آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

تلاش ایران برای ساخت کشتی‌های هسته‌ای در واکنش به مصوبه کنگره آمریکا



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,کشتی‌های هسته‌ای

یک مقام سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: اقدام ایران برای بهره گیری از انرژی هسته ای در کشتی های خود منوط به اینکه چه نوع سوختی مورد استفاده قرار گیرد، نقض برجام نیست.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سه شنبه در واکنش به اقدام آمریکا برای تمدید قانون تحریم های ایران (ایسا) به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دستور داد تا برنامه ریزی برای طراحی و ساخت پیشران‌های هسته‌ای دریایی را آغاز کنند.

 

قانون تحریم‌های ایران که تاکنون در مجلس نمایندگان سنا به تصویب رسیده است برای نهایی شدن در انتظار امضاء باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به سر می برد. این اقدام در حالی انجام شد که مشخص نیست دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا که از منتقدان توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 به شمار می آید، قصد دارد چه رویکردی در قبال آن اتخاذ کند.

 

وی پیش از پیروزی اش در انتخابات برجام را توافقی بد خوانده و گفته بود که آن را پاره خواهد کرد. این قانون اولین در سال 1996 در کنگره تصویب شد و از آن پس چند بار تمدید شده است که به آمریکا اجازه می دهد تحریم هایی اقتصادی علیه شرکت هایی که با ایران تجارت می کنند، اعمال کند. این اقدام با خشم ایرانی ها مواجه شد.

 

به گزارش آسوشیتد پرس، روحانی در نامه خود مشخص نکرده است که استفاده این کشور از این کشتی های هسته ای چیست. هر چند این تکنولوژی عمدتا در استفاده های نظامی از جمله زیر دریایی ها و ناوهای هواپیما کاربرد دارد.

 

دیوید مورتلاک سرپرست پیشین امور اقتصاد و بین الملل در شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره گفت: به نظر می آید طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اقدام ایران برای ساخت کشتی های هسته ای منوط به اینکه چه نوع سوختی در آن مورد استفاده قرار می گیرد ممکن باشد.

 

وی تصریح کرد: به طور اساسی مادامی که فعالیت اتمی به روشی خاص صورت گیرد و به علاوه شفاف باشد و از خطوط قرمز عبور نکند، توافق هسته ای مانع از انجام چنین موردی نمی شود.

 

به گزارش ایسنا، یک مقام وزارت امور خارجه روسیه نیز گفت که ساخت پیشران های هسته ای دریایی نقض برجام نیست، اما تولید سوخت هسته ای با غنای بالا برای این پیشران ها که در حمل و نقل دریایی، یخ شکن ها و زیر دریایی ها کاربرد دارند، ممنوع است. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------