آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

اظهارات جان کربی درباره اجلاس سه جانبه مسکو و ترور سفیر روسیه در آنکارا



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , جان کربی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست هفتگی خود به سوالات خبرنگاران در خصوص اجلاس سه جانبه، برجام و ترور سفیر روسیه در آنکارا پاسخ داد.

 به گزارش خبرآنلاین، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مسائل منطقه ای و جهانی در کنفرانس خبری موضع گیری کرد وی در در خصوص تحریم های ایسا گفت که تمدید آن نقض برجام نیست.

 

تمدید تحریم های ایران ناقض برجام نیست

 

به گزارش واحد مرکزی خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت تمدید تحریم های ایران ناقض برجام نیست چون باعث تحمیل دوباره تحریم های ثانویه مرتبط با هسته ای نمی شود و نیز هیچ تحریم هسته ای جدیدی را اعمال نمی کند.

 

خبرنگاری از جان کربی پرسید: ایرانی ها در چند روز گذشته خواستار تشکیل جلسه پنج بعلاوه یک و ایران شدند. آنها همچنان درباره تمدید قانون تحریم های ایران ناراحت هستند. آیا این چیزی است که آمریکا تحت تاثیرش قرار بگیرد؟

جان کربی گفت: همانطور که می دانید، کمیسیون مشترک ایجاد شد تا درباره شکایات در آن بحث و گفتگو شود و مجمعی برای این کار فراهم شود. پس قطعا، در حدود صلاحیت ایران است که خواستار تشکیل جلسه این کمیسیون مشترک شود تا درباره این موضوع که از دید آنها به پیروی از شروط (برجام) مربوط می شود، صحبت شود.

 

وی افزود: چیزی که من می خواهم خیلی ساده آن را تکرار کنم این است که قانون تحریم های ایران در زمانی که برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) مورد مذاکره بود وجود داشت و پابرجا نیز مانده است. تمدید این قانون نقض برجام نیست و باعث ارائه دوباره یا تحمیل دوباره هیچ تحریم ثانویه مرتبط با هسته ای نمی شود که ما در روز اجرای برجام آنها را برداشته بودیم. همچنین(تمدید قانون تحریم های ایران) باعث تحمیل هیچ گونه تحریم جدید مرتبط با هسته ای نمی شود. پس درحالیکه ما اعتقادی به ضرورت تمدید (قانون) نداشتیم، تمدید این قانون، همانطور که در قانون نوشته شده است ناقض آن(برجام) نیست.

 

از نتایج مثبت اجلاس سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه استقبال می کنیم

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن اشاره به عدم حضور آمریکا در گفتگوهای سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه گفت: آمریکا از هرگونه راه حلی که هر یک از طرف های مناقشه به آن دست یابند و باعث کاهش خونریزی ها و از سرگیری گفتگوهای سیاسی شود، استقبال می کند.

 

جان کربی در بخش دیگری از نشست خبری خود به پرسش دیگری درباره ایران پاسخ داد.

خبرنگار پرسید: روس ها می گویند قصد دارند اجلاس سه جانبه سه شنبه را برگزار کنند. آیا آمریکا تجدید نظر کرده است یا اینکه آمریکا هیچ گونه دعوتی برای شرکت در این اجلاس دریافت کرده است و یا اینکه  از این کشور خواسته شده است که بخشی از این روند باشد؟

جان کربی در پاسخ گفت: خیر، تا جایی که من می دانم  این موضوع که شما آن را توصیف کرده اید بین روسیه، ایران و ترکیه است. همانطور که همیشه گفته ام، هرگونه راه حلی که هر یک از طرف ها بتوانند به آن دست یابند و  منجر به کاهش خونریزی، توقف خصومت ها، دسترسی بشردوستانه و از سرگیری گفتگوهای سیاسی شود، مورد استقبال قرار می گیرد  چه ما در پای میز باشیم و چه نباشیم.

 

خبرنگار گفت: اما شما بخشی از این روند نیستید. پس شما شرکت کننده فعال در این مورد دیپلماتیک نیستید؟

جان کربی گفت: خیر

 

فکر نمی کنم کسی بتواند احتمال تروریستی بودن این اقدام را منتفی بداند

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که درباره موضوع ترور سفیر روسیه در ترکیه صحبت می کرد گفت:فکر نمی کنم کسی بتواند احتمال تروریستی بودن این اقدام را منتفی بداند.

خبرنگاری از جان کربی پرسید:می خواهم نظرشما را درباره فرد تیرانداز (قاتل سفیر روسیه) بپرسم که فریاد می زد:« سوریه را فراموش نکنید، حلب را فراموش نکنید، تا زمانی که ما ایمنی نداشته باشیم شما نیز ایمن نخواهید بود».

 

آیا شما هیچ واکنشی به این جملات فرد تیرانداز دارید؟ جان کربی در پاسخ گفت: نهمن گزارش های مطبوعاتی درباره این اظهارات را دیده ام، فقط گزارش های مطبوعاتی را دیده ام. همانطور که گفتم، وزارت امور خارجه آمریکا این امکان را منتفی نمی داند که این اقدام یک اقدام تروریستی است. ما هرگز این کار را نمی کنیم. اما همچنین معتقدم که ما باید اجازه دهیم تا افرادی که مامور تحقیق شده اند کارشان را انجام دهند.

 

جنایتی رخ داده است و در صحنه جنایت مشغول تحقیق هستند. ما قصد داریم اجازه دهیم که این روند به نتیجه گیری برسد و قبل از آن نتیجه گیری نکنیم. در واقع نتیجه گیری درباره این موضوع به ما ارتباط ندارد اما بدون تردید، ما معتقدیم که تروریسم نیز موضوعی است که باید در تحقیق مد نظر قرار گیرد یعنی با توجه به گزارش های مطبوعاتی و آنچه درباره گفته های این فرد بیان شده است، این موضوع نیز باید مد نظر قرار گیرد. اما بار دیگر می گویم که جلوتر حرکت کردن و نتیجه گیری قبل از تحقیق، مفید نخواهد بود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود:  من همچنین معتقدم که لازم است تا همه ما درک کنیم که امروز یک خانواده متحمل درد و رنج زیادی شد. این فرد(سفیر روسیه درترکیه) با بی رحمی تمام کشته شد و من معتقدم که لازم است ما حساسیت ها، نگرانی ها و غم آنها را اکنون در ذهن خود به یاد داشته باشیم. تلاش برای اینکه دو یا سه یا ده قدم جلوتر از جایی که اکنون هستیم باشیم، خیری به هیچ کس نمی رساند.

 

همانطور که وزیر امور خارجه(آمریکا) گفته است این اقدام نه تنها تهاجم به این فرد است بلکه تهاجم به نفس اقدام دیپلماسی است.

 

منظورم این است که این شخص(سفیر) در یک نگارخانه هنری مشغول صحبت کردن بود. این کاری است که برخی وقت ها دیپلمات ها انجام می دهند و مشغول گفتگو و کارهای فرهنگی می شوند. در اینجا یک سیستم بین المللی وجود دارد که مورد تهاجم واقع شده است و ما باید این مسئله را در ذهن خود داشته باشیم.

 

دستور بستن سفارت آمریکا در ترکیه به علت تیراندازی در نگارخانه هنری صورت گرفت

 

خبرنگار گفت:آیا وضعیت سفارت آمریکا ارتباطی با این تیراندازی دارد؟ و آیا در پاسخ به این تیراندازی است یا اینکه موضوعی جدا است؟

جان کربی گفت: خیر، دستور بستن سفارت و صدور پیام امنیتی به طور خاص به علت تیراندازی در نگارخانه هنری صورت گرفت. هیچ حادثه دیگری نبود و هیچ تهدید دیگری اصلا مطرح نبود. سفارت همان کاری را کرد که باید می کرد چون به محل تیراندازی نزدیک بود.

 

خبرنگار گفت: آیا این موضوع(ترور سفیر روسیه) احتمال همکاری بین کشورها برضد تروریسم را تقویت خواهد کرد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما بارها گفته ایم که جامعه بین المللی در یک تهدید مشترک در مقابل تروریسم، سهیم است. اینکه جامعه بین المللی بتواند به صورت دوجانبه و چندجانبه همکاری در تلاش های ضد تروریستی را بهبود بخشد به نفع همه است و این موضوع فرقی هم ندارد که شما کجا زندگی می کنید و فرقی نمی کند که شما کدام کشور را وطن خود بنامید.

اینکه نتیجه این حادثه ( ترور سفیر روسیه) چه خواهد بود باید صبر کرد و  نتیجه تحقیق را مشاهده کرد. همانطور که گفتم ،  فکر نمی کنم کسی بتواند احتمال تروریستی بودن این اقدام را منتفی بداند. ما نیز نمی توانیم جلوتر از تحقیقی حرکت کنیم که یکی دو ساعت از شروع آن گذشته است.

 

خبرنگار گفت:شهری که فرد تیرانداز به نام آن استناد کرد(حلب) موضوع مورد اختلاف بین آمریکا و روسیه است این طور نیست؟

جان کربی گفت: این (شهر) موضوع بزرگ مورد اختلاف بین سوریه، روسیه ، ایران و بقیه جامعه بین المللی است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------