آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

نظر روسیه درباره مذاکرات ایران و 1+5 در وین/ دیدگاه رئیس سابق CIA درباره «روز بعد از توافق با ایران»!



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات هسته ای ایران


اخبار سیاست خارجی - نظر روسیه درباره مذاکرات ایران و 1+5 در وین

در بیانیه گفته شده است: در این مذاکرات تمام اجزای موافقت نامه نهایی برنامه هسته ای ایران مورد بحث قرار گرفت.

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: مذاکرات وین 3 میان ایران و گروه 1+5 فراگیر بود و در آن تمام موضوعات مربوط به موافقت نامه نهایی در مورد برنامه هسته ای ایران مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، این بیانیه در ارتباط با شرکت سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه به نمایندگی از این کشور در مذاکرات وین 3 منتشر و در آن یادآوری شده است: دور وم مذاکرات در باره برنامه هسته ای ایران با شرکت نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 به ریاست کاترین اشتون نماینده سیاسی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روزهای هفتم تا نهم ماه فوریه جاری در وین برگزار شد.

در بیانیه گفته شده است: در این مذاکرات تمام اجزای موافقت نامه نهایی برنامه هسته ای ایران مورد بحث قرار گرفت.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 روزهای 13 تا 16 ماه می آینده در وین برنامه ریزی شده است. طرفین موافقت کردند که در دور آینده مذاکرات ایران و 1+5 به تنظیم متن موافقت نامه نهایی بپردازند.

وزارت خارجه روسیه همچنین در بیانیه خود به دیدارهای ریابکوف با مقامهای کشورهای عضو گروه 1+5 و نیز ملاقات وی با سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان در حاشیه مذاکرات وین3 اشاره کرده است.

ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه که سرپرستی هیات روسیه در مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین را برعهده داشت روز چهارشنبه در گفتگو با ریانووستی، اعلام کرد: این دور از مذاکرات ایران و گروه 1+5 انتظارات در مورد نتایج گفتگوها را بر آورده کرد و مثبت بود.

وی با بیان این که دور سوم مذاکرات ایران وگروه 1+5 بدون مشکل نبود، اظهار داشت: اما حرکت به سوی دستیابی به توافق نهایی و تلاش ها برای نزدیکی مواضع دو طرف انکارناپذیر است.

ریابکوف در ادامه سخنان خود گفت که طرف های شرکت کننده در این دور از مذاکرات پیش بینی ثبت توافق های به دست آمده در موافقت نامه را نکرده بودند. ثبت توافق ها در سند نهایی در دور بعدی نشست ایران و گروه 1+5 انجام خواهد گرفت.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: طرفین اعلام کردند که در نشست آتی خود در مورد موضوعاتی همچون مساله غنی سازی، سرنوشت راکتور آب سنگین اراک، همکاری بین المللی در عرصه انرژی هسته ای صلح آمیز و تحریم ها گفتگو خواهند کرد.

وی اضافه کرد: این موضوعات کلیدی نیاز به زمان دارند تا همه جوانب آن بطور مشروح مورد بررسی قرار گیرد.

                                        .................................................
دیدگاه رئیس سابق CIA درباره «روز بعد از توافق با ایران»!

طی سال های اخیر و در جریان مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، همواره این نکته از سوی تحلیلگران بی طرف مورد اشاره قرار گرفته که وجود عوامل تندرو در آمریکا، یکی از مواردی که است که چه در زمینه موفقیت مذاکرات و چه بهبود احتمالی روابط ایران و آمریکا اخلال ایجاد می کند. تحلیلی که امروز به قلم رئیس سابق سیا منتشر شده، نمود بارز و البته تازه ای از همین موضوع است.

به گزارش تابناک ، دیوید پترائوس، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یادداشتی که امروز در روزنامه «واشنگتن پست» منتشر کرده به بیان دیدگاه خود نسبت به توافق هسته ای نهایی ایران و گروه 1+5 پرداخته و رویکردی را که آمریکا باید پس از حصول چنین توافقی در پیش بگیرد، شرح داده است.

پترائوس معتقد است اگرچه تاکنون درباره چشم انداز حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 مباحث زیادی مطرح و درباره خطرات یک «توافق بد» نیز هشدار داده شده، اما آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته و درباره آن به نحو بایسته بحث نشده، تأثیراتی است که توافق هسته ای با ایران می تواند بر جایگاه و موضع آمریکا در منطقه خاورمیانه داشته باشد.

وی ضمن تکرار ادعاهای مقامات غربی مبنی بر اینکه وضع تحریم های شدید علیه ایران، عاملی بوده که سبب شده ایران حاضر به مذاکره درباره برنامه هسته ای خود شود، می نویسد نقطه آغازین تحلیل پیامدهای توافق هسته ای با ایران نیز باید ارزیابی نتایج برداشته شدن تحریم های موجود علیه ایران باشد.

پترائوس در ادامه با طرح این ادعا که ایران از تروریسم حمایت می کند، می نویسد این کشور حتی در شرایط وجود تحریم ها نیز به حمایت خود از «گروهای افراط گرا» در منطقه ادامه می داد و بالطبع پس از برداشته شدن تحریم ها، با قدرت بیشتری به این کار خود ادامه خواهد داد. بحث چشم انداز افزایش نفوذ ایران در منطقه پس از برداشته شدن تحریم ها، موضوع دیگری است که از سوی وی مورد اشاره قرار می گیرد.

با این حال، رئیس سابق سیا اشاره می کند که توجه به این موضوعات، به معنای انصراف از پیگیری روند دیپلماسی در مقابل ایران نیست؛ زیرا اولویت نخست آمریکا «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای» است و افزون بر این، گزینه بدیل دیپلماسی، یعنی اقدام نظامی، مسائل و خطرات خاص خود را دارد.

اما به اعتقاد پترائوس، چند مسئله مهم وجود دارد که در روند دیپلماسی با ایران باید مورد توجه آمریکا قرار گیرد:

نخست اینکه فارغ از نتیجه مذاکرات هسته ای، تا زمانی که ایران به «رفتار بی ثبات کننده» خود در منطقه ادامه دهد، هیچ امکانی برای بهبود واقعی روابط ایران و آمریکا وجود نخواهد داشت. به اعتقاد وی، آمریکا باید با اعلام این پیام به اشکال مختلف، نشان دهد که در پی رها کردن خاورمیانه و پذیرش هژمونی ایران در این منطقه نیست.

دوم اینکه آمریکا باید تعامل و گفت و گو با متحدان عرب و اسرائیلی خود را افزایش دهد تا به درک مشترکی با آن ها درباره نحوره مواجهه با ایرانی برسد که پس از برداشته شدن تحریم ها، از نظر اقتصادی تقویت خواهد شد. نکته سوم نیز که در همین رابطه است، توجه آمریکا به مواضع خود در قبال سوریه است که اکنون نقطه محوری رقابت ها بر سر تفوق بر منطقه به شمار می رود.

نکته چهارم از نظر پترائوس این است که توافق هسته ای با ایران نه تنها نباید موجب کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه شود، بلکه باید این حضور افزایش پیدا کند تا به واسطه آن، متحدان منطقه ای آمریکا بتوانند در مقابل قدرت ایران توازن برقرار کنند. تقویت کشورهای منطقه از نظر نظامی و نیز برقراری ابتکارات جدید در شورای همکاری خلیج فارس، از دیگر اقداماتی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

در نهایت، موضوع پنجم مورد اشاره این مقام سابق آمریکایی آن است که ایالات متحده باید از هم اکنون کار طراحی یک رژیم تحریمی جدید علیه ایران را آغاز کند. در این چارچوب، آمریکا باید به بهانه حمایت ایران از تروریسم، بخشی از تحریم های خود را علیه ایران حفظ کرده و از سرازیر شدن پول به ایران بر اثر برداشته شدن تحریم ها جلوگیری کند. از سوی دیگر، تحریم های آمریکا باید در صورت انحراف ایران از مسیر توافق نهایی، برگشت پذیر باشند.

به هر حال، می توان گفت مقاله پترائوس در واشنگتن پست، نمود عینی و آشکار دیدگاهی است که سیاستمداران تندروی آمریکایی – به ویژه مقامات نظامی و همچنین نمایندگان کنگره این کشور – درباره ایران دارند. این گروه حاضرند به هر قیمتی، از احیای تمام عیار قدرت منطقه ای ایران بر اثر کاهش تحریم ها جلوگیری کرده و در این زمینه، از هیچ گونه بهانه تراشی فروگذار نکنند.

همین موضوع، عاملی است که تاکنون مسائل زیادی را در روند مذاکرات هسته ای ایران ایجاد کرده و در صورت پذیرش این رویکرد افراطی از سوی دولت آمریکا و به کار بستن آن در قبال ایران، طبیعتاً در آینده نیز شاهد چالش هایی در این زمینه خواهیم بود.
اخبار سیاست خارجی - ایرنا ,تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------