آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

وزیرخارجه چین:اجرای تعهدات برجام تحت تاثیر مسائل داخلی کشورها نباشد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,وانگ یی وزیر خارجه چین گفت که اجرای تعهدات برجام نباید تحت تاثیر مسایل داخلی کشورها باشد.

وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه بعد از دیدار با محمد جواد ظریف در گفت و گو با خبرنگاران گفت: اجرای برجام مسوولیت همه کشورهای ذی ربط است و همه باید به تعهداتی که در این باره و در برجام داده اند ، پایبند باشند.

وی تاکید کرد که برجام یک توافق بین المللی است و مسئولیت همه جوانب است که آن را اجرا کنند و نباید به دلیل اختلافات و برخی مسایل داخلی و یا نگرانی های داخلی در یک کشور تحت تاثیر قرار گیرد.

 

وی افزود: البته اجرای برجام یک فرایند طولانی است و در مسیر اجرا طبیعتا مشکلات و اختلاف نظرهایی بروز می کند و مهم است که همه با توجه به اصل پایبندی به مفاد برجام از طریق گفت و گو و رایزنی هر اختلاف پیش آمده را حل و فصل کنند.

 

وانگ تصریح کرد که در این زمینه باید توجه داشت که برجام باید به طور دقیق اجرا شود و لازم است هدفدار و منسجم در این مسیر همه حرکت کنند و چین نیز برای اجرای بهینه و مناسب آن نقش سازنده خواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه بزودی سالگرد یک سالگی برجام فرا می رسد گفت که البته 10 سال طول کشید تا چنین توافقی حاصل شد و بر اساس پایبندی به ان پی تی و رفع نگرانی جوانب ذی ربط حاصل شده است و یک راه حل سیاسی صلح آمیز بوده است.

 

وزیر خارجه چین گفت که این راه حل سیاسی بسیار قابل توجه می تواند برای حل و فصل مسایل مهم و حاد بین المللی به عنوان یک الگو مورد استفاده قرار گیرد و در مجموع باید توجه داشت که برجام به خوبی در حال اجراست.

 

وی تاکید کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی پنج گزارش در این باره منتشر کرده و در آن آمده است که برجام بخوبی در حال اجراست و بخصوص ایران فراتر از انتظارها به تعهداتش عمل کرده است .

 

وی گفت که برجام یک توافق بین المللی است که شورای امنیت با صدور قطعنامه ای آن را تصویب کرده است و باید به طور کامل و جامع اجرا شود و این مسوولیت همه کشورهای ذی ربط است و نباید به دلایل و مشکلات داخلی کشورها اجرای برجام مختل شود.

 

او در بخش دیگری از اظهارات خود به مسایل آسیای غربی و خاورمیانه و آفریقای شمالی اشاره کرد و گفت که باید با همکاری طرفین از جمله همکاری چین و ایران و کشورهای دیگر به دنبال راه حل سیاسی برای حل این مسایل باشیم.

 

وزیر خارجه چین تصریح کرد: محوریت راه حل باید سازمان ملل باشد و البته به نگرانی های جوانب ذی ربط توجه و رهیافتی سیاسی و مناسب و درازمدت و جامع برای حل این مناقشات پیدا شود.

 

وانگ یی گفت که در مسیر یافتن این راه حل سیاسی باید مبارزه با تروریسم و افراط گرایان هم تشدید شود.

 

وی یادآور شد: در مورد برجام ایران و چین همکاری نزدیک را ادامه خواهند داد و در مجموع چین در قبال باز طراحی راکتور اراک بسیار مسوولانه عمل کرده است و ازهمه طرف ها می خواهد مسوولانه به برجام عمل کنند و افزود که همه باید با همکاری به دنبال اجرای بهتر و مطلوبتر برجام باشند و چین دراین زمینه نقش سازنده ای به عنوان یک بازیگر فعال برعهده خواهد داشت.

 

وی در این مصاحبه در کنار وزیر خارجه کشورمان گفت که با وی درباره روابط دوجانبه و مسایل مهم منطقه و بین المللی گفت و گو کرده است.

 

او خاطر نشان کرد: یکی از مهترین موارد مربوط به سفر ماه ژانویه شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین به ایران و تصمیمات رییسان جمهوری دو کشور بوده است که باید تصمیمات راهبردی آنها برای تقویت روابط اجرا شود.

 

وانگ یی گفت که ظریف برای شرکت در اولین اجلاس مقرر سالانه وزیران خارجه دو کشور که حاصل توافق رئیسان جمهور در سفر شی به ایران می باشد به چین آمده است و پکن به گرمی از او استقبال می کند.

