آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

عمار حکیم: ایران به درخواست دولت عراق با این کشور همکاری می‌کند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , عمار حکیم

رییس مجلس اعلای عراق گفت: پیشرفت‌های قابل توجهی در آزاد کردن بخش‌هایی از عراق که در اختیار داعش قرار گرفته بود به دست آمده است.

 به گزارش ایسنا، عمار حکیم صبح روز دوشنبه در کنفرانس خبری که در محل سفارت عراق در تهران برگزار شد با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی و وحدت در عراق تاکید کرد: جنگ برای آزادسازی باید به دست نیروهای عراقی انجام شود.

 

وی با اشاره به عملیات آزادسازی شهر موصل و استفاده داعش از مردم به عنوان سپر انسانی گفت: پیشروی نیروهای عراقی در موصل به همین دلیل کند اما قابل توجه است و ان شاءالله مژده آزادسازی موصل در چند هفته آینده اعلام خواهد شد.

 

رئیس مجلس اعلای عراق سفر خود به تهران را در چارچوب سفر دوره‌ای ائتلاف ملی به کشورهای منطقه دانست و افزود: ما قصد داریم تا در این سفرها این کشورها را در جریان آخرین رخدادهای عراق قرار دهیم. با توجه به جایگاه ایران در منطقه و حمایتش از دولت و ملت عراق اولین سفر خود را به ایران داشتیم.

 

وی گفت: ما از امام خامنه ای به دلیل حمایت‌های خاصشان از جمهوری عراق قدردانی می‌کنیم.

 

حکیم بر وحدت و تمامیت ارضی عراق تاکید کرد و افزود: ما حاضر به پذیرش نیروهای نظامی دیگر کشورها که بدون هماهنگی دولت عراق وارد کشورمان می شوند، نیستیم. همچنین ما خواهان حضور نیروهای خارجی که در مناطق درگیر جنگ در عراق هستند، ‌نیستیم.

 

وی با اشاره به جنگ در موصل خاطرنشان کرد: راهبرد جنگ در موصل و آزاد سازی این شهر پیچیده است، چراکه ساکنان این شهر بیش از یک میلیون نفر هستند و ما نمی‌خواستیم خروج آنها از محل سکونت‌شان انجام شود. بنابراین تاکتیک‌های خاصی را در نظر داریم. متاسفانه داعش از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و این مساله پیشروی ما را کند کرده است.

 

وی در ادامه اظهار کرد: ائتلاف ملی همسو با اقدامات نظامی طرح حل و فصل ملی را پیشنهاد کرده‌ایم تا به همه آحاد ملت عراق اطمینان دهیم ما در حالی که در یک دست سلاح داریم در دست دیگر شاخه زیتون داریم و دست دوستی را به سمت شرکای ملی خود دراز می‌کنیم تا عراق را با هم بسازیم.

 

این مقام ارشد عراقی خاطرنشان کرد: طرح حل و فصل پیشنهادی ائتلاف ملی صرفا برای راضی نگه داشتن طرف‌های دیگر نیست؛ بلکه برای شکوفایی و توسعه عراق است. همچنین در این طرح جایی برای جنایتکارانی که دست‌شان به خون مردم عراق آلوده است وجود ندارد.

 

حکیم تصویب قانون پیوستن نیروهای حشدالشعبی به ساختار رسمی نظامی عراق را پایه اصلی و آغازین حل و فصل مسائل میان نیروهای عراقی در چارچوب طرح پیشنهادی ائتلاف ملی دانست و افزود: این طرح را همچنین ما در دیدار با امام خامنه‌ای تشریح کردیم و ایشان این طرح را خوب و مهم توصیف کردند.

 

وی ادامه داد: در دیدار با رهبری مسائل و راهبردهای مختلف در عراق در میان گذاشته شد و همچنین ایشان مراتب قدردانی خودشان از میزبانی ملت و دولت عراق در مراسم اربعین حسینی را ابراز داشتند. ایشان با اشاره به اینکه تمامی اقشار عراقی درب‌های منازل خود را به روی زائران گشودند و به آنها خدمت کردند را اقدامی شگفت‌انگیز دانستند.

 

رئیس مجلس اعلای عراق همچنین گفت که در جریان سفر خود با تهران با دیگر مسئولان ایرانی در رابطه با تحولات عراق گفت‌وگو خواهد کرد.

 

به گزارش ایسنا، حکیم در ادامه کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با برخی تلاش ها برای تجزیه عراق اظهار کرد: ما به عنوان یک عراقی بر تمامیت ارضی و حفظ سرزمین و خاک خود تاکید داریم. همبستگی و وحدت ملی را عامل اصلی حفظ تمامیت ارضی عراق می دانیم.

 

وی گفت: طرح پیشنهادی ائتلاف ملی می تواند راهکار مهم و قابل اجرایی برای حفظ تمامیت ارضی عراق و همبستگی در این کشور باشد.

 

حکیم در پاسخ به سوال دیگر درباره اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در عراق گفت: نخست‌وزیر عراق در رابطه با اصلاحات سیاسی نقشه راهی را ارائه کردند که در شورای وزیران و پارلمان کشور به تصویب رسید. این نقشه راه در فاز اجرایی قرار دارد. اما چون تمرکز دولت و کشور بر جنگ علیه داعش است اولویت فعلا بر این مساله است. در عین حال برنامه ها و راهکارهای ویژه ای در نقشه راه دولت وجود دارد که می تواند مانع فساد در عراق شود.

