آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کند

وب‌سایت «آکسیوس»، سه‌شنبه ۲۸ فروردین گزارش داد که در واکنش به حمله ایران به اسرائیل، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدیدی علیه ایران است.…

نماینده کلیمی مجلس در مصاحبه با رادیو اسراییل : ایران از فرانسه برای یهودیان امن تر است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,نماینده کلیمی مجلس

سیامک مره صدق: در طول تاریخ ایران حضور یهودیان در هیچ شهری از این کشور ممنوع نبوده است ، حتی در مذهبی ترین شهرهای ایران

"سیامک مره صدق" نماینده کلیمی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای با رادیو اسراییل گفت ایران برای زندگی یهودیان از کشوری چون فرانسه  امن تر است.نماینده کلیمی مجلس در مصاحبه با رادیو اسراییل : ایران از فرانسه برای یهودیان امن تر است

 

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری "تایمز اسراییل" مره صدق با اشاره به اینکه یهودیان در ایران می توانند آزادانه مناسک مذهبی خود را به جای آورند گفت: در طول تاریخ ایران حضور یهودیان در هیچ شهری از این کشور ممنوع نبوده است ، حتی در مذهبی ترین شهرهای ایران."

 

مره صدق که برای نخستین بار به عنوان یک نماینده کلیمی مجلس شورای اسلامی با یک رسانه اسراییلی مصاحبه می کرد، با اشاره به اینکه از نظر او و پس از برجام احتمال جنگ و درگیری نظامی بین ایران و اسراییل رخت بربسته است، گفت:" ایران نمی خواهد آغازگر جنگ با اسراییل باشد چون آنها می دانند در منطقه خاورمیانه هر کشوری که آغاز کننده جنگ باشد در واقع دست به خودکشی زده است."

 

او با اشاره به اینکه مقامات ایران به اندازه ای عاقل هستند که از جنگ اجتناب کنند، افزود: با امضای توافق هسته ای وضعیت روابط بین ایران و اسراییل به سطحی پایدار و با ثبات رسیده است.

 

این نماینده کلیمی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:" دو یا سه سال پیش من به بنیامین نتانیاهو مشکوک بودم و بر این گمان بودم که او به اندازه ای دیوانه است که سودای جنگ کند اما امروز شرایط دنیا پس از انعقاد برجام بهتر شده و خاورمیانه در وضعیت باثبات تری قرار دارد و احتمال جنگ – اسراییل و ایران - منتفی شده است."

 

مره صدق که سومین دوره حضور خود به عنوان نماینده کلیمیان در مجلس ایران را می گذراند در ادامه از وضعیت آزادی مذهبی یهودیان در ایران گفت و افزود:" ما هیچ مشکلی درباره آزادی های مذهبی مان نداریم. ما در ایران کنیسه ، مدرسه، قصابی و رستوران های خاص خودمان را داریم."

 

او  در ادامه گفت: به عنوان یک یهودی در ایران بالاترین رده ای که می توان به آن رسید نمایندگی مجلس است . یک یهودی از جمع 25 هزار یهودی در ایران می تواند به سمت نمایندگی مجلس برسد. یک کرسی برای یهودیان اختصاص داده شده است. به جز این، یهودیان نمی توانند به مناصبی چون ریاست جمهوری، وزارت، معاونت وزرا و فرماندهی رده بالا و میانی ارتش و قوای نظامی برسند.

 

او با این حال گفت وضعیت زندگی یهودیان در ایران از بسیاری جهات خوب است و برای مثال یهودیان می توانند به مدارج بالای علمی و دانشگاهی برسند و در دانشگاه ها تدریس کنند.

 

او افزود  یهودیان در کشوری چون ایران می توانند امنیت بیشتری در مقایسه با کشوری چون فرانسه داشته باشند که از بیم حمله به یهودیان در کنیسه های فرانسه ماموران امنیتی گذاشته اند.

 

او گفت روابط خصمانه بین اسراییل و ایران تاثیری در وضعیت زندگی یهودیان در ایران ندارد چون به گفته او دولت جمهوی اسلامی ایران بین صهیونیست و یهودیت تفاوت قایل است و این دو را یکی نمی داند.

 

او در عین حال با اشاره به وجود برخی مشکلات قانونی و حقوقی برای اقلیت های مذهبی از جمله یهودیان در ایران گفت، وضعیت در این زمینه روز به روز بهتر می شود و برای مثال با فتوای آیت الله خامنه ای رهبر ایران، مساله تفاوت دیه بین مسلمانان و غیر مسلمانان در نظام قضایی ایران مرتفع شد.

 

این نماینده کلیمی تاکید کرد:" قانون دیگری که در صدد اصلاح و تغییر آن هستیم مساله ارث است. بر اساس قوانین ایران که ریشه ای یک صد ساله دارد اقوام تازه مسلمان شده یک فرد غیر مسلمان در صورت فوت او اموالش  را به ارث می برند. ما در حال تلاش برای تغییر این قانون هستیم.

 

او درباره هولوکاست نیز گفت: این مساله یک واقعیت تاریخی بوده است و انکار آن مثل انکار نور آفتاب است. ما در زمان ریاست جمهوی احمدی نژاد به مواضع او در نفی هولوکاست اعتراض داشتیم و به او نامه هم نوشتیم و در نامه تاکید کردیم که این رفتار او از نظر یهودیان ایران غیر قابل پذیرش است و به نفع منافع مردم ایران هم نیست و تنها نفع آن به جیب تندروهای دست راستی در دولت اسراییل می رود."

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------