آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

واکنش وزیران خارجه اتحادیه اروپا به ترامپ: برجام را کامل اجرا می کنیم



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,وزیران خارجه اتحادیه اروپا

صادرات و واردات ایران و اتحادیه اروپا بعد از یک دهه کاهش، در سال جاری،‌روند صعودی داشته است.

 واکنش وزیران خارجه اتحادیه اروپا به ترامپ: برجام را کامل اجرا می کنیموزیران خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کردند متعهد به نزدیکی روابط با ایران هستند.

 

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز،‌ بررسی وضعیت مسائل جهانی و منطقه ای بعد از انتخاب ترامپ به ریاست آمریکا مهمترین دستور کار نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل بود.

 

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد بازگشت روابط با ایران در همراهی با توافق هسته ای (‌برجام) را ادامه خواهد داد.

 

این در حالی است که ترامپ به شدت با برجام ابراز مخالفت کرده بود. مشاور ترامپ هم گفته بود که او خواهان تغییر محتوای برجام است.

ترامپ برجام را "فاجعه" و "بدترین اتفاق که درباره آن مذاکره شد" توصیف کرده بود.

 

وزیران خارجه اتحادیه اروپا بعد از نشستی در بروکسل در بیانیه خود تاکید کرد: اتحادیه اروپا تعهد جدی خود را به برجام اعلام می کند.

 

این بیانیه اضافه کرد: اتحادیه اروپا متعهد به اجرای کامل و تاثیرگذار برجام و برداشتن تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران و تعامل با بخش خصوصی و طرف های اقتصادی به ویژه بانک ها برای رشد تجارت و سرمایه گذاری با طرف ایرانی است.

 

رویترز در این باره نوشت: به رغم نگرانی های اروپا درباره حقوق بشر ایران اما اتحادیه اروپا تلاش می کند نمایندگی دیپلماتیک را در تهران افتتاح کند. مقامات ارشد اتحادیه هم از ایران دیدار و درباره مسائل مختلف از بازرگانی و سرمایه گذاری تا مهاجرات و کمک های انسان دوستانه گفتگو می کنند.

 

ایران از کندی در روابط تجاری با غرب و باقی ماندن تحریم های متعدد آمریکا شکوه می کند زیرا این تحریم ها فعالیت های تهران در بخش های بانکی - مالی را محدود می کند.

 

 رویترز اضافه کرد: ایران در سال آینده شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است  و او تحت فشار قرار می گیرد تا نتایج نزدیکی روابط با اروپا را اعلام کند.

 

اتحادیه اروپا می گوید که در ایران، نقش دولت در اقتصاد قوی است و بخش بانکی ایران پس از سال ها انزوا، نیازمند اصلاحات بزرگ است.

 

رویترز افزود: دیپلمات های اتحادیه اروپا می گویند که عوارض بالا بر محصولات وارداتی به ایران و ضعف در مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی از جمله موانع دیگر در برابر تعاملات اقتصادی با ایران است.

 

ایران بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی است. اتحادیه اروپا گفته است که خواهان ازسرگیری مذاکرات ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی است.

 

گزارش های اتحادیه اروپا نشان می دهد که در مدت یک دهه تحریم ها علیه ایران، صادرات اتحادیه اروپا به ایران از 13 میلیارد یورو در سال 2005 به 6.5 میلیارد یورو در سال گذشته میلادی کاهش یافت.

 

واردات کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم در این مدت از 11.5 میلیارد یورو به 1.2 میلیارد یورو کاهش یافت.

 

با این حال اتحادیه اروپا می گوید که تجارت با ایران در یک سال اخیر رونق گرفته و صادرات به ایران از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به میزان 13 درصد افزایش یافت.

 

همچنین صادرات کالا از ایران به اتحادیه اروپا هم از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد 52 درصد رشد بوده است.

 

دیپلمات های اروپایی نگران هستند در صورتی که ترامپ تهدیدات خود علیه برجام را عملی کند رشد فعالیت های تجاری در روابط با ایران کاهش یابد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------