدند.

 

به صحبت های چند ماه گذشته ترامپ و کلینتون در باره ایران دقت کنید. هردو در مناظره ها یا در سخنرانی های ستاد انتخاباتی شان بحث ایران را بارها مطرح کرده اند . این روشن شده که هردو طرف نسبت به ایران تا حدودی نرم تر صحبت ميکننند. اما کدام یک برای ایرانی ها گزینه بهتری است ؟

 

ناصر هادیان استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران به المانيتور گفته که در وهله اول ترامپ بدترین گزینه برای ایران است چرا که او دائما از پاره کردن برجام صحبت میکند .

 

او گفته ترامپ ایران را تهدید میکند و از تخریب منافع ملی آمریکا در اثر توافق هسته ای و نیاز به حمله و نابودی قایق های ایرانی در خلیج فارس حرف میزند . اما اگر بهتر نگاه کنیم ترامپ میتواند مشروعیت سیاسی آمریکا را در جامعه جهانی از بین ببرد و این میتواند به نفع ایران باشد .

 

امروز شما بسیاری از جمهوری خواهان بلند پایه را میبینید که امیدوارند کلینتون رای بیاورد چرا که در مقایسه با ترامپ، کلینتون انتخاب عاقلانه تری در جامعه آمریکا و فضای بین المللی است.

 

اما چطور یک نفر میتواند ترامپ را در حالی که همواره حرف از تهدید برجام میزند گزینه بهتری تصور کند ؟ در سخنرانی 21 جولاي در همایش جمهوری خواهان او توافق هسته ای را یکی از بدترین توافق ها در تاریخ آمریکا خواند.

 

آیا ترامپ واقعا میتواند توافق هسته ای را نادیده بگیرد؟ در ماه ژوئن کاخ سفید به این نکته تاکید کرد که هیچ کس اعم از کاندیداهای احتمالی نمیتوانند توافق هسته ای را پاره کنند .

 

جواد ظریف وزیر خارجه ایران این موقعیت را با حضورش در کمیته روابط خارجی سنای فرانسه محکم کرد و گفت که برجام یک توافق بین ایران و آمریکا نبوده است.

 

محمد رضا تخشيد رئیس دانشکده علوم سیاسی و حقوق دانشگاه تهران گفته بود که ما باید بین اظهار نظر های کاندیداها در دوران انتخابات و اظهارات آنها در دوران ریاست جمهوری تفکیک قائل شویم. برخی از این صحبت ها را نباید زیاد جدی گرفت . اما این روشن است که ترامپ شخصیت پیش بینی پذیری ندارد و این ویژگی او میتواند هم به نفع ایرانی ها باشد هم به ضرر آنها.

 

او ادامه داده و گفته این درحالی است که کلینتون به میراث اوباما متعهد است و اما همچنان به تحریم های جدید علیه ایران در مساله موشکی معتقد است. اما این تحریم ها نميتواند ناقض برجام باشد . من همچنین معتقدم که کلینتون هرکاری که بتواند برای حفظ برجام خواهد کرد.

 

هادیان گفته که شانس کلینتون برای پیروزی بیشتر از ترامپ است . کلینتون از اوباما نسبت به ایران و برجام سخت گیر تر است. عباس مالکی معاون وزیر امور خارجه سابق ایران نیز در مصاحبه ای گفته که کلینتون درمورد ایران چندان چیزی نمیداند و هیچ علاقه ای هم به اینکه درمورد ایران چیزی بداند ندارد این طبیعی است که در چنین شرایطی نتواند تعریف جامعی از ایران ارائه کند. این درحالی است که جان کری در عوض ایران را میشناخت.

 

سفیر سابق ایران در آلمان حسین موسویان در دانشگاه پرینستون گفته بود که کلینتون خواهان بدترین تحریم ها علیه ایران در زمان وزارتش بوده است. با این حال او مایل به ادامه مسیر و سیاست های اوباماست. جمهوری خواهان همواره دشمنی بیشتری با ایران داشته اند

 

همان طور که میبینید هیچ اجماعی میان ایرانی ها در مورد اینکه کلینتون را ترجیح میدهند یا ترامپ وجود ندارد . ایرانی ها معتقدند کری نقش موثری در ایجاد برجام در مقایسه با کلینتون داشته است. آتها معقدند که کلینتون از میراث اوباما حفاظت خواهد کرد.

 

همین ابهامات در مورد ترامپ نیز وجود دارد. برخی از ایرانی ها معتقدند که تهدیدهای او علیه برجام جدی نیست. چرا که سیاست خارجی آمریکا بازیچه منافع و دخالت های هر کسی نیست و از طرفی ترامپ به دنبال تجارت است و از این جهت میتواند گزینه خوبی برای ایران باشد. دیگران اظهار میکنند که او اجماع بین المللی علیه ایران را از بین میبرد.

 

با این حال کسانی که در ایران تهدیدهای ترامپ علیه ایران را جدی میگیرند نیز کم نیستند. آنها معتقدند که جمهوری خواهان در صورت پیروزی تهدیدی برای توافق هسته ای خواهند بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------