آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

خواسته عربستان از اوباما درباره ایران چه بود؟




اخبار سیاست خارجی - عربستان: از اوباما خواستیم که موضوع ایران را تنها به پرونده اتمی این کشور محدود نکند!

ریاض از واشنگتن می خواهد تا حجم خطرات و چالش هایی که منطقه خاورمیانه را تهدید می کند را درک کند و در سیاست هایش نوعی بازنگری و تجدید نظر بکند.

زهیر الحارثی، عضو کمیته امور خارجی مجلس شورای عربستان سعودی، در مصاحبه با العربیه با اشاره به دیدار باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با ملک عبدالله پادشاه سعودی گفت: کشور عربستان از آمریکا خواست که موضوع ایران را تنها به پرونده اتمی آن کشور محدود نکند.

به گزارش تیک ، الحارثی افزود: عربستان می خواهد از ضمانت هایی که تهران به واشنگتن در زمینه هسته ای داده است، آگاه شود.

وی اضافه کرد: ریاض از واشنگتن می خواهد تا حجم خطرات و چالش هایی که منطقه خاورمیانه را تهدید می کند را درک کند و در سیاست هایش نوعی بازنگری و تجدید نظر بکند.

سعودی از سیاست های اوباما در قبال بحران سوریه نیز ناراضی است. آل سعود همچنین از موضعگیری آمریکا در برابر بحران سیاسی مصر نیز ناخشنود است.

اوایل ماه ژوئیه سال گذشته، پس از درگیری ها در مصر، محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، بوسیله ارتش این کشور برکنار شد و دولتی انتقالی با حمایت ارتش این کشور زمام امور را در دست گرفت.

کشور سعودی اقدام ارتش در خلع رئیس جمهوری مورد حمایت اخوان المسلمین را تایید کرد و به همراه امارات متحده عربی ، کمک‌های مالی گسترده‌ای را در اختیار دولت انتقالی قرار دادند.

 

                                       .............................................


 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,دیدار باراک اوباما  با ملک عبدالله

 

هدف از انتخاب مقرن به سمت وليعهدي عربستان چيست؟

در صورتي که شاهزاده مقرن انتخاب نمي شد ممکن بود براي آينده عربستان مشکلاتي ايجاد شود

  روزنامه هاي آمريکايي و گزارش هاي اطلاعاتي، از تلاش براي زمينه سازي جهت به قدرت رسيدن محمد بن نايف خبر داده بودند زيرا او را شخصي با کفايت مي دانند که در خدمت سياست هاي آمريکاست.


اسکاي نيوز به نقل از منابع عربي آورده است مقرن، به عنوان شخصي ضعيف النفس شناخته مي شود، او در برابر برادرانش کاملا ذليل است و در حد پرستش و عبادت کامل، در برابر پادشاه تسليم است، بنابراين اگر پادشاه از او بخواهد که به نفع پسرش (متعب) از پست خود کناره گيري کند، فورا اطاعت مي کند و دقيقا به همين دليل است که مقرن براي اين پست انتخاب شد تا زمينه براي بهره گيري از او فراهم شود، زيرا مقرن از فرزندان عبدالعزيز است و انتخاب او مي تواند موانع ديگر را کنار بزند، تا پس از آن به نفع متعب کناره گيري کند.


انتخاب مقرن به معناي ثبات در سياست هاي داخلي و خارجي عربستان براي يک تا دو دهه آينده است. همچنين انتخاب وي باعث افزايش توان سياسي و اقتصادي عربستان و ارتقاي جايگاه اين کشور در داخل و خارج خواهد شد.

 

پادشاه عربستان مانع از ايجاد بي ثباتي در کشور شده و طرح روشني را براي آينده عربستان ترسيم کرده است و انتخاب شاهزداده مقرن در چارچوب اين خط قرار دارد. همه اعضاي هيئت شانس رسيدن به پست پادشاهي را دارند و اقدام سه چهارم از اعضاي اين هيئت در دادن راي مثبت دادن به شاهزاده مقرن داراي پيام هاي مثبت داخل و خارجي براي تقويت ثبات، امنيت و اقتصاد کشور است.

 

وي از شخصيت تاثيرگذار و گشاده رويي برخوردار است و نگاه به آينده دارد و مدت ها طولاني نماينده پادشاه عربستان در موضوعات مختلف و سازمان هاي امنيتي بوده و به خوبي از جزئيات فعاليت نهادهاي دولتي واقف و همراه با گام هاي متعدد اصلاح طلبانه پادشاه عربستان و شريک وي بوده است.


در صورتي که شاهزاده مقرن انتخاب نمي شد ممکن بود براي آينده عربستان مشکلاتي ايجاد شود. در حال حاضر هر گونه نيات خصمانه عليه عربستان و ايجاد هرج و مرج در اين کشور و ادعاي اختلاف نظر ميان هيئت حاکمه عربستان درباره پادشاه آينده اين کشور نيز از بين رفته است. انتخاب شاهزاده مقرن نشان مي دهد نقشه سياسي روشن و بدون ابهامي در کشور وجود دارد.


يک کارشناس روس در مصاحبه با روسيا اليوم معتقد است مهمترين دليل نگراني در اين ميان ناظران را به اين ارجاع مي‌دهد که روي کار آمدن شاهزاده مقرن بسيار محافظه‌کار در عربستان به معناي عدم انجام هرگونه اصلاحات در اين کشور است. در عين حال تاکيد مي‌کند که عمليات انتخاب ولي‌عهد عربستان اقدام آساني در اين کشور به شمار نمي‌آيد، چون ميانگين سن نسل اول شاهزادگان سعودي بيش از 70 سال است و در اين بين شاهزاده مقرن بيش از شاهزادگان ديگر براي اين امر مناسب به نظر مي‌رسد که در 67 سالگي قرار دارد.

اخبار سیاست خارجی -تیک, اسکاي نيوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------