آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

ادعای کری: اگر توافق هسته‌ای نباشد، ایران به سمت ساخت بمب اتم پیش می‌رود/ با برجام از یک درگیری فوری جلوگیری کردیم!



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,جان کری

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر ادعاهای خصمانه و بی‌اساس خود را علیه برنامه هسته‌ای ایران تکرار کرد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نشست خبری در بروکسل در اظهاراتی مغرضانه گفت: توافق اتمی با ایران باعث امن تر شدن دنیا شده است و دولت ترامپ نیز به همین نتیجه می‌رسد.

 

وی گفت: این را نیز می دانم که رئیس جمهور اوباما گفتگوی خوبی با رئیس جمهور منتخب ترامپ درباره توافق هسته ای ایران داشت. این منطق در گفتگو حاکم بود که بدون نقض آن، بخش هایی از این توافق هستند که مثبت و سازنده هستند و ارزش دارند و احتمالا باید نگهداشته شوند. امید من این است که حقایق، علوم، عقل سلیم و منافع مشترک به خوبی مورد بررسی قرار گیرند و به شکلی اقدام شود که نتایج خوبی نه فقط برای کشور ما، بلکه برای اتحاد، مشارکت، دوستی و متحدانمان به دست آید و من باور دارم که اینگونه خواهد بود.

 

وزیر خارجه آمریکا در ادامه یا مطرح کردن ادعاهای تکراری واشینگتن درباره کشورمان، افزود: سخنی کوتاه در این خصوص بیان کنم؛ توافق هسته‌ای ایران باعث شد دنیا امن تر شود.

 

هیچ کس دیگر امروز صحبت از این نمی کند که ایران می تواند امروز یا چند سال دیگر بمب درست کند و اگر اوضاع روندی درست طی کنند، مدت زمانی طولانی می کشد که بسته به تصمیم هایی که گرفته می شود، چنین توانمندی احتمالا وجود داشته باشد یا نداشته باشد ولی با محدودیت غنی‌سازی سه ممیز شش یا هفت درصد و محدودیت سیصد کیلو در حفظ اورانیوم غنی شده، از نظر فیزیکی چنین کاری غیر ممکن است و ما از این میزان به خاطر بازرسی های همه روزه که صورت می گیرد، اطلاع داریم. از این رو من دعوت می کنم به این حقایق نگاه کنند و اگر به یکباره همه اینها را کنار بگذاریم، به نگاه دوباره با کشوری روبرو می شویم که به سرعت به سوی بمب اتمی حرکت می کند یا به این توافق پای بند نباشد، ناگاه با گزینه های پیچیده تر و خطرناک تر روبرو می شوید. 

 

کری اضافه کرد: چیزی که می دانم در گرد هم آمدن و تصویب این توافق از آن دوری کردیم، یک درگیری فوری بود که در نبود این توافق روی می داد. از این رو من معتقدم که (با این توافق) دنیا امن تر شده است و دولت ترامپ نیز به همین نتیجه می رسد. (کارشناسان و مسئولان) امنیتی بسیاری در اسرائیل و منطقه نیز هستند که به همین نتیجه رسیده اند.

 

وی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: برای من بسیار جای خرسندی است که در کنار وزرای همکار خود در ناتو به عنوان آخرین نشست خود در مقام وزارت خارجه آمریکا حضور دارم. 

 

وزیر خارجه آمریکا گفت: امروز تلاش های خود را برای افزایش قدرت خود در بازدارندگی فعلی در  اروپای مرکزی و بالتیک و ایجاد توانمندی امنیتی این متحدان افزایش می دهیم. ما درباره اقدامات ناتو برای پشتیبانی از ائتلاف ضد داعش را به بحث گذاشتیم، از حمایت در عملیات در مدیترانه برای مقابله با قاچاق انسان و مهاجرت غیر قانونی و تامین حمایت و آموزش به دولت وحدت ملی لیبی؛ فردا در کمسیون ناتو و اوکراین، ما بر حمایت قاطع خود از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین دموکراتیک تاکید می کنیم و مانند همیشه تاکید می کنیم که اقدام روسیه در ضمیمه کردن کریمه یا ادامه «تجاوزگری‌های» این کشور در شرق اوکراین را به رسمیت نمی شناسیم و قبول نمی کنیم. من بار دیگر از روسیه می خواهم با همه ما برای اجرای کامل توافقنامه مینسک همکاری کند. 

 

کری در ادامه مدعی شد: متحدان ما در ناتو نزدیک ترین دوستان آمریکا و توانمندترین شرکا هستند. ما در کنار هم بعد از جنگ جهانی دوم، دنیا را شکل دادیم و نظمی را شکل دادیم که در برابر محک زمان دوام آورد و باور دارم که باید در دفاع از آن باید متحد باشیم. تا زمانی که خطراتی بزرگ در دنیا وجود داشته باشد، ناتو به عنوان هدفی غیر قابل جای گزینی به جای خود خواهد بود. ولی حتی منبع بزرگ تر قدرت ناتو تعهد آن برای آزادی، حقوق بشر، حاکمیت قانون و ساختار کشورهاست. 

 

وی در خصوص بحران در سوریه نیز بدون اشاره به حمایت آمریکا از تروریست‌ها گفت: در خارج از این نبرد، عوامل افراط‌گرایی بودند که برخی از این عوامل افراط گرا از برخی مناطق دنیا و بخصوص در این منطقه، حمایت می شدند. آنها سلاح دریافت کردند و جنگیدند. برخی از کشورها بخصوص ایران و روسیه از اسد حمایت کردند، همینطور حزب‌الله، که ما آن را یک «گروه تروریستی» می دانیم و گروهی تروریستی هم هست (از دولت سوره حمایت کرد). این نبرد اکنون پنج سال است که ادامه دارد. وقتی چند سال پیش ما در وین جمع شدیم، فرایندی را شروع کردیم که مسیری سیاسی را برای حل و فصل جنگ ایجاد می کرد.

 

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: با همه تلاش‌هایی که برای آتش‌بس کردیم و ایران و روسیه نیز از آن حمایت می کردند، این مخالفان اسد بودند که تن به آتش بس ندادند و خواستار ادامه درگیری ها شدند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------