آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

پاسخ وزارت خارجه به ادعای دخالت ایران در عراق



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روابط ایران و عراق


اخبار سیاست خارجی -  پاسخ وزارت خارجه به ادعای دخالت ایران در عراق

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان با رد ادعای دخالت جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت، ایران دارای نفوذ معنوی درمنطقه و از جمله در عراق است؛ و این نفوذ به مشترکات تاریخی، فرهنگی، دینی، اعتقادی و به تاریخ و جغرافیای دو کشور بر می‌گردد.

"حسین امیرعبداللهیان" در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم گفت: این انتخابات برای اولین بار و بدون حضور نظامی نیروهای امریکا و در شرایط استقلال سیاسی و حاکمیتی دولت منتخب مردمی عراق برگزار شد.

* انتخابات عراق چه چیزی را ثابت کرد
وی افزود: حضور گسترده مردم در انتخابات در هر 18 استان کشور علاوه بر حمایت مردم از پارلمان این کشور، نشان می دهد که دولت عراق در فضای امن توانست این انتخابات را برگزار کند و این تایید کننده توانایی دولت، ارتش،  پلیس و دستگاههای امنیتی عراق در برقراری امنیت در این کشور است.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: انتخابات عراق، این پیام مهم را برای مردم جهان داشت که مردم عراق با حضور گسترده در پای صندوقهای رای، به تروریسم، به مداخله خارجی در کشور خود، نه گفتند. و از وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی در کشورشان استقبال کردند.

وی تأکید کرد: ما اطمینان داریم که نتایج انتخابات منشا خیر، برکت، ثبات و آرامش برای کشور مهم همسایه ما و کشور مهم در منطقه، جمهوری عراق، خواهد بود.

* ادعای مداخله ایران در عراق
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال که برخی ایران را به مداخله در عراق به نفع برخی گروه‌ها متهم می کنند، گفت: ما مایلیم که به صراحت اعلام کنیم که جمهوری اسلامی ایران دارای نفوذ معنوی درمنطقه و از جمله در عراق است. و این نفوذ به مشترکات تاریخی، فرهنگی، دینی، اعتقادی و به تاریخ و جغرافیای دو کشور بر می‌گردد.

وی تأکید کرد: اما این ادعا را که نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق، به دخالت در عراق تعبیر شود؛ قویا رد می کنیم. فراموش نمی کنیم در زمانی که امریکاییها و برخی از متحدینشان با بیش از 170هزار نیروی نظامی در سراسر عراق حضور داشتند واین کشور را به اشغال خود درآورده بودند، هم ادعا می کردند که ایران در امور عراق دخالت می کند.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما معتقد هستیم که روابط تهران و بغداد پس از سقوط صدام روابط مبتنی بر حسن همجواری، دوستی و برادری است؛ و مایلیم که با افتخار و باصدای بلند اعلام کنیم که روابط تهران و بغداد برای مردم دو کشور و برای مردم منطقه  جز خیر و ثبات چیز دیگری در پی نداشته است و ما با جدیت به روابط استراتژیک خودمان با عراق ادامه خواهیم داد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: بر اساس اخبار غیررسمی دریافت شده، تایید میشود که ائتلاف دولت قانون در صدر لیستهای انتخاباتی قرار دارد و بیشترین کرسی را در مجلس ملی عراق به دست آورده است و پس از آن درواقع سایر لیستها قرار دارند.

* از مجلس منتخب مردم عراق حمایت می کنیم
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه اظهار داشت: اینکه دولت قانون بتواند پس از دو دوره از نخست وزیری اقای مالکی کماکان در بغداد به عنوان پایتخت عراق و در بخشی از استانهای مهم این کشور در صدرلیست قرار بگیرد، نشاندهنده آن است که مردم عراق به مقدار زیادی به عملکرد دولت، علی رغم همه مشکلاتی که بوده است، اعتماد کردند و بسیار امیدوار هستند که در آینده سیاسی عراق، دولتمردان این کشور بتوانند نقش سازنده و نقشی مهم در برقراری امنیت و توسعه و پیشرفت این کشور ایفا کنند.

 

آنچه که برای جمهوری اسلامی مهم است توافقی است که در پارلمان عراق برای انتخاب رییس مجلس، رییس جمهور  و نخست وزیر صورت میگیرد. هر آنچه را که مجلس منتخب مردم عراق تعیین کند، حتما مورد تایید و حمایت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که از چه کسی برای نخست وزیری در عراق حمایت می کنید، گفت: هرآنچه را که در مسیر قانونی در پارلمان عراق مورد تایید و توافق قرار بگیرد، به عنوان رای نمایندگان منتخب مردم عراق، مورد تایید ما است.

امیرعبداللهیان نیز در پاسخ به این سؤال که آیا افراد مشخصی مدنظر قرار ندارید که آنها را برای نخست وزیری یا ریاست مجلس عراق ترجیح می دهید، گفت: ما معتقد هستیم در داخل عراق در سالهای اخیر، اقای نوری مالکی، علی رغم فشارهای خارجی و فشارهای مختلفی که حتی در سطح منطقه علیه دولت حاکم در عراق وجود داشت،

 

توانست بر مشکلات به مقدار زیادی غلبه کند و موفقیتهایی را برای عراق ایجاد کند. ما علاقمند هستیم کسانی در راس دولت در عراق و در راس سیستم های حکومتی در عراق قرار بگیرند که به حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی این شور کمک کنند و با گروهها و جریانهای تروریستی در این کشور مقابله کنند و نیز به صلح و پیشرفت و ثبات در این کشور و به برقراری یک روابط متوازن با کشورهای منطقه کمک کنند.

* سفرهای مالکی به ایران علنی و رسمی است
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، در پاسخ به این سؤال که رسانه های برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از سفر محرمانه نوری مالکی صحبت می کنند؛ اما عراق و مشخصا آقای موسوی مشاور نخست وزیر این امر را تکذیب کردند، اظهار داشت: آقای مالکی مقام اول اجرایی و به تعبیری به عنوان نخست وزیر بالاترین مقام در جمهوری عراق هستند، سفر ایشان به جمهوری اسلامی ایران هرزمان که انجام شده است، کاملا رسمی و علنی و آشکار صورت گرفته است. هیچ گونه سفر محرمانه از سوی اقای مالکی به تهران انجام نشده است و هرگونه سفر در چارچوب رسمی و قانونی خود انجام خواهد شد.

* الگویی که به توازن در عراق کمک می کند
وی همچنین درباره تشکیل دولت اکثریت به جای دولت سهمیه بندی، خاطرنشان کرد که هرآنچه را که طی سالهای گذشته به عنوان عرف درعراق جای افتاده است، این است که رییس جمهور از بین کردهای عراق، رییس پارلمان از بین شخصیتهایی از اهل سنت و  نخست وزیر از بین شیعیان انتخاب شود. ما فکر می کنیم که این الگو و مدلی است که می تواند به توازن در عرصه حاکمیتی عراق کمک کند و تا الان نقش رییس جمهور کرد،

 

رییس مجلس سنی و نخست وزیر شیعه، نقشی متوازن کننده و بالانس کننده در تصمیم گیریهای داخل عراق داشته و این می تواند ادامه داشته باشد. اما هرگونه تصمیم جدید طبعا منوط به نظر نمایندگان منتخب مردم در پارلمان عراق است.این موضوع داخلی عراق است و ما مداخله ای نخواهیم کرد.

* روابط ایران با النجیفی
امیرعبداللهیان درباره روابط ایران با النجیفی و شخصیتهای نزدیک به وی گفت: ما با همه گروهها در عراق اعم از شیعه، سنی، کرد، مسیحی روابط متوازن داریم. با اقای النجیفی  هم در سطح رسمی و هم در سطح دوستانه ارتباطات نزدیکی  بین جمهوری اسلامی ایران و اقای اسامه النجیفی وجود دارد و در سطح پارلمانی نیز روابط خوبی در دوره ریاست ایشان بر مجلس عراق شکل گرفته است و معتقد هستیم که اقای النجیفی شخصیت متوازنی است که نقش سازنده در تحولات عراق ایفا می کند.

وی ادامه داد: روابط ما با کردها روابطی است که هم به لحاظ تاریخی روابط ممتازی بوده است و هم علی رغم فراز و نشیبهایی که در بحثهای داخل عراق و در داخل منطقه وجود داشته، همواره روابط تهران با کردها روابط سازنده و متوازن بوده است.

* نگاه طایفه ای به عراق به نفع منطقه نیست
حسین امیر عبدالهیان، با رد حمایت ایران از گروهی خاص در عراق، گفت: نگاه ما به عراق نگاه طایفه ای نیست، نگاه ما به عراق، به عنوان یک کشور مستقل تحت عنوان جمهوری عراق است و ورود به عراق با انگیزه طایفه ای به نفع ایران، عراق و منطقه نیست.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------