آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

سی‌ان‌ان: ترامپ به توافق هسته‌ای دست نخواهد زد



  اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل ,ترامپ

شبکه سی ان ان با اشاره به انتقادات رییس‌جمهور آمریکا علیه توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گزارش داد: لحن دونالد ترامپ در اتخاذ موضع در قبال توافق هسته‌ای تغییر کرده است و وی برخلاف وعده‌های انتخاباتی‌اش این توافق را پاره نخواهد کرد، چرا که آمریکا و اسرائیل دریافته‌اند چنین کاری پیامدهایی غیرقابل پیش‌بینی دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش گفت که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را که ژوئیه 2015 حاصل شد، پاره و سپس برای دستیابی به یک توافق بهتر، دوباره بر سر آن مذاکره خواهد کرد. این اظهارات شادی زایدالوصفی را نصیب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و بسیاری از متحدان وی کرد که مخالف هرگونه مذاکره و توافق با ایران بودند.

 

اما دیگر حرفی از پاره کردن توافق از سوی دونالد ترامپ شنیده نمی‌شود و پس از این نیز شنیده نخواهد شد. وی در اولین سخنرانی‌اش در کنگره به عنوان رییس‌جمهور آمریکا اشاره بسیار کوتاهی به ایران کرد و در آن سخنرانی یک جمله که تنها باری بود که از اسرائیل صحبت می‌کرد، گفت: من تحریم‌های جدیدی علیه اشخاص و شرکت‌هایی که از برنامه موشکی ایران حمایت می‌کنند، اعمال کردم و اتحاد ناگسستنی‌مان با اسرائیل را مورد تاکید قرار دادم.

 

به گزارش سی‌ان‌ان، حقیقت این است که دونالد ترامپ به توافق هسته‌ای دست نخواهد زد و به نظر می‌آید که اسرائیلی‌ها نیز دست کم برای حال حاضر، از این موضوع ناراحت نیستند. دلایل متعدد و جالبی بر این حقیقت وجود دارد. اول اینکه، رهبران نظامی اسرائیل به نتانیاهو گفته‌اند که آنها در جنگ (علیه ایران)  پیروز نخواهند شد. چنین جنگی، به طور قطع نتیجه سریع زنجیره‌ای از اتفاقاتی است که لحظه پس از نابودکردن توافق هسته‌ای به وقوع خواهد پیوست. بعد از آن ایران نیز به سرعت سراغ بازسازی شبکه سانتریفیوژهای گسترده خود که برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شد، خواهد رفت. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که طبق توافق هسته‌ای مسوول نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران است، هفته گذشته در آخرین گزارش خود ضمن تایید پایبندی تهران به این توافق، اعلام کرد که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران پایین‌تر از حد تعیین شده در توافق است.

 

در واقع، ارتش اسرائیل همان مساله‌ای را درک کرده است که ارتش آمریکا نیز آن را به خوبی می‌داند. هر گونه حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، مستلزم آن است که به چند هدف به شدت عمیق و سخت، حمله انجام شود. ایران بی‌شک تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار نمی‌دهد. برخی از این اهداف به شدت عمیق و سخت خواهد بود و تنها بمب‌های پناهگاه‌شکن که آمریکا آنها را تولید کرده، قادر به نابودی این اهداف خواهند بود.

 

تبعات چنین اقدامی بسیار هولناک خواهد بود. احتمالا حملات علیه منافع و اهداف آمریکا در سراسر جهان توسط نیروهای تحت حمایت ایران، به خصوص در اروپا افزایش خواهد یافت. این مساله در نهایت موجب ناامن‌تر شدن آمریکا و اسرائیل خواهد شد.

 

این روزها مسائلی فراتر از حساسیت‌های اسرائیل در معرض خطر قرار گرفته است. ایران به طور فزاینده‌ای در حال ایفای نقشی مهم علیه تهدید تروریست‌های افراطی است. به‌ویژه زمانی که نیروهای عراقی با کمک مشاوران نظامی آمریکایی، ماموریت خود در آزادسازی موصل را کامل کرده و توجه خود را به اهداف تروریست‌های داعش در شهر رقه متمرکز کنند، نیروهای ایرانی اهمیت قابل توجهی در مراحل پایانی این جنگ خواهند داشت.

 

بنا بر این، گرچه ترامپ آماده اجرای تصمیم خود برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به خاطر برنامه موشکی بالستیک این کشور است ولی از انجام هر گونه اقدام بیش‌تر خودداری خواهد کرد و در واقع از دیدگاه‌های مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید درباره ایران عقب‌نشینی کرده است.

 

هم‌چنین، این مساله روشن‌تر شده است که اگر ترامپ بخواهد تهدید خود برای پاره کردن توافق هسته‌ای با ایران را عملی کند، باید این کار را به تنهایی انجام دهد، زیرا هیچ یک از امضاکنندگان توافق هسته‌ای یعنی روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان حاضر به تبعیت از تصمیم ترامپ نخواهند بود .این کشورها اغلب به دنبال بهره‌بردن از فرصت‌های تجاری و اقتصادی هستند که پس از اجرای توافق هسته‌ای به وجود آمده است

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------