آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

نگاه متفاوت فرانسه به برجام



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , برجام

اروپا با وجود آنکه برخی گروه ها دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را ناچیز می انگارند، به این امر نگاهی متفاوت دارد که عملکرد آن در سال 1395 نیز این نکته را نشان می دهد.

 به گزارش ایرنا، در حالی که پاسخ به انتقادهای تند و تیز