آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

مشاور اوباما: آمریکا نمی‌تواند برجام را باطل کند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,مشاور اوباما

گری سیمور اعلام کرد دولت جدید آمریکا باید به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پایبند باشد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران، مشاور سابق اوباما تصریح کرد دولت ترامپ باید به برجام پایبند باشد.

 

 گری سیمور، مشاور ارشد هسته‌ای باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا، که در حال حاضر استاد دانشگاه هاروارد است در گفتگو با این شبکه از دانشگاه کمبریج در ماساچوست آمریکا گفت: «دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، باید توافق هسته‌ای ایران را حفظ کند؛ زیرا گزینه بهتری وجود ندارد. آمریکا نمی تواند به صورت یکجانبه این توافق را باطل کند. این کار آمریکا سبب خواهد شد کشورهای دیگری که به مذاکرات برای رسیدن به این توافق کمک کردند یعنی گروه 1+5 ناراحت شوند.» 

 

وی افزود: در عین حال، اگر آمریکا برای به شکست کشاندن توافق، مقصر قلمداد شود، اعمال مجدد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران کاری بسیار دشوار خواهد بود. با این اوصاف، عملکرد دولت ترامپ در خصوص این توافق، معقول بوده است به این صورت که به این توافق هسته‌ای پایبند بوده است و تا وقتی ایران به این توافق پایبند باشد، باید این رویکرد آمریکا ادامه پیداکند.»

 

این مقام سابق آمریکایی در ادامه گفت گفت:«با وجود این، باید بگویم که توافق هسته‌ای بسیار شکننده است. تشدید تنش بین ایران و آمریکا  سبب تحلیل رفتن حمایت‌ها از توافق هسته‌ای در دو کشور می‌شود. با این اوصاف، معلوم نیست در چند ماه یا چند سال آینده این توافق بتواند دوام بیاورد.»

 

مجری شبکه سی‌ان‌ان گفت: مقامات دولت ترامپ می گویند توافق بد، توافقی بد است و آمریکا نباید به چنین توافقی پایبند باشد. می‌خواهم وارد این مسئله شوم که آیا توافق هسته‌ای عملا قابل اجرا است یا خیر. ارنست مونیز، وزیر سابق انرژی آمریکاف در گفتگو با سی ان ان و رسانه های دیگر بسیار کوشید که درباره این توافق هسته‌ای، اقبال بوجود بیاورد. به نوعی، مونیز معمار این توافق بود؛ زیرا او فیزیکدان است. اما حالا ریک پری برای تصدی مسئول وزارت انرژی آمریکا معرفی شده است البته او هنوز تایید نشده است. آیا ممکن است او بگوید که به هیچ وجه نمی توان اطمینان داشت که ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند است. آیا مسائلی درباره اجرای توافق هسته‌ای مطرح نیست که سبب شود توافق هسته‌ای عملا از رده خارج شود؟ افرادی در دولت ترامپ حضور دارند که می گویند باید به دنبال معامله بزرگ بود و توافق هسته‌ای فعلی ارزش کاغذی را هم ندارد که روی آن نوشته شده است.

 

گری سیمور در پاسخ گفت: ما اطمینان خاطر داریم که ایران در مراکز هسته‌ای اعلام شده‌اش به مفاد توافق هسته‌ای پایبند است. این مراکز، مراکزی هسته‌ای که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آنجا دسترسی دارند. آنها درباره پایش اقدامات ایران در این مراکز هسته‌ای اعلام شده و گزارش دادن درباره آن، عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند. مسئله اصلی از منظر راستی‌آزمایی این است که آیا ایران در مراکز مخفی، به فریبکاری مبادرت می کند. 

 

وی با مطرح کردن ادعاهایی علیه کشورمان اضافه کرد: «مشخص کردن این مسئله نیز تا حدود زیادی به عملکرد دستگاه‌های اطلاعاتی ما و متحدانمان از قبیل اسرائیل و انگلستان و آلمان و دیگران بستگی دارد. تا آنجا که می دانم تاکنون هیچ گزارشی درباره فریب‌کاری ایران در مراکز مخفی‌اش منتشر نشده است. ایران در گذشته فریب‌کاری کرده است و در نتیجه برای راستی‌آزمایی توافق هسته‌ای باید بسیار تلاش کرد و باید بسیار مراقب بود. اگر ایران به صورت قابل توجهی فریب‌کاری کند به احتمال زیاد، ایران را گیر خواهیم انداخت.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------