آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اکسیوس: اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند

اکسیوس از قول ۵ منبع آگاه امریکایی و اسرائیلی نوشت که اسرائیل در نظرداشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند. این منبع در ادامه افزود: حمله دوشنبه…

لوموند: نتانیاهو تنها به یک دلیل مدام به پوتین زنگ می زند و به کرملین می رود: جدایی روسیه از ایران!



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,نتانیاهو

شاگای تزوریل، مدیر ارشد موساد، در دفترش واقع در مقر نخست وزیر هلال هایی را با انگشتش در نقشه خاورمیانه ترسیم کرد. او هلال محور شیعه را از دریای مدیترانه تا دریای سرخ ترسیم کرد که اسرائیل و قدرت های سنی به جمهوری اسلامی ایران نسبت می دهند.

 لوموند نوشت: نتانیاهو که نگران ایجاد پایگاه های نظامی ایران در سوریه است، با پوتین در کرملین ملاقات کرد.

 

به گزارش  انتخاب ؛ از زمان سقوط حلب، اسرائیل از نفوذ ایران، نگران است. این نگرانی علت مهم سفر بنیامین نتانیاهو به مسکو است. نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه نهم مارس در دیدار با ولادیمیر پوتین خطوط قرمز اسرائیل را به وی یادآوری کرد. نتانیاهو پنجم مارس به اعضای کابینه خود گفت: «ایران تلاش می کند با حضور نظامی در زمین و دریا به شیوه ای دائمی در سوریه مستقر شود و می کوشد تا به تدریج جبهه ای را در برابر ما در دشت جولان بگشاید. وی گفت مخالفت شدید اسرائیل با این احتمال را به رئیس جمهور پوتین ابراز خواهم کرد.»

 

شاگای تزوریل، مدیر ارشد موساد، در دفترش واقع در مقر نخست وزیر هلال هایی را با انگشتش در نقشه خاورمیانه ترسیم کرد. او هلال محور شیعه را از دریای مدیترانه تا دریای سرخ ترسیم کرد که اسرائیل و قدرت های سنی به جمهوری اسلامی ایران نسبت می دهند. 

 

به گفته این مسئول ارشد موساد اسرائیل درباره احتمال ایجاد ساختارهای نظامی دائمی ایران در سوریه نگران است. او می گوید: «تقویت محور شیعه به رهبری ایران به ویژه از زمان سقوط حلب، نه تنها برای امنیت اسرائیل بلکه برای اکثریت سنی در سوریه، کشورهای سنی منطقه و اقلیت سنی در کشورهای دیگر مانند روسیه یا چین خطرناک است. نباید به حزب الله و ایران اجازه داد تا در سوریه مستقر شوند. ما باید آنچه را که باید از آن اجتناب شود، برای مثال پایگاه نظامی ایران یا پایگاه دریایی یا حضور دراز مدت در سوریه، مشخص کنیم.»

 

این پایگاه ایران کابوس جدید اسرائیل است. پس از امضای توافق برنامه هسته ای ایران در سال ٢٠١٥ و سپس تأیید آمریکا، جمهوری اسلامی همواره بخشی از سخنرانی های نتانیاهو را به خود اختصاص داده است. اما با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید که احتمال هماهنگی نزدیک بین دو دولت را در برابر تهران و موقعیت منطقه در سوریه ترسیم می کند، دوباره ایران را دشمن اصلی سیاست خارجی اسرائیل قرار داد. در ششم مارس بنیامین نتانیاهو در مراسمی در وزارت امور خارجه، ایران را «بزرگ ترین ترویج دهنده تروریسم در جهان نامید.»

 

در زمانی که برای چهارمین بار نیروهای پلیس درباره سوء ظن های فساد از وی بازجویی می کردند، به نتانیاهو اجازه داده شد تا برای پاسخ به تلفن استراحت کند. این دونالد ترامپ بود. دو رهبر به ویژه درباره ایران گفتگو کردند. نخست وزیر اسرائیل در ملاقات خود در پانزدهم فوریه در کاخ سفید تلاش کرده بود میزبانش را متقاعد سازد که به رسمیت شناختن الحاق بلندپایه های جولان که از آن اسرائیل بر جنوب غربی سوریه نظارت می کند، به نفع آمریکایی ها است.

 

هدف این گفتگوی تلفنی قبل از سفرش به مسکو اهمیت بیشتر دادن به نتانیاهو در برابر پوتین است. این دو رهبر به خوبی یکدیگر را می شناسند و برای یکدیگر ارزش قایل هستند. از سپتامبر ٢٠١٥ آنها اغلب، سه بار در مسکو و یک بار در حاشیه کنفرانس آب و هوا گفتگوی دو نفره داشتند. بندتا برتی، کارشناس موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو، تأکید می کند: «نخست وزیر رویای تعهد روسیه را در مورد عقب نشینی حزب الله و ایرانی ها در آینده از سوریه یا حداقل در نظر گرفتن نگرانی هایش به طور علنی در سر می پروراند،. اما اسرائیل اهرم های زیادی در گفتگو ندارد. در حال حاضر روسیه به حضور آنها در منطقه نیاز دارد.» 

 

با وجود این، مسئولان نظامی اسرائیل تحت تأثیر تسلط روسیه در سوریه با نیروهای به نسبت محدود بر این باورند که مسکو می تواند در صورت نیاز به حامی دیگر اسد هشدار دهد. شاگای تزوریل تأکید می کند: «روسیه و ایران با هم در سوریه کار می کنند، اما آنها لزوماً منافع و دیدگاه یکسانی ندارند. اگر مسکو در حال حاضر «صلح به شیوه روسی» را می خواهد، باید شامل آمریکایی ها و عاملان دیگری شود که تحت کنترل آن است تا ثبات را تضمین کند. تصور نمی کنم آنها خواستار اختلاف فزاینده بین ایران، حزب الله و اسرائیل باشند. یادآوری می کنم که آنها انتقال تسلیحات پیچیده از سوریه برای حزب الله را هیچگاه به طور علنی قانونی ندانسته اند. آنها همچنین خواستار قیمت بالاتر یک بشکه نفت هستند، آنچه که مستلزم بدبین شدن عربستان سعودی نیست.»

 

اسرائیل همچنین خواستار توافق نظامی با روس ها در حریم هوایی سوریه است که دولت یهود به طور مرتب به آن تجاوز می کند تا مانع از انتقال تسلیحات سنگین برای حزب الله شود. تلاش های شبه نظامیان شیعه در سه زمینه آشکار شده است: موشک های بسیار دقیق و سامانه های هدایت، با اراده آنها برای گسترش تولید خود، موشک های زمین به هوا، به منظور کاهش برتری اسرائیل در هوا و بالاخره موشک های ضد کشتی در برابر ناوگان اسرائیل که در وسط دریا یا حتی در بنادر خود مستقرند. به گفته یک منبع اسرائیلی، حزب الله بسیاری از موشک های از نوع یاخونت، ساخت روسیه با برد ٣٠٠ کیلو متر را در اختیار دارد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------