آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اکسیوس: اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند

اکسیوس از قول ۵ منبع آگاه امریکایی و اسرائیلی نوشت که اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند. این منبع در ادامه افزود: حمله دوشنبه…

نگرانی رژیم اسرائیل از تأثیر انتخابات کنگره آمریکا بر مذاکرات ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,انتخابات کنگره آمریکا


 اخبارسیاست خارجی - نگرانی رژیم اسرائیل از تأثیر انتخابات کنگره آمریکا بر مذاکرات ایران

در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 و در حالی که قرار است روند نگارش متن توافقنامه جامع هسته ای از این دور آغاز شود، تلاش های رژیم اسرائیل برای ضربه زدن به این روند بار دیگر آغاز شده است. در این زمینه، یکی از مقامات ارشد اسرائیلی علناً از تلاش این رژیم برای جلوگیری از حصول توافق جامع در مدت زمان تعیین شده سخن گفته است.

به گزارش تابناک ، یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری «رویترز» گفته رژیم اسرائیل نگران است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بتواند پیش از انتخابات میان دوره کنگره در ماه نوامبر به توافق جامع هسته ای با ایران دست پیدا کند.

در این زمینه، یکی از مشاوران دولت نتانیاهو ضمن اشاره به بازه زمانی شش ماهه تعیین شده برای توافق مقدماتی هسته ای و عزم طرفین برای رسیدن به توافقی جامع تا تاریخ 20 ژوئیه، اظهار داشته: «ما خوشحال خواهیم شد که 20 ژوئیه بدون حصول توافق بگذرد».

به گفته این مقام اسرائیلی، رژیم اسرائیل از آن نگران است که اوباما برای جلوگیری از پیروزی رقبای جمهوری خواه خود در انتخابات میان دوره کنگره و با هدف جلب افکار عمومی به سوی حزب خود، درصدد برآید تا هرچه زودتر به توافقی با ایران در موضوع هسته ای دست پیدا کند.

گفتنی است این سخنان در حالی بیان می شود که سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به سرزمین های اشغالی سفر کرده و روز گذشته با برخی از مقامات بلندپایه رژیم اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم دیدار و گفت و گو کرد. دیدارهایی که موضوع مذاکرات هسته ای ایران، مهمترین محور آن را تشکیل داده است.

همان مقام اسرائیلی با اشاره به سفر رایس، به رویترز گفته رژیم اسرائیل اصرار دارد که در توافق جامع هسته ای، ایران نباید از حق غنی سازی اورانیوم برخوردار باشد. وی در این زمینه گفته: «آیا ما قصد داریم بر سر غنی سازی توافق کنیم؟ خیر».

به هر حال، سخنان این مقام دولتی رژیم اسرائیل، بیانگر تنها یکی از جنبه های تلاش های این رژیم برای ضربه زدن به مذاکرات هسته ای ایران و جلوگیری از حصول توافق به هر شیوه ممکن است. موضوعی که البته پیش از این نیز بارها از زبان مقامات ارشد این رژیم بیان شده بود، اما کمتر درباره جزئیات و دلایل آن سخنی به میان می آمد.

با این وجود، باید به بعد دیگر ماجرا نیز توجه داشت؛ بدین معنا که هرچند رژیم اسرائیل از احتمال تلاش بیش از پیش اوباما برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران پیش از انتخابات میان دوره ای کنگره نگران است، احتمال دارد مذاکره کنندگان آمریکایی نیز از همین ابزار و بهانه برای اعمال فشار بر ایران برای رسیدن هر چه سریعتر به توافق استفاده کنند.

به عبارت دیگر، این احتمال وجود دارد که مذاکره کنندگان آمریکایی با طرح این موضوع که در صورت نرسیدن دو طرف به توافق نهایی و تداوم روند کنونی تا زمان برگزاری انتخابات میان دوره کنگره، امکان دارد اکثریت هر دو مجلس آمریکا به دست جمهوری خواهان افتاده و اصولاً جلوی هرگونه توافق گرفته شود. به این ترتیب، آن ها تلاش خواهند کرد تا با طرح «تهدید جمهوری خواهان»، ایران را به پذیرش هرچه سریعتر توافق موردنظر خودشان ترغیب کنند.

البته تمامی این مباحث در حالی مطرح می شود که مذاکرات ایران و 1+5، هم در سطح کارشناسی و هم در سطح عالی، در طول دوره زمانی توافق ژنو تاکنون به صورت مرتب در جریان بوده و دو طرف نیز از این روند ابزار رضایت کرده اند. به این ترتیب، بعید به نظر می رسد طرح موضوعات واهی این چنینی بتواند تأثیر مشخصی بر روند مذاکرات و نتیجه نهایی آن داشته باشد؛ مگر اینکه آمریکا بخواهد خود را به طور کامل به خواسته های غیرمنطقی و جنگ افروزانه رژیم اسرائیل متعهد نماید.
 اخبارسیاست خارجی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------