آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

امیر عبداللهیان، وزیر خارجه در گفت‌وگو با شبکه خبری ان.بی.سی: ایران برنامه‌ای برای پاسخ ندارد مگر اینکه اسرائیل یک حمله بزرگ و چشمگیر انجام دهد. سایت رسمی امور وزارت…

آمریکا: تقابل آشکار ایران و آمریکا تأثیر منفی نداشته است




اخبار سیاست خارجی - آمریکا: تقابل آشکار ایران و آمریکا تأثیر منفی نداشته است!

با وجود آن که "حمید ابوطالبی" می گوید نقشی در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نداشته؛ رسانه ها و مقامات آمریکایی بدون هیچ دلیل مستندی در چند هفته اخیر اصرار دارند که وی در این واقعه نقش داشته است.

به گزارش جام نیوز، پس از هفته ها جنجال آمریکایی ها بر سر موضوع نماینده جدید ایران در سازمان ملل، نماینده آمریکا در این سازمان می گوید ندادن ویزا به نماینده ایران، تأثیری در مذاکرات هسته ای نخواهد داشت.

 به نوشته سایت بی بی سی فارسی(bbc persian) سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، گفته است که خودداری واشنگتن از اعطای ویزا به نماینده پیشنهادی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، بر مذاکرات هسته ای با ایران اثر منفی نگذاشته و به احتمال زیاد نخواهد گذاشت.

 خانم پاور روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه "ای بی‌سی" آمریکا گفت که "تقابل آشکارا" بین آمریکا و ایران بر سر حمید ابوطالبی بر روند مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ (متشکل از آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان) با ایران اثر نامطلوبی نگذاشته است.
 
او با اشاره به دور اخیر مذاکرات که هفته پیش در وین، پایتخت اتریش، انجام شد گفت: «ما گفتگوهای در سطوح ارشد بیشتری در ماه آینده خواهیم داشت.»

 سامانتا پاور افزود: «کار‌شناسان ما هر روز دیدار می‌کنند. ما شاهد آن نبوده‌ایم که این مساله ابدا تاثیری بر گفتگو‌ها داشته باشد.»

 این در حالیست که ایران از تصمیم بحث برانگیز دولت آمریکا در صادر نکردن ویزا برای حمید ابوطالبی انتقاد کرده و گفته است که قصد ندارد گزینه دیگری را به جای آقای ابوطالبی معرفی کند.

 عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران، پیشتر به خبرگزاری مهر گفته بود: «از طریق مکانیزم‌های حقوقی پیش بینی شده در سازمان ملل» در حال پیگیری این موضوع هستیم.»

او افزود: «گزینه جایگزین برای آقای ابوطالبی در نظر نداریم. »
 
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده است که اقدام آمریکا برای عدم صدور ویزا برای آقای ابوطالبی با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد و حق کشور‌ها را برای انتخاب نماینده‌شان در سازمان ملل زیر پا می‌گذارد.

کنگره آمریکا دولت باراک اوباما را سخت تحت فشار گذاشته بود که به آقای ابوطالبی اجازه ورود به خاک آمریکا و آغاز ماموریتش در شهر نیویورک را ندهد.
 
با بالا گرفتن اعتراضات محافظه کاران و رای قاطع کنگره علیه ماموریت احتمالی حمید ابوطالبی، کاخ سفید نیز اعلام کرد که گزینه ایران برای نماینده جدید این کشور در سازمان ملل متحد گزینه‌ای نامناسب است.

آمریکا می‌گوید حمید ابوطالبی در حمله به سفارت آمریکا در ایران و گروگانگیری کارکنان این سفارتخانه در روز ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ دست داشته است.


بنا بر گزارش ها، او با گروه "دانشجویان پیرو خط امام" کار کرده اما نقشی مستقیم در گروگان‌گیری نداشته و از جمله در مقطعی درباره آزادی گروهی از این گروگان‌ها، مترجم گروه بوده است.

 حمید ابوطالبی در حال حاضر معاون سیاسی دفتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران است و پیش از این سفیر ایران در ایتالیا، استرالیا و اتحادیه اروپا بوده است.

سایت رادیو فردا(radiofarda) هم نوشته است: سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته است «کماکان هیچ چیز در اختلاف عمومی پیش‌آمده» بر سر ویزای حمید ابوطالبی، تاثیری بر گفت‌وگوهای اتمی با ایران «ندارد».

خانم پاور، ۲۴ فروردین، در مصاحبه‌ای با شبکه ای‌بی‌سی در آمریکا، گفته است واشینگتن بر ادامه مذاکرات میان شش کشور طرف گفت‌وگو و ایران متمرکز است.

 به گفته او طرف‌ها «هفته گذشته مذاکره کرده‌اند و گفت‌وگوهایی بیشتر در سطح مقام‌های عالی‌رتبه در ماه آینده (میلادی) برگزار می‌شود.»

سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید کارشناس‌ها «هر روز دیدار می‌کنند. ما ندیده‌ایم که این موضوع به هر شکل ممکن تاثیری بر مذاکرات گذاشته باشد. البته ضرورت‌ها در این مسئله بر همه آشکار است.»
 
سامانتا پاور در مصاحبه تلویزیونی خود گفته است توقع آمریکا این است که ایران منافع خود را در رها شدن از تحریم‌های اقتصادی می‌داند. منافع ایالات متحده نیز اطمینان یافتن از این موضوع است که تهران به دنبال سلاح اتمی نیست. این موضوع اکنون برتری دارد.
 
با وجود ظن غرب در مورد اینکه ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی در برنامه هسته‌ای خود است، تهران چنین موضوعی را رد و هدف از این برنامه را صلح‌آمیز عنوان کرده است.

 آمریکا به عنوان میزبان سازمان ملل متعهد به صدور ویزا برای نمایندگان کشورهای گوناگون است. 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,ویزای حمید ابوطالبی

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,ویزای حمید ابوطالبی

اخبار سیاست خارجی - جام نیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------