 

وزیر خارجه چین گفت که با اجرای توافقات رئیسان جمهوری و سفر ظریف نیروی تازه ای به روابط خوب و دوستانه دوکشور تزریق خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: وزارتخانه های خارجه دو کشور با همکاری یکدیگر تصمیمات راهبردی رهبران را با هدف تقویت و تعمیق مناسبات اجرا خواهند کرد.

 

به گفته وزیر خارجه چین دو کشور در زمینه های اقتصادی و فناوری، علمی و طرح های زیربنایی و انرژی هم روابط خوبی دارند و همه توانایی های آنها بالقوه است و در واقع دو کشور مکمل یکدیگر هستند.

 

وی خواستار همکاری نزدیکتر با ایران در اجرای طرح های مربوط به جاده نوین ابریشم و عرصه های اقتصادی و اجرای طرح های زیربنایی شد و گفت که باید توان بالقوه دو کشور در عرصه های مختلف بالفعل شود و روابط دو کشور در قلمروهای مختلف باز هم تقویت شده و گسترش یابد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست گفت:‌ایران و چین همکاری بسیار خوبی در به نتیجه رسیدن برجام داشتند و چین نقش مهمی در این زمینه داشته است. برجام توافق دو جانبه است و باید مورد توجه همه طرفین قرار بگیرد.

 

وی افزود: این موضع ما و چین است و اجازه نخواهیم داد یک طرف به این مسائال بی توجهی نشان دهد.

 

وزیر امور خارجه تاکید کرد: همه باید به تعهدات برجام احترام بگذارند و حق نادیده گرفتن آن را ندارند و البته ما هم انتخاب خود را در این زمینه داریم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: همانطور که دوست خوبم وانگ یی گفت: ایران و چین مشترکات زیادی دارند و تنها راه حل بحران نیز از دیدگاه ما رهیافت سیاسی است.

 

ظریف در پاسخ به سووال یکی از خبرنگاران که در باره چگونگی روابط میان ایران و چین از وی پرسید، گفت: روابط دو کشور بعد از سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به تهران وارد مرحله راهبردی شد و همکاری بسیار خوبی در همه زمینه ها بین دو دولت و بخش های خصوصی دو کشور وجود دارد و همه این زمینه ها چشم انداز روشنی برای توسعه مناسبات فی مابین است.

 

ظریف گفت: ما در نشست امروز بیشتر روی نحوه اجرای برجام بخصوص پایان دادن به مراحل مقدماتی بازسازی راکتور آب سنگین اراک متمرکز بودیم و گفت و گو کردیم. همچنین همکاریهای پولی و بانکی دو کشور و نیز نهایی کردن پروژه های اقتصادی از دیگر محورهای گفت و گوی دوجانبه بود.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان یادآور شد که همکاری های چندجانبه بخصوص میان ایران – چین و افغانستان برای توسعه، ثبات و افزایش امکانات ترانزیتی افغانستان، مبارزه مشترک با تروریسم، افراط گرایی و پایان دادن به مخاصمات منطقه ای از دیگر محورهای مورد توجه من و همتای چینی بود و معتقدم زمینه های همکاری زیادی میان ایران و چین وجود دارد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از آقای وانگ یی دوست و همکارم تشکر می کنم و بسیار خرسندم که در اجرای تصمیمات رئیسان جمهوری دو کشور در جریان سفر تاریخی شی جین پینگ به ایران اجلاس مشورت های وزرای خارجه را که تصمیم گرفته بودیم سالانه برگزار کنیم، امروز در پکن داشته باشیم.

 

ظریف یادآور شد:ایران و چین روابط بسیار مستحکم و قوی در همه حوزه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، منطقه ای و بین المللی بوده و در ابتکار یک جاده یک کمربند ارائه شده توسط رئیس جمهوری چین می توانند مکمل و همکار یکدیگر در سطح منطقه ای و بین المللی باشند.

 

وی تصریح کرد: در سفر رئیس جمهوری چین به تهران، رهبران دو کشور توافق کردند که روابط دو طرف را به سطح جامع راهبردی ارتقا دهند. این همکاریها البته در همه حوزه ها با جدیت دنبال شده و در آینده نیز تبلور آن بیشتر و بیشتر خواهد شد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: امروز من همراه با یک هیات عالیرتبه سیاسی، اقتصادی، علمی و تجاری برای گسترش این همکاریها به پکن آمده ام و علاوه بر مسئولان دولتی، بانکی و اقتصادی یک هیات بزرگ از بخش خصوصی و یک هیات توانمند از بخش علمی حضور دارند تا زمینه های همکاری را با طرف چینی بررسی کرده و همکاری ها را توسعه دهند.

 

وی گفت: اطمینان دارم که با صحبت های امروز من و همتای چینی، می توانیم همکاریهای خود در حوزه های مختلف از انرژی گرفته تا فنی، پارک های علمی و فناوری، دفاعی، امنیتی، مبارزه با افراط گرایی و تروریسم را افزایش دهیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------