 

وی در خصوص برخی اتهامات علیه ایران مبنی بر دخالت در امور عراق خاطر نشان کرد: ما به درک کاملی در این رابطه رسیده ایم که ایران بنا به درخواست دولت عراق در کشورمان حضور دارد و با دولت همکاری می کند و هیچ اقدامی خارج از این چارچوب صورت نمی‌پذیرد.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر فراهم نشدن زمینه های برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق گفت: عقب افتادن انتخابات به همه طرف های عراقی اجازه داد که در جنگ علیه داعش شرکت کنند و به همین منظور است که انتخابات مجالس در شهرها و استان ها به تعویق افتاد و هنوز لایه های انتخاباتی تشکیل نشده است.

 

رئیس مجلس اعلای عراق در خصوص مقایسه با تکفیری‌ها خاطرنشان کرد: ملت و دولت عراق از حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی  و همچنین ائتلاف بین‌المللی در مقابله با تروریسم استقبال کرده، اما آن را محدود به کمک‌های مستشاری،‌ آموزشی و مبادله اطلاعاتی می‌داند. ائتلاف ملی نیز بر این مساله تاکید دارد که این مردم عراق هستند که باید خاک خود را آزاد کنند و هر نوع حضور نظامیان خارجی را به شدت به این منظور رد کرده. ائتلاف بین المللی  از طریق هوایی نیز با دولت عراق همراهی می‌کند.

 

وی در رابطه با نقش ایران در مبارزه با تکفیری‌ها در عراق تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش مهم و کیفی در این مساله ایفا می‌کند. وقتی همه به ما پشت کردند ایران کمک‌های تسلیحاتی به عراق داشت و به شکل پررنگ در بعد مستشاری حضور دارد.

 

حکیم درباره مخالفت آمریکا با تشکیل حشدالشعبی خاطرنشان کرد: حشد الشعبی بی‌تردید متشکل از جوانان عراقی هستند که به ندای مرجعیت شیعیان در عراق لبیک گفتند و این نیرو از یک طایفه و مذهب خاص نیستند. ما اکنون تیپ‌ها و واحدهای متشکل از مسیحیان،‌ ایزدی‌ها و غیره را داریم.

 

وی تاکید کرد: حشد الشعبی نقش مهمی در بازگرداندن روحیه به صحنه مبارزه با تکفیری‌ها را داشته است و امروز یکی از شاخص‌های مهم دفاعی ملت عراق است.

 

حکیم در پاسخ به سوالی در رابطه با اختلاف نظرها میان ائتلاف ملی با جریان صدر گفت: جریان صدر یکی از چارچوب‌ها و پایه‌های سیاسی – اجتماعی عراق است و ما ارتباطات خوبی با آنها داریم و تلاش‌هایی برای بازگرداندن آنها به ساختار ائتلاف ملی در دست داریم.

 

رئیس مجلس اعلای عراق در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با حضور نخست‌وزیر انگلستان در نشست شورای همکاری خلیج فارس اظهار کرد: ما گفت‌وگو را مهمترین راه حل برای استقرار ثبات در منطقه می‌دانیم. تکیه بر بیگانگانی که در آن فرامنطقه وجود دارند به این ثبات کمک نمی‌کنند. ما در عراق خواستار گفت‌وگو جدی بین کشورهای منطقه‌ای هستیم و در این گفت‌وگو باید کشورهایی از جمله ایران، ترکیه، عراق نیز حضور داشته باشند.

 

وی در خصوص اظهارات برخی مقامات کردستان عراق مبنی بر استقلال این اقلیم اظهارکرد: ما هم برخی سخنان غیر مسئولانه را در این باره شنیده‌ایم. در عین حال اظهار نظر صریح آقای مسعود بارزانی را شنیده ایم که بر توافق با دولت مرکزی درباره عقب‌نشینی از استقلال کردستان تاکید کرده است. ما بر تمامیت عرضی عراق تاکید کرده و معتقدیم همه آحاد عراق باید در حکومت و اداره کشور شریک باشند.

 

وی درباره طرح تسویه سیاسی عراق اظهار کرد: اجرای این طرح به بعد از پیروزی  و غلبه بر داعش و استقرار سیاسی در عراق صورت می‌گیرد.

 

حکیم در پاسخ به این پرسش که رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته با شما بر عدم اطمینان به آمریکا تاکید داشته‌اند،‌ چقدر ائتلاف ملی بر این مساله تاکید خواهد کرد؟ گفت: امام خامنه‌ای علاوه بر جایگاه سیاسی جایگاه دینی خاصی در جهان اسلام دارد و سخنان ایشان با حساسیت خاص مورد توجه است. ایشان مرجع عالیقدر و ولی فقیه هستند و طی دهه‌های گذشته تجارب زیادی در مسائل مختلف کسب کرده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: سخنان ایشان ما را بر آن می دارد تا بر تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود تاکید کرده و طرح حل و فصل ملی را به شکل جدی تر دنبال کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------