آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

یادداشت ظریف درباره بحران هسته ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی,برنامه هسته ای ایران

 
 اخبار سیاست خارجی - طی یادداشتی در نشریه «فارن افرز»
ظریف: هیچ مانع غیرقابل عبوری در مسیر مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد

وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی که در نشریه «فارن افرز» منتشر کرده، بحران هسته‌ای را موضوعی «ساختگی» دانسته که قابل برطرف شدن است.

به گزارش فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی که در نشریه «فارن افرز» منتشر کرده، بحران هسته‌ای را موضوعی «ساختگی» دانسته که قابل برطرف شدن است.

آقای ظریف در ابتدای این یادداشت با اشاره به افزایش پیچیدگی‌های روابط بین‌الملل در سال‌های اخیر، «حفظ استقلال، تمامیت ارضی، امنیت ملی و دستیابی به توسعه ملی پایدار» را از اهداف سیاست خارجی ایران از بدو انقلاب اسلامی دانسته است.

 

وی همچنین تأکید کرده است که ایران تلاش می‌کند تا جایگاه منطقه‌ای و جهانی خود را ارتقا داده‌ و آرمان‌های خود از جمله دموکراسی اسلامی را در جهان بسط دهد. گسترش روابط دوجانبه و چندجانبه با اغلب کشورهای جهان به خصوص کشورهای مسلمان همسایه و «کاهش تنش و مدیریت اختلافات با دیگر کشورها»، از جمله دیگر مواردی است که آقای ظریف به عنوان اهداف سیاست خارجی ایران مطرح کرده است.

وی در بخش دیگری از یادداشت خود درباره برنامه هسته ای ایران نوشت: «ایران هیچ نفعی در تولید سلاح‌های هسته‌ای نخواهد داشت و قانع شده که چنین تسلیحاتی امنیت این کشور را ارتقاء نخواهد داد. ایران ابزار لازم برای ایجاد بازدارندگی هسته ای – چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم – علیه دشمنان خود ندارد. علاوه بر این، دولت ایران بر این باور است که حتی تصور اینکه این کشور به دنبال تسلیحات هسته ای است، برای امنیت ایران و نقش منطقه ای آن مضر است. چرا که هرگونه تلاش ایران برای کسب برتری راهبردی در خلیج فارس به ناچار واکنش‌هایی را به دنبال خواهد داشت که برتری نظامی متعارف این کشور را تضعیف خواهد کرد.»

وزیر امور خارجه می‌افزاید: «بنابراین مذاکرات کنونی بر سر برنامه هسته ای ایران با هیچ موانع غیرقابل عبوری مواجه نیست. ملزومات آن اراده سیاسی لازم و حسن نیت برای مذاکرات برای رسیدن به اهدافی است که در برنامه اقدام مشترک توافق شده در ماه نوامبر در ژنو آمده است.

 

هدف توافق ژنو دستیابی به یک راه حل جامع بلند مدت و مورد توافق دوجانبه بر سر برنامه هسته ای ایران است که اطمینان حاصل شود برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است. سرعت غیرمنتظره پیشرفت در مذاکرات پیش بینیها را برای یک راه حل سریع برای این بحران غیرضروری و باز شدن یک افق جدید دیپلماتیک باز کرده است.»

ایران همچنین تلاش خواهد کرد تا تهدیدات خارجی را از طریق حل مسائل برجسته با دیگر کشورهای جهان، بویژه همسایگان خود، برطرف سازد. به همین دلیل است که سال گذشته، ایران ایجاد یک توافق همکاری و امنیتی در منطقه خلیج فارس را پیشنهاد داد. ایران همچنین به عنوان یک قدرت منطقه ای مسئول، در مقابله و محدود سازی افراط گرایی و خشونت از طریق همکاری های چندجانبه، منطقه ای و دو جانبه با کشورهای منطقه و فراتر از آن به طور فعال مشارکت خواهد داشت
اخبار سیاست خارجی - فارس
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------