آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

درخواست آرژانتین از پاکستان: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید!

وزارت امور خارجه آرژانتین در اقدامی خصمانه و بی‌اساس روز سه شنبه اعلام کرد که از پاکستان و سریلانکا خواسته است تا وزیر کشور ایران (احمد وحیدی) را به دلیل ادعای واهی بمب…

سرگردانی توافقنامه هسته‌ای بین نیویورک - وین(+جدول)



اخبار,اخبار سیات خارجی,مذاکرات هسته ای ایران و غرب

 

 اخبار سیاست خارجی - سرگردانی توافقنامه هسته‌ای بین نیویورک - وین/ خوش‌بینی مشروط به آینده مذاکرات هسته‌ای

یک طرف بر طبل مخالفت و نگرانی می‌کوبد و طرف دیگر ابراز امیدواری می‌کند تا با تکیه بر دیپلماسی و خط مشی دولت یازدهم پرونده هسته‌ای ایران حل و فصل شود.

به گزارش نامه نیوز، از نشست کارشناسی در نیویورک تا چهارمین دور از مذاکرات هسته ای در چارچوب تلاش ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی حول پرونده هسته ای ایران در وین، تنها 8 روز فاصله است. فرصتی که تلاش ها و غوغای رسانه ای موافقان و مخالفان مذاکرات هسته ای ایران و غرب به اوج خود می رسد.

برگزاری همایش دلواپسان در تهران با حضور جمعی از مخالفان دولت با هدف اعلام مخالفت و انتقاد شدید از سیاست خارجی دولت یازدهم و مذاکرات هسته ای تنها بخشی از پروپاگاندای رسانه ای منتقدان توافقنامه هسته ای است که در آستانه برگزاری این دور از مذاکرات حساس و مهم وین به راه افتاده است.

دور چهارم مذاکرات هسته ای ایران و گروه کشورهای 1+5 (آمریکا، فرانسه، چین، روسیه، انگلیس و آلمان) به همراه اتحادیه اروپا قرار است روز 23 اردیبهشت در وین اتریش برگزار شود. پس از توافق موقت ژنو تاکنون 3 دور مذاکرات وین برگزار شده است و قرار است در این دور تدوین پیش نویس توافق نامه نهایی میان ایران و غرب آغاز شود.

این مذاکرات اما همراه با نگرانی‌هایی برگزار می شود، نگرانی هایی همچون تاثیرگذاری تشدید بحران اوکراین و بالا گرفتن جنگ لفظی میان مسکو و واشنگتن و همچنین صادر نشدن ویزا برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل از سوی واشنگتن؛ اما عزم مذاکره کنندگان برای حل و فصل پرونده هسته ای ایران تاکنون نشان داده است که هیچ موضوعی نمیتواند اصل مذاکرات را در اتاق های مذاکره تحت تاثیر قرار دهد و طرفین با حفط خط قرمزها و پیگیری اهداف و خواست های خود این مذاکرات را دنبال می کنند.

در این بین، به موازات آنکه مذاکرات کارشناسی در نیویورک شرایط را برای برگزاری مذاکرات وین فراهم می کنند، تهران درب معدن ساغند و تاسیاست اردکان را برای عمل به هفتمین تعهد خود به آژانس به روی بازرسان آن گشود تا همه چیز بر پایه اعتماد سازی ایران و غرب به پیش برود.

در ادامه نگاهی داریم به اظهارات اخیر برخی از مقامات ارشد سیاسی کشورمان و کشورهای غربی و منطقه ای در خصوص دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5

نام/سمت

اظهارات

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

در دور چهارم مذاکرات سیاسی شروع به نگارش متن برنامه جامع توافق با کشورهای غربی می کنیم. وزیر امورخارجه درپاسخ به سووالی درباره اینکه آیا امکان تمدید زمان 6ماه تعیین شده در توافق ژنو وجود دارد؟ گفت که مذاکرات ایران و گروه 1+5 در یک پروسه یک ساله انجام می شود و بر این اساس می تواند تا بهمن ماه امسال ادامه یابد. وی اظهار داشت: البته توافق ژنو یک دوره اولیه 6 ماهه دارد که امیدواریم در همان دوره به نتیجه برسیم که رسیدن به نتیجه بستگی به حسن نیت طرف غربی دارد.

 

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایرانی

وی در مصاحبه با روزنامه گاردین ابراز امیدواری کرد، در صورت جدیت طرف مقابل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، توافق هسته‌ای تا 20 ماه جولای به دست ‌آید . ما در ایران یک جامعه تکثرگرا هستیم. در کشور ما ایده‌ها و دیدگاه‌های مختلف وجود دارد و حتی کسانی هستند که اعتقاد دارند ما اصلا نباید مذاکره کنیم. در مجلس نیز افراد بسیار منتقدی وجود دارند که باید به آنها جواب بدهیم. ما باید اجازه بدهیم همه صداها شنیده شود.

 

مجید تخت روانچی معاون وزیر خارجه

رویکرد جمهوری اسلامی ایران رسیدن به یک توافق جامع براساس قاعده برد - برد است.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 روند قابل قبولی دارد، گفت: تیم مذاکره کننده باید با تدبیر و تلاش در گام نهایی حقوق هسته‌ای را حفظ کند.هرچه آماده تر باشیم در مذاکرات با دست قوی تری به پیش می رویم و این آمادگی با اجرای دستورات رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی حاصل می شود و روی هم رفته نشان می دهد که شرایط فعلی در حال گذار است و مذاکرات به نتیجه ختم می شود.


 

آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

اصل مسئله پیچیده نیست، ولی به خاطر اهداف سیاسی این پرونده، پیش بینی روشن مشکل است. البته امیدوار به دورنمای روشنی هستیم.اگر غرب می‌خواهد مسئله به صورت فنی حل شود، زمان زیادی نمی‌خواهد، چون زمینه‌ها برای توافق نهایی آماده است. وی گفت: ایران بارها اعلام کرده که بر اساس باورهای دینی و انسانی، از عواقب جنایت بار سلاح اتمی متنفر است و در اهداف سیاسی خویش به رویارویی با جهان نمی‌اندیشد تا برای دفاع به فکر سلاح اتمی باشد.

 

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور

برخی قدرت‌ها از زبان تهدید استفاده می‌کنند، اما معتقدیم با تهدید امنیتی باید برخورد امنیتی شود و ملت ایران نسبت به زبان تهدید حساسیت دارد. مسیر تهدید، مسیر بن‌بستی است و باید مسیر دیگری باز شود و آن مسیر اعتماد و احترام متقابل است.

 

 

نام/سمت

اظهارات

فرانک رز معاون وزیر خارجه آمریکا در حوزه سیاست دفاعی

ما در خصوص دستیابی به معاهده‌ای موفق درباره مسئله هسته‌ای ایران خوشبین هستیم... ولی این باعث نخواهد شد که نگرانی‌هایمان پیرامون سایر رفتارهای بد ایران از جمله ادامه فعالیت‌های موشکی آن کمتر شود.

 

«ران درمر»، سفیر اسرائیل در واشنگتن

تل‌آویو نگران است که حصول یک توافق بد بین گروه 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) با ایران حتمی باشد. وی تصریح کرد که مذاکرات در وین بین ایران و 1+5 این خطر را به همراه دارد که ایران یک قدرت در آستانه هسته‌ای شدن بماند و آنها را از جایی که هم‌اکنون قرار دارند به فاصله دو الی سه ماه از تسلیحاتی شدن، حرکت می‌دهد.

 

«میخائیل یولیانوف» مدیر واحد کنترل تسلیحات و منع اشاعه وزارت خارجه روسیه

همکاری‌های بی‌سابقه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه 1+5، زمینه را برای امیدواری نسبت به دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا پایان فرصت 6 ماهه، فراهم کرده است.

 

»جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

بحران اوکراین تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای ندارد.

 

 ماری هار، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا کانون توجه ما رسیدن به توافق صد درصدی است و سه ماه آینده، ماه های دشواری خواهند بود زیرا گفتگوهای دشوار و بسیار پیچیده ای خواهیم داشت. البته نمی خواهم کسی فکر کند که توافق در دسترسی و فوری است ولی پیشرفت هایی به دست آمده است. در صورتی که هدف حل و فصل این مساله باشد، باید همه ترکیب های آن درست و کامل باشد. برای اطمینان از اینکه ایران به سلاح اتمی دست نمی یابد و برنامه اتمی آنان فقط برای هدف های صلح آمیز است. برای این کار، بخش های مختلف این برنامه می بایست بررسی شوند و همه اینها می توانند در رسیدن به پاسخ نهایی کمک کند.

 اخبار سیاست خارجی - نامه نیوز

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------