آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

موگرینی: برجام یک توافق چندجانبه در چارچوب سازمان ملل است/انتخاب ترامپ مسئولیت اروپا را افزایش می دهد



  اخبارسیاست خارجی ,خبرهای  سیاست خارجی ,  موگرینی

فدریکا موگرینی در گفت وگو با شبکه خبری سی اِن اِن با مردود دانستن تلویحی لفاظی ترامپ برای پاره کردن برجام گفت: برجام یک توافق چندجانبه در چارچوب سازمان ملل است.

 فدریکا موگرینی در گفت وگو با شبکه خبری سی اِن اِن با مردود دانستن تلویحی لفاظی ترامپ برای پاره کردن برجام گفت: برجام یک توافق چندجانبه در چارچوب سازمان ملل است.

 

به گزارش انتخاب، موگرینی چهارشنبه شب در پاسخ به پرسش کریستین امانپور خبرنگار سی اِن اِن درباره تهدید ترامپ به پاره کردن برجام و اینکه آیا رئیس جمهوری در آمریکا می تواند به طور یکجانبه درباره برجام تصمیم بگیرد، گفت: توافق هسته ای با ایران یک توافق دوجانبه بین آمریکا و ایران نیست بلکه یک توافق چندجانبه است که به طور چندجانبه درباره آن مذاکره شود.

 

وی افزود: خود من الان مسئولیت مستقیم در برجام دارم و رئیس کمییته مشترکی هستم که بر اجرای برجام نظارت می کند.

 

موگرینی تاکید کرد: برجام یک توافق چندجانبه در چارچوب سازمان ملل است که در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل گنجانده شده است.

 

امانپور در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به اظهارات مقام های اروپایی در واکنش به پیروزی ترامپ این سئوال را مطرح کرد که نگرانی اروپا درباره رئیس جمهوری آینده آمریکا چیست؟

 

موگرینی گفت: ما همواره در فرایند گذار دمکراتیک حتی در کشورهای خودمان با چنین مسائلی رو به رو هستیم. دوستی و مشارکت پا برجاست هر چند دولت ها تغییر کنند و هر چند ممکن است در اروپا انتظارات دیگری باشد.

 

وی افزود: برای من مساله مهم این است که بتوانیم دوستی و مشارکت بین مردم در اروپا و آمریکا را حفظ کنیم و روشن است که نگرانی هایی در هر دو سوی آتلانتیک (اروپا و آمریکا) وجود دارد، اما اطمینان دارم که قدرت روابط ما می تواند این نگرانی ها از میان بردارد.

 

موگرینی در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات ترامپ در مورد ناتو، توافق های تجاری، چین، روسیه و تاثیر ریاست جمهوری وی بر روابط اتحادیه اروپا با روسیه گفت: روابط ما با روسیه مشارکت راهبردی نیست، بلکه گفت وگو و همکاری است و ما در زمینه های مختلف از جمله در توافق هسته ای و در مناقشه های خاورمیانه و مبارزه با تروریسم با روسیه همکاری می کنیم.

 

وی افزود: البته ما در بحران اوکراین نگرانی جدی داریم و بنابراین روابط ما با روسیه سیاه و سفید نیست.

 

موگرینی در پاسخ به اینکه آیا اروپا برای داشتن یک سیاست متحد در قبال روسیه، به رهبری آمریکا وابسته نیست، گفت: این موضع آمریکا نیست که موضع اتحادیه اروپا را تعیین می کند؛ ما با دولت آمریکا همکاری های خوب به خصوص در سالهای گذشته داشتیم اما موضع اروپا مستقل از تحولات در آمریکا تعیین می شود، هر چند امیدواریم که با آمریکا همگرایی داشته باشیم اما ما همواره مستقل از آمریکا خواهیم بود.

 

وی درباره سیاست خارجی رئیس جمهوری بعدی گفت: در این مورد باید از وزیر خارجه بعدی سئوال کرد چون حرفها در جریان مبارزات داغ انتخاباتی یک موضوع است، ولی آنچه می خواهید عمل کنید و سیاست ها و اولویت ها بحث دیگری است. باید منتظر ماند و دید که اولویت و سیاست دولت جدید آمریکا چیست.

 

موگرینی درباره استقبال احزاب راست افراطی اروپا به پیروزی ترامپ گفت: این تحولات برای اروپا جدید نیست، شاید برای آمریکا جدید باشد؛ ما باید با تناقض ها و شکاف های سیاسی جامعه خودمان رسیدگی کنیم.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این انتخابات آمریکا یک مسئولیت و یک فرصت جدید به اروپا می دهد به این علت که الان و پس از انتخابات آمریکا بخشی از جهان، با توجه و انتظارات بیشتری نسبت به گذشته به اتحادیه اروپا نگاه می کنند.

 

مواضع جنجالی ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا درباره مسائل سیاست خارجی موجب نگرانی متحدان سنتی این کشور از جمله اروپاییان شده است. کشورهای مهم اروپایی از جمله آلمان از اظهارنظر ترامپ درباره ناتو نگران شده اند. ترامپ گفته است در صورت حمله روسیه به هر کشور عضو ناتو او پیش از ارائه کمک نظامی، بررسی می کند که، آیا آن کشور هدف حمله به تعهدات خود در ناتو عمل کرده است یا نه؟

 

دونالد ترامپ توانست در انتخابات 18 آبان (هشتم نوامبر) با عبور از حد نصاب 270 آرا الکترال برنده این دور از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود.

 

شبکه خبری سی ان ان آخرین تعداد آرای الکترال شمارش شده برای دونالد ترامپ را 290 در برابر 228 رای الکترال هیلاری کلینتون اعلام کرد.

 

هیلاری کلینتون پس از مشخص شدن باخت خود در تماسی تلفنی با رقیب جمهوریخواه خود، شکست دراین انتخابات را پذیرفت با این حال در برخی شهرهای آمریکا از جمله لس آنجلس اعتراضاتی به نتیجه انتخابات شکل گرفته است.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------