آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

مشاور جدید امنیت ملی ترامپ چه نگاهی نسبت به ایران دارد؟ / عرب نیوز: این ژنرال مشهور ارتش امریکا کمتر از جان بولتونِ جنجالی نیست



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,مشاور جدید امنیت ملی ترامپ

عرب نیوز نوشت: اگر مایکل فلین مشاور سابقه امنیت ملی ترامپ به خاطر تماس تلفنی اش را روسیه برکنار شده بود، بنابراین مسکو با حضور مک مستر به جای او، دلش برای فلین تنگ خواهد شد. مک مستر به طور بنیادین دیدگاهش با فلین متفاوت است.

به گزارش انتخاب ؛ برخلاف فلین، مک مستر 54 ساله در باره رفتارهای روسیه در اروپا و خاورمیانه نگاه محتاطانه ای دارد. او در مورد نقش ایران در منطقه نیز با احتیاط عمل میکند اما از نظر ایدئولوژیک مانند سلف خود فکر نمی کند. مک مستر در حلقه نظامی ها به تفکرات استراتژیک و هوشمندش معروف است. او در تاکتیک های ضد شورش اش در آمریکا هوشمندانه رفتار میکند و همین ویژگی می تواند در استراتژی هایش علیه داعش قابل ملاحظه تر باشد.

 

زمانی که خبر انتصاب مک مستر از سوی ترامپ اعلام ش،د در باره او میگفتند که او در تمام ارتش از عزت و احترام ویژه ای برخوردار است و همه به او افتخار می کنند.

 

به گفته توبیاس اشنایدر تحلیل گر دفاعی در وانشگتن دی سی، درون ارتش، مک مستر یکی از معدود ژنرال هایی است که به اندازه جیمز متیس وزیر دفاع کنونی قابل احترام است.

 

مک مستر هم در جنگ خلیج فارس حضور داشته، هم در عراق و هم در افغانستان. در طول دوران حضور مک مستر در میدان، او به نقاد بودنش معروف بوده است که همواره عملکرد رهبران نظامی آمریکا را در جنگ ویتنام نقد می کرده است و برنامه های پسا جنگ بوش در عراق را به طور دقیق موشکافی میکرد.

 

کتاب «قصور در انجام وظیفه» مطالعه دقیقی درباره شکست در روابط نظامیان و غیرنظامیان در جنگ ویتنام است و یکی از کتب اصلی در مورد سیاست امنیتی است که توسط مک مستر نوشته شده است.

 

اشنایدر به عرب نیوز گفته سوالات او درباره جنگ های ویتنام و عراق طوری بود که به نظر میرسید او ترامپ را نیز به چالش بکشد.

 

او بحث اصلی کتاب مک مستر را «سوال درباره چگونگی شکست کارشناسان و مشاوران امنیت ملی و نظامی در توصیه های مناسب و به چالش کشیدن رییس جمهور و تیم آن» می داند.

 

از لحاظ سیاسی مک مستر در رویکردها و تفکرات استراتژیکش ضد فلین است. او به کار تیمی معروف است. او شبیه به فلین که دائما در حال مقابله با دیگران بود و هم از آژانس اطلاعات دفاعی در سال 2014 و هم از کاخ سفید در سال 2017 اخراج شد نیست. اعضای تیم ترامپ میتوانند به مک مستر کمک کنند.

 

اشنایدر می افزاید: برخلاف فلین که روابط نزدیکی با روسیه داشت؛ مک مستر کسی است که نسبت به روسیه هشیار و محتاط است. او نسبت به «دسیسه» های روسیه در اکراین هشیار است. او یک زمان در اکراین مامور بوده است و در آن زمان وظیفه داشته که استراتژی هایی علیه نیروهای روسیه در شرق اروپا ترتیب دهد.

 

مک مستر در ماه مارچ سال گذشته در مقاله ای که در وال استریت ژورنال نوشته بود بر منزوی کردن روسیه، ایران و چین تاکید کرده و این استراتژی را بخشی از وافعیت های ژئوپلتیک علیه منافع آمریکا خوانده بود.

 

او نسبت به رقبای آنریکا از اروپا تا خاورمیانه و تا شرق آسیا محتاط است و با استفاده از ارتش های نیابتی و نیروهای غیر متعارف سعی دارد که نظم سیاسی پسا جنگ جهانی دوم را مدیریت کند.

 

مک مستر اقدامات روسیه ، ایران و چین را آزمونی برای توانایی دفاع آمریکا از منافع خودش و متحدانش می داند و تاکید دارد که الحاق کریمه به روسیه و حمله روسیه به اکراین و حضور چین در جنوب دریای چین و حمایت های ایران از شبه نظامیان در سراسر خاورمیانه از جمله این آزمون هاست.

 

این دیدگاه ها مک مستر را از دیدگاه های فلین درباره روسیه به عنوان یک متحد بالقوه در مبارزه علیه داعش و از ایده های ترامپ درمورد حمله به کریمه نیز جدا می کند.

 

عرب نیوز در ادامه آورده است: اینها مک مستر را یک مهره نزدیک به متیس و مایک پنس در مقابله را رفتار های روسیه و حمایت از ناتو خواهد کرد. در مورد ایران مک مستر احتمالا استراتژیک تر عمل خواهد کرد و تمرکزش را بر عراق و سوریه و یمن و تلاش برای جلوگیری از درگیری های نیابتی در این تواحی قرار خواهد داد.

 

با اینکه مک مستر کسی نبود که ترامپ واقعا برای این سمت قبول داشته باشد او به نظر کمتز از جان بولتونِ جنجالی نیست.

 

انتصاب مک مستر نشانه خروج از رویکرد های کوتاه و حنجالی فلین در کاخ سفید است. خیلی زود است که نتیجه گیری کنیم اما اگر این ژنرال جدید از نفوذ و اهرم کافی درون کاخ سفید برخوردار باشد میتواند به دوپارگی ها و به نوبه خود به اختلالات عملیاتی و چشم انداز های ایدئولوژیک فلین خاتمه دهند

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------