آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به قرارداد احتمالی روسیه و ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی,قرارداد ایران و روسیه

 

 اخبار سیاست خارجی - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مذاکرات فنی با ایران در جریان است/ قرارداد احتمالی روسیه و ایران مایه نگرانی است

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت مذاکرات فنی بین 1+5 و ایران در جریان است اما نمی‌توانیم تایید کنیم که توافقی بین ایران و روسیه درباره انرژی صورت گرفته باشد.

به گزارش نامه نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، ساکی گفت:مذاکرات فنی بین تمامی کشورهای مرتبط در جریان است.ما گزارشهای مربوط به این مذاکرات را دیده ایم اما نمی‌توانیم تایید کنیم که حقیقتا توافقی (بین ایران و روسیه ) صورت گرفته است.اگر این موضوع درست باشد بایستی مایه نگرانی باشد اما دلایلی درباره تایید این موضوع در اختیار نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:اگر موضوع قرارداد روسیه و ایران در زمینه انرژی صحت داشته باشد موجب نگرانی خواهد بود.

ساکی گفت: او (وزیر امور خارجه آمریکا) همزمان در حال کار در زمینه سوریه ،ایران ،اوکراین و سودان جنوبی است.

ساکی گفت:همانطور که می دانید گفتگوهای فنی بین همه کشورهای مربوطه ادامه دارد.ما این گزارش ها (درباره قرارداد ایران و روسیه) را دیده ایم. ما هیچ تاییدی درباره این قرارداد نداریم.اگر این مسئله درست باشد،موجب نگرانی خواهد بود اما هیچ تاییدی در این زمینه نداریم.

پساکی درباره اظهارات اخیر جان کری که در بیانیه خود رژیم صهیونیستی را آپارتاید خوانده بود ،گفت:این تنها یک لغت خاص نبوده است اما نکته مهم در اینجا این است که او تلاش می کرد تا این موضوع را توضیح دهد و اگر شما به متن کامل اظهاراتش نگاهی داشته باشید او این موضوع را توضیح می دهد.

 

او از مدت ها پیش بر این نظر بوده است که باید دو کشور و دو ملت در کنار هم زندگی کنند و راه ایجاد صلح و امنیت در راه حل ایجاد دو کشور است.این دلیلی است که وی این بیانیه را منتشر کرده است.او بر این نظر است که قدرت کلمات می تواند سبب ایجاد تصور اشتباه شود حتی اگر استفاده از یک کلمه سهوی باشد.مطمئنا وی همانطور که در بیانیه خود گفته است ، نمی خواهد که اجازه دهد که دیگران سابقه و نظراتش را تحریف کنند.

وی با لاپوشانی کردن این موضوع افزود:او در بیانیه خود از کلمات خاصی استفاده کرده است که از لحاظ تاریخی سوابق زیادی درباره آنها وجود دارد.ظاهرا افراد در این باره دچار اشتباه می شوند و از این موضوع برای بدجلوه دادن نظرات و مواضع وی استفاده می کنند.

 

او با این نظر مخالفت نمی کند که بسیاری از رهبران اسرائیل از جمله تزیپی لیونی،نخست وزیر نتانیاهو و بسیاری از نخست وزیران در گذشته و از جناح های سیاسی مختلف هم آن را بیان داشته اند که نگران اتحاد کشور و خطرات گوناگون در این باره هستند.او با این موضوع موافق است اما دیروز شاهد بودیم خیلی ها با استفاده از این کلمه و بدون رجوع به متن تلاش داشتند که سخنان وی را بدجلوه دهند و به سوابق وی آسیب وارد کنند.

ساکی در ادامه افزود:او در بیانیه خود تکرار کرد آنچه می خواهد توضیح دهد این است که بدون وجود راه حل دو کشور اینکه بتوان شاهد این موضوع بود که دو کشور در کنار هم همراه با صلح و امنیت زندگی کنند ،ممکن نخواهد بود. این فکری است که وی به طور آشکار و محرمانه درباره آن صحبت کرده است.دیروز زمانی که ما این بیانیه را منتشر کردیم چندین تعبیر درباره نظرات وی منتشر شد که برخلاف سوابق وی بود.این برخلاف تلاشهای وی و رایزنی های وی با مذاکره کنندگان در جریان صلح بود.این نمی توانست منعکس کننده نظرات و سوابق وی باشد و این سبب شد که ما بیانیه دیگری منتشر کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت:برداشت افراد بسیار مهم است.در حقیقت افرادی که گمان می کنند که اظهارات وی نشان دهنده مخالفت و کاهش حمایت از اسرائیل است،نه تنها پوچ و بی معنی است بلکه ما هرگز از آن حمایت نمی کنیم.قرار بود که مذاکرات صلح تا بیست و نهم آوریل ادامه داشته باشد اما هفته گذشته اسرائیل مذاکرات را به دنبال توافق حماس و فتح رها کرد و توقف ضروری بود.

 

طرفین باید درباره اقدام بعدی خود تصمیم گیری کنند و ما از دو طرف می خواهیم که قدمهای تنش زا برندارند و این به طرفین بستگی دارد که آیا جریان صلح وجود خواهد داشت اما همانطور که رئیس جمهور آمریکا بارها گفته است صلح به نفع هم اسرائیلی ها ، هم فلسطینی ها و مردم آمریکا است.ما از هر دو طرف حمایت می کنیم و منتظر تصمیم گیری آنها هستیم.من پیش بینی نمی کنم.

وی در ادامه گفت:موضع ما از مدتها پیش این بوده است که مشروعیت شهرک ها را به رسمیت نمی شناسیم.شکی وجود ندارد که بسیاری از موارد اعلام ساخت شهرک ها در زمان مذاکرات صورت گرفت که مشکلات زیادی را برای این جریان به وجود آورد.

ساکی درباره تحریم روسیه هم گفت:باید به این موضوع اشاره کنم که علاوه بر تحریمهایی که متحدان ما در گروه هفت و اتحادیه اروپا بر ضد روسیه اعمال کرده اند ،کانادا و ژاپن هم تحریم های خود را نیز اعلام کرده اند.در این باره با متحدان اروپایی خود در تماس هستیم.ما می دانیم که آنها چه افرادی را تحریم کرده اند.هدف ما و تمام تلاش ها ما بر روی برداشته شدن گام های تکلمیلی استوار است.

وی افزود:در ماهها اخیر شاهد ادعاهای گوناگون روسیه درباره عقب نشینی بوده ایم که هیچکدام درست نبوده است.ما منتظر می مانیم تا شواهدی درست از عقب نشینی نیروهای روس از مرز اوکراین را مشاهده کنیم.تاکنون این موضوع را مشاهده نکرده ایم.اقدامات برخی از گروههای طرفدار روسیه در شرق اوکراین قابل سرزنش است.

 

آنها از روشهایی استفاده می کنند که سازمان های تروریستی در جهان از آنها بهره می برند.گروگانگیری،حمله به تظاهرکنندگان،استفاده از مواد منفجره بر ضد گشتی های امنیتی و آزاد و اذیت و قتل افرادی که مخالف آنها هستند.همانطور که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی سه شنبه شب گفت گزارشهای نیروهای اطلاعاتی ما از فعالیت واحد های ویژه اطلاعاتی روسیه در اوکراین حکایت دارد.

به گزارش انتخاب، وی درباره دیدار جان کری با فهمی وزیر خارجه مصر هم گفت:همانطور که می دانید جان کری با فهمی وزیر خارجه مصر دیدار و گفتگو کرد.در این دیدار او حمایت کامل آمریکا را از روابط استراتژیک ما با مصر اعلام کرد و بر تداوم تعهد ما برای تعامل با این کشور در مبارزه با تروریسم و حفظ ثبات در منطقه از جمله صلح با اسرائیل تاکید کرد.

 

وی همچنین این موضوع را به شفافیت بیان کرد در حالیکه تعامل با مصر برای منافع امنیتی ما کاری ضروری است اما آمریکا به شدت از موضوع سرکوب گروه ششم آوریل بسیار نگران است.این اقدامات در تضاد با گام هایی است که مصر باید برای رسیدن به دمکراسی پایدار طی کند.این اقدامات نشانه عقب گرد است و حرکت به جلو را با چالشهای فراوانی روبرو می کند.دولت مصر باید اقدامات بیشتری را در زمینه حقوق بشر،جریان سیاسی فراگیر انجام دهد.

وی درباره اوضاع شبه جزیره کره هم گفت:ما از نزدیک اوضاع در شبه جزیره کره را زیر نظر داریم و همچنان از کره شمالی می خواهیم که خویشتندار باشد و از هرگونه اقدام که سبب افزایش تنش شود خودداری کند.ما همچنان متعهد به دفاع از متحدان خود از جمله کره جنوبی هستیم.

پساکی در بخشی دیگر از سخنانش معترضان اوکراینی را تروریست خواند و گفت:" اقدامات برخی از این گروه‌های طرفدار روسیه شرم آور است.برخی از اقدامات آن‌ها تاکتیک هایی است که سازمان های تروریستی سراسر دنیا استفاده می کنند ، از قبیل گروگانگیری ، حمله به معترضان صلح جو،استفاده از بمب های آی ای دی علیه نیروهای گشت امنیتی ، بدرفتاری و ترور کسانی که با آنها مخالفت می کنند.این تاکتیک هایی است که الان شاهدش هستیم."

خبرنگاری گفت:مسکو نیز دقیقاً از همین عبارت ها برای توصیف تظاهرات اوکراین استفاده کرد.

پساکی گفت: آن تظاهرات ، اعتراض مسالمت آمیز بود.بین تظاهرات مسالمت آمیز و آنهایی که دست به گروگانگیری می زنند و کسانی را که مخالف شان هستند ، به قتل می رسانند ، قطعاً فرق وجود دارد.
اخبار سیاست خارجی - نامه نیوز
    

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------