آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

استقبال دمیستورا از بیانیه نشست سه جانبه مسکو



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , دمیستورا

نماینده ویژه سازمان ملل در امورسوریه از بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه استقبال کرد.

 به گزارش ایسنا، استفان دمیستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک ضمن استقبال از بیانیه وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه درخصوص مسئله سوریه پس از برگزاری نشست سه‌جانبه‌شان در مسکو گفت که این بیانیه برای ازسرگیری مذاکرات داخلی در سوریه که هشتم فوریه در ژنو برگزار می‌شود، سودمند خواهد بود.

 

وی اظهار کرد: من از این بیانیه مشترک استقبال می‌کنم و آن را برای از سر گرفتن مذاکرات داخلی سوریه مفید می‌دانم.

 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در پایان نشست سه‌جانبه روز سه‌شنبه اعلام کرد: مسکو، تهران و آنکارا بر سر یک «بیانیه مشترک» باهدف یافتن راه‌حلی برای پایان بحران در سوریه توافق کردند.

 

این نشست یک روز پس از آن برگزار شد که سفیر روسیه در ترکیه در یک اقدام تروریستی در آنکارا به ضرب گلوله کشته شد.

 

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با مفید خواندن این نشست سه‌جانبه گفت که همکاری روسیه، ایران و ترکیه خروج غیرنظامیان و همچنین گروه‌های مسلح را از حلب تضمین می‌کند.

 

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد عملیات خروج غیرنظامیان و گروه‌های مسلح ظرف یک یا دو روز آینده پایان یابد.

 

متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

1. ایران، روسیه و ترکیه بر حمایت کامل خود از حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به‌عنوان یک دولت چند نژادی، چند مذهبی، غیر فرقه‌ای و دمکراتیک تأکید می‌کنند.

 

2. ایران، روسیه و ترکیه معتقدند که منازعه سوریه راه‌حل نظامی ندارد. آن‌ها بر نقش سازمان ملل متحد در تلاش‌ها برای حل این بحران بر طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل صحه می‌گذارند.

 

وزرای خارجه همچنین تصمیمات گروه بین‌المللی حمایت از سوریه را موردتوجه قرار می‌دهند. آن‌ها تمامی اعضای جامعه بین‌المللی را ترغیب می‌کنند تا با حسن نیت به‌منظور رفع موانع در مسیر اجرای توافقات مندرج در این اسناد همکاری کنند.

 

3. ایران، روسیه و ترکیه تلاش‌های مشترک در حلب شرقی که موجبات تخلیه داوطلبانه غیرنظامیان و عزیمت سازمان‌یافته معارضین مسلح را فراهم کرد، مورد استقبال قرار می‌دهند.

 

وزرای امور خارجه همچنین از تخلیه نسبی غیرنظامیان از فوعه، کفریا، زبدانی و مضایا استقبال می‌کنند. آن‌ها متعهد می‌شوند تضمین کنند که این فرایند بدون وقفه و به نحوی ایمن تکمیل شود. وزرای امور خارجه از نمایندگان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت در کمک به اجرای این تخلیه تشکر می‌کنند

 

4. وزرای امور خارجه بر اهمیت گسترش و تعمیم آتش‌بس، دسترسی بدون مانع بشردوستانه و جابجایی آزاد غیرنظامیان در سراسر کشور سوریه توافق دارند.

 

5. ایران، روسیه و ترکیه آمادگی خود را برای تسهیل و ایفای نقش به‌عنوان ضامنین موافقت‌نامه‌ای که با مذاکره بین دولت سوریه و معارضین در آینده حاصل خواهد شد، ابراز می‌کنند. آن‌ها از دیگر کشورهایی که بر وضعیت میدانی نفوذ دارند، دعوت می‌کنند تا همین کار را کنند.

 

6. آن‌ها قویاً اعتقاددارند که این موافقت‌نامه برای ایجاد فضای لازم به‌منظور ازسرگیری فرایند سیاسی بر طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت اساسی خواهد بود.

 

7. وزرای امور خارجه پیشنهاد رئیس‌جمهور قزاقستان را برای میزبانی چنین نشستی موردتوجه قرار می‌دهند.

 

8. ایران، روسیه و ترکیه بر عزم خود برای مبارزه مشترک با داعش و النصره و تفکیک میان آن‌ها و گروه‌های معارض مسلح تأکید می‌کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------