آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ایران شریک قابل‌اعتماد کشورهای خلیج فارس است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,دیدار  ظریف با شیخ آل مکتوم


اخبار سیاست خارجی - ظریف در ابوظبی: ایران شریک قابل‌اعتماد کشورهای خلیج فارس است

 گویا این روزها مقامات امارات دیگر علاقه‌ای به مطرح‌کردن ادعاهای جنجالی درمورد جزایر سه‌گانه ایرانی ندارند؛ اکنون دید و بازدیدهای مقامات ایرانی و اماراتی از پایتخت‌های یکدیگر به خوبی در حال انجام است و این را می‌توان در راستای دیپلماسی رابطه با همسایگان دولت جدید دانست. «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران برای بار دوم در پنج ماه گذشته به امارات متحده عربی سفر کرده است.

او در دیدار با شیخ «محمد بن راشد آل مکتوم» نخست‌وزیر امارات، به صورت ضمنی، به نگرانی‌هایی که از سوی برخی کشورهای منطقه در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت: «مذاکرات هسته‌ای ایران علیه هیچ طرفی نیست و نتایج حاصل از هر توافقی به نفع کل منطقه است.»

 

به گزارش ایرنا «ظریف» در این دیدار که در «دوبی» انجام شد، ضمن تاکید بر اینکه «ما با امارات همواره روابط متناسب و پایداری داشتیم»، افزود: «بستر و زمینه توسعه این روابط بسیار مناسب است و تحولات موجود، زمینه را برای همکاری‌های بیشتر دو کشور فراهم آورده است.» او عصر دوشنبه برای شرکت در دومین کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات عازم ابوظبی شده بود و روز سه‌شنبه برای دیدار با حاکم دوبی، عازم این شهر شد.

 

در این دیدار شیخ «محمد بن راشد آل مکتوم»، با بیان اینکه «ایران دارای جایگاه مهمی در منطقه است»، توافق هسته‌ای ایران با 1+5 را به نفع کل منطقه دانست. این شیخ 64ساله اماراتی همچنین افزود: «توجه به روابط با همسایگان ایران در اولویت ما قرار دارد.» در این دیدار همچنین «محمدجواد ظریف» وزیرخارجه ایران دعوت رسمی «حسن روحانی» از حاکم دوبی برای سفر به ایران را تقدیم «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» کرد.


«ظریف» در طول اقامت یک‌روزه‌اش در ابوظبی، به همراه شیخ «عبدالله بن زاید آل نهیان» همتای اماراتی‌اش در دومین کمیسیون عالی مشترک اقتصادی ایران و امارات، شرکت کرد. او در این جلسه اطمینان داد که پیشرفت‌های علمی - فناوری و توافقات و دستاوردهای فرامنطقه‌ای ایران، در جهت منافع درازمدت کل منطقه و همسایگان ایران خواهد بود.

 

ظریف با بیان اینکه منطقه در شرایط حساس و شکننده‌ای قرار دارد، گفت: «در این میان نقش ایران و امارات بسیار تاثیرگذار است.» او که برخلاف برخی گذشتگان، با ادبیاتی دیپلماتیک سخن می‌گفت، بار دیگر اطمینان داد که «ایران شریکی ثابت‌قدم و قابل اعتماد برای همه کشورهای حوزه خلیج‌فارس» خواهد ماند. «ظریف» با بیان اینکه هر هفته 200 پرواز بین دو کشور انجام می‌شود، افزود: «مراودات ایرانیان از گذشته با کشور امارات نقش مهم روابط دو ملت را تعمیق تاریخی بخشیده که فارغ از شرایط سیاسی و منطقه‌ای تداوم داشته است.»


وزیر خارجه جوان امارات که هشت سال است متصدی این وزارت شده، در این کمیسیون از استقبال کشورش از توافق ایران و گروه 1+5 و موفقیت آن سخن گفت. به نظر می‌رسد مواضع امارات در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به مراتب مثبت‌تر از مواضع برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان است. شیخ جوان اماراتی در ادامه ابراز امیدواری کرد مشکلات ایجادشده برای ایران در روابط با کشورهای جهان از جمله کشورهای همسایه برداشته شود.

 

او با اشاره به سفر آذرماه خود به تهران یادآور شد: «این سفر نیز در این راستا بود تا تمامی مشکلات را حل کنیم.» او با بیان اینکه «شکی نداریم که دولت حسن روحانی تلاش می‌کند روابط ایران با کشورها گسترش یابد»، گفت: «حل مشکلات مالی و بانکی ایران و جهان به ما نیز فرصت همکاری‌های بیشتر می‌دهد، امنیت و پیشرفت حق همه کشورهای جهان است.»
در این کمیسیون اقتصادی، دو وزیر خارجه با تاکید بر لزوم اجرایی‌شدن موارد توافق شده در یادداشت تفاهم اولین اجلاس کمیسیون مشترک در این زمینه‌ها نیز توافق حاصل کردند. توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی از جمله مفاد این یادداشت تفاهم هفت‌‌بندی بود.

 

«همکاری برای مقابله با قاچاق مواد مخدر، انسان و کالا» شاید مهم‌ترین بند این پروتکل همکاری بود. در این کمیسیون مشترک موافقت شد که کمیته‌ای سیاسی به ریاست معاونان سیاسی وزارت خارجه دو کشور هر شش‌ماه یک‌بار در تهران و ابوظبی برگزار شود. وزیر خارجه ایران، عصر دوشنبه پس از ورودش به فرودگاه ابوظبی و استقبال وزیر مشاور در امور خارجی امارات، عازم هتل محل اقامتش شد و در این هتل در جمع خبرنگاران حاضر شد.

 

به گزارش «مهر» او با بیان اینکه «به دلیل وجود آبراه حیاتی، امنیت و توسعه ما با کشورهای جنوبی خلیج‌فارس از اهمیت ویژه و فوق‌العاده‌ای برخوردار است»، گفت: «باتوجه به تحولاتی که در سیاست خارجی شکل گرفته و گسترش زمینه همکاری با سایر کشورها و رفع موانع، ما هم زمینه توسعه بیشتر روابط با امارات را داریم چرا که ظرفیت همکاری دو کشور بسیار فراتر از میزان همکاری فعلی است.»پیش از این و در زمان دو دولت محمود احمدی‌نژاد، دو کشور روابط چندان مناسبی نداشتند. ادعاهای گاه‌وبیگاه مقامات اماراتی درمورد جزایر ایرانی تنب‌بزرگ و کوچک و ابوموسی، مطرح می‌شد که با واکنش‌های ایران روبه‌رو می‌شد. پس از دیدار احمدی‌نژاد از جزیره ایرانی «ابوموسی» شیخ‌نشین امارات در ادعایی گزاف مدعی شد که این اقدام نقض حاکمیتی این کشور بوده است.

 

همچنین سفر محمود احمدی‌نژاد، به امارات برای شرکت در نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس، به‌عنوان عضو میهمان، حاشیه‌هایی به‌همراه داشت. حضور او زیر تابلویی که روی آن نوشته شده بود، «مجلس التعاون الدول الخلیج ال‌ع‌رب‌ی‌ه» باعث جریحه‌دارشدن احساسات عمومی مردم ایران شده بود. اما پس از روی‌کارآمدن دولت یازدهم و تغییر رویکرد دیپلماسی، رفت‌وآمدهای دیپلماتیک بین ایران و امارات بیش از گذشته شد.

 

وزیرخارجه امارات در آذرماه سال گذشته برای دیدار با مقامات ایرانی راهی تهران شد که چندروز پس از آن «محمدجواد ظریف» در پاسخ به این دعوت در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود راهی این کشور شد. او در طول سفر منطقه‌ای‌اش که آن را در راستای دیپلماسی فعال با همسایگان توصیف کرده بود، از «شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان» رییس امارات برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد که با موافقت رییس امارات مواجه شد. در حالی که دیپلماسی همسایگی ایران در حال اجراست، اخباری مبنی بر تماس و گفت‌وگوی محرمانه میان مسوولان کویتی با مقامات اسراییلی درمورد ایران منتشر می‌شود.

 

به گزارش «ایسنا» یک مقام مسوول در وزارت امور خارجه کویت سخنان وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی مبنی بر دیدار، تماس و گفت‌وگوی محرمانه میان مسوولان دو طرف علیه ایران را تکذیب کرد. «آویگدور لیبرمن»، وزیر امور خارجه اسراییل روز دوشنبه در گفت‌وگو با روزنامه‌ یدیعوت آحارونوت گفت که این رژیم مذاکرات محرمانه‌ای را با برخی کشورهای عربی که آن را به رسمیت نمی‌شناسند اما به‌دلیل ترس مشترک از ایران به‌دنبال ایجاد روابط دیپلماتیک با آن هستند، داشته است.
 اخبار سیاست خارجی - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------