آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

روحانی:همکاری ایران و اندونزی به نفع امنیت منطقه و جهان اسلام است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,روحانی

رئیس جمهوری همکاری ایران و اندونزی را برای منافع دو کشور مهم دانست و گفت: تردیدی ندارم که این همکاری به نفع ثبات و امنیت منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

به گزارش ایرنا،‌ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه پس از مذاکرات دو جانبه و نشست هیات های عالی ایران و اندونزی که در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد تهران برگزار شد، در نشست خبری مشترک با جوکو ویدودو همتای اندونزیایی خود این مطلب را بیان کرد.

 

وی افزود: از سفر اردیبهشت سال 94 اینجانب به کشور اندونزی و ملاقات با رییس جمهوری آقای جوکو ویدودو تا امروز که بیش از یکسال و نیم می گذرد و به ویژه بعد از دوران تحریم و پسابرجام، شاهد تحرکات بسیار خوبی در روابط دو جانبه و از جمله مسایل اقتصادی بودیم.

 

**روابط راهبردی ایران و اندونزی در زمینه انرژی

رییس جمهوری همچنین روابط ایران و اندونزی در زمینه مسائل انرژی را راهبردی ارزیابی کرد و گفت: ایران تامین کننده نیازهای اندونزی از لحاظ نفت خام، گاز مایع، پتروشیمی و سایر نیازمندی ها خواهد بود.

 

روحانی ضمن خوشامدگویی به رئیس جمهوری اندونزی و هیات همراه افزود: این سفر را که در ایام ولادت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) تحقق یافته است به فال نیک می گیریم. ما برای روابط بین ایران و اندونزی به عنوان کشور اسلامی مهم در شرق آسیا و جمهوری اسلامی ایران، کشور مهم در غرب آسیا اهمیت قائل هستیم.

 

وی افزود: بعد از کاهش روابط اقتصادی در چند سال گذشته، امروزه شاهد توسعه روابط دو کشور در همه زمینه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علمی وفناوری بین دو کشور هستیم.

 

رییس دولت یازدهم گفت: ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصادی دو کشور بویژه در زمینه فنی و مهندسی وجود دارد و ایران آمادگی دارد برای اجرای نیروگاه های برق، سدسازی، آب و فاضلاب و موارد دیگری در زمینه مسائل فنی و مهندسی در کشور اندونزی فعالیت کند. اندونزی نیز در زمینه نفت و گاز آماده فعالیت در ایران است.

 

روحانی تصریح کرد: در جلسات امروز تصمیم گرفتیم موانعی که برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد، تسهیلات مورد نیاز برای توسعه روابط ازجمله توافقات روابط بانکی که انجام گرفته، نهایی شود و توافقاتی که در زمینه مسائل سرمایه گذاری و تعرفه های ترجیحی انجام شده، جهش خوبی را در روابط اقتصادی دو کشور بوجود آورد.

 

وی گفت: همچنین تصمیم گرفتیم روابط تجاری نسبت به محصولات دو کشور به طور مستقیم انجام شود و از طریق واسطه یا کشور ثالث نباشد.

 

رییس دولت تدبیر و امید افزود: درباره مسائل دانشگاهی، روابط علمی، فناوری و فناوری های نو نیز تصمیم بر این است که روابط دو کشور گسترش یابد؛ بویژه در زمینه نانو، بیوتکنولوژی، هوافضا و داروسازی نیز همکاری ها را افزایش دهیم.

 

**توسعه فعالیت کمیته روابط علمای دو کشور

روحانی ادامه داد: در زمینه روابط فرهنگی دو کشور از جمله راجع به تعالیم عالی اسلام با توجه به این که هر دو کشور در مسیر اسلام معتدل و رهنما هستند و با هر گونه افراط و خشونت مخالفند، بنا شد کمیته روابط علمای دو کشور و مسائل فرهنگی توسعه یابد.

وی اضافه کرد: همچنین روابط دو کشور در زمینه همکاری بین المللی و در زمینه جنبش عدم تعهد و سازمان کنفرانس اسلامی روابط نزدیکی است. امروز توافق شد همکاری در زمینه مسائل و مشکلاتی که امروز جهان اسلام به آن مبتلا است از جمله کشورهای یمن، سوریه و میانمار ثبات و امنیت منطقه را گسترش و توسعه دهیم.

 

**پیگیری توافقات امروز دو ماه دیگر در تهران

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: برای تضمین همکاری های دو کشور تصمیم گرفتیم همه توافقات امروز در کمیسیون مشترک مدنظر قرار گیرد و برای اجرایی شدن، پیگیری شود. ظرف کمتر از دو ماه آینده نیز هیاتی از اندونزی به تهران بیاید و توافقات این سفر پیگیری شود تا شاهد توسعه روابط دو کشور در همه زمینه ها باشیم.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------