آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

دور جدید مذاکرات آمریکا با ایران برای کاهش بیشتر اورانیوم غنی‌شده ایرانیان



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,مذاکرات آمریکا با ایران

یک نشریه آمریکایی می‌گوید غربی‌ها یک ماهی است که برای متقاد کردن ایران به پاک کردن همه تأسیسات مرکز غنی‌سازی نطنز ار اورانیوم و تعهد تهران به کاهش بیش از اندازه مقرر در برجام با نمایندگان ایران مذاکره می‌کنند.

  به گزارش فارس، روزنامه وال‌استریت ژورنال بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع خود گفته که طرف‌های مذاکره ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای، با پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری، برای آینده توافق دچار نگرانی شده و برای رفع این نگرانی، مذاکراتی جدید را با ایران از سر گرفته‌اند.

 

منابع غربی گفته‌اند که آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش از ایران خواسته‌اند که میزان اورانیوم غنی‌شده خود را بیش از تعهدات مندرج در برجام، کاهش دهد تا از این طریق، به زعم آمریکا، توافق هسته‌ای بنیانی قوی‌تر در برابر اقدامات احتمالی ترامپ داشته باشد.

 

مقامات غربی به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که مذاکره برای متقاعد کردن ایران به این کار از ماه گذشته آغاز شده و این در حقیقت برنامه‌ای بوده که اوباما برای تقویت بنای برجام، طرح‌ریزی کرده بوده است؛ با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا، این طرح و اجرای آن اولویت بیشتری می‌یابد.

 

منابع غربی گفته‌اند که در صورت توفیق مذاکرات و موافقت ایران با این طرح غربی، زمان گریز یعنی زمان لازم برای ساختن حداقل یک بمب اتم درون ایران هم تا حدود نامعینی افزایش می‌یابد و این برگ برنده دیگری برای موافقان برجام در برابر ترامپ خواهد بود.

 

منابع وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که مذاکره‌کنندگان ایرانی به صورت فعال در نشست‌های برگزار شده برای بررسی این طرح غربی شرکت جسته‌اند ولی تاکنون به اجرای آن متعهد نشده‌اند.

 

یکی از محورهای این طرح آن است که میزان اورانیوم غنی‌شده موجود در کشور، از سقف برجامی 300 کیلوگرمی فعلی هم کم‌تر شود تا غربی‌ها مطمئن شوند که داستان گذشتن جزئی میزان آب سنگین ایران از سقف برجامی در هفته گذشته، برای اورانیوم‌های ایرانی تکرار نشود.

 

وال‌استریت ژورنال می‌گوید در مذاکرات بین کارشناسان هسته‌ای آمریکا، اروپا و ایران، به طرف ایرانی پیشنهاد شده که 100 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده جامانده در لوله‌ها و ماشین‌آلات مرکز غنی‌سازی نطنز را طی چند هفته یا حداکثر 2 ماه، پاکسازی کند.

 

در ادامه میبایست غنای این مواد هسته‌ای در حدی پایین بیاید که دیگر برای بکارگیری احتمالی در سلاح هسته‌ای، قابل استفاده نباشند.

 

غربی‌ها گفته‌اند که برای آسیب ندیدن تأسیسات حساس هسته‌ای نطنز که البته این روزها کار خاصی نمی‌کنند هم طرحی دارند؛ پیشنهاد غرب این است که لوله‌های دستگاه‌های غنی‌سازی با مواد شیمیایی خاص شستشو شود تا پودر اورانیوم موجود در لوله‌ها، پس از مخلوط شدن با این محلول شیمیایی، هم از دستگاه خارج شود و هم دیگر به عنوان اورانیوم غنی‌شده قابل استفاده نباشد.

 

مقامات غربی گفته‌اند که در صورت موافقت ایران با پیشنهاد جدید، با توجه به مخاطرات حاصل از روی کار آمدن ترامپ ضدبرجام، شرایط «بُرد-بُرد» برای دو طرف ایجاد خواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------