آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

ایران چه نقشی در نبرد موصل بازی می کند؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,  نبرد موصل

کریستین ساینس مانیتور نوشت: شبه نظامیان شیعه به کمپین مبارزه با تروریست های داعش در موصل پیوسته اند و جبهه جدیدی را در غرب شهر موصل تشکیل داده اند در حالی که نیروهای تحت حمایت آمریکا ازجنوب و شمال غرب این شهر را محاصره کرده اند.

به گزارش انتخاب ؛ این شبه نظامیان تحت عنوان نیروهای بسیج مردمی به دنبال حفاظت از مرزهای غربی با سوریه و مسدود سازی لوله های نفتی داعش و مسیر ارتباط موصل با رقه پایتخت داعشند.

 

به گفته اسوشیتدپرس این شبه نظامیان قرار نیست وارد موصل شوند. این بر اساس تجاربی است که از بازپس گیری سایر شهرهای تحت اشغال داعش گرفته اند.

 

جعفر الحسینی سخنگوی نیروهای بریگارد حزب الله به اسوشیتدپرس روز شنبه گفته که آنها و دیگر شبه نظامیان تا چهار مایلی شهر تل افار پیش روی کرده اند و سه اتومبیل انتحاری داعش را با موشک های ضد تانکشان نابود کرده اند.

 

او گفته مشاوران نظامی ایران که در ماه آگوست در خلال آماده سازی برای بازپس گیری موصل به عراق آمده اند با دولت عراق جهت حمایت های هوایی در حال همکاری اند, اما ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا به طور مستقیم در این پیشروی ها نقشی نداشته است.

 

ورود نیروهای بسیج مردمی به موصل نشان دهنده همگرایی منافع ایران و آمریکا در جبهه علیه داعش است و به نوعی به کاهش دشمنی های بین دو کشور کمک میکند.

 

ایران در کمپین مبارزه با داعش از سال 2014 دخیل بوده است و به ارتش عراق در بازپس گیری فلوجه کمک مشاوره ای کرده است . رهبر شیعیان عراق آیت الله سیستانی فتوایی در آن سال داد که بر اساس آن از جوانان خواست تا علیه گروهی که با شیعیان در تضاد است دست به کار شوند.

 

اسکات پترسون در ماه ژوئن نوشته بود که ده ها هزار شبه نظامی شیعه از این فرمان آیت الله سیساتی تبعیت کرده اند و از آن زمان به بعد شبه نظامیان شیعه عراق تحت حمایت ایران در مقابل پیشروی های داعش حتی در مناطق تحت سلطه سنی ها نظیر استان الانبار نیز ایستادگی میکنند.

 

پترسون در مقاله اخیرش برآمادگی موصل برای دوران پسا داعش تاکید کرده که برای این دوران ارتش عراق یاد گرفته است که از شبه نظامیان شیعه به طرزعاقلانه تری استفاده کنند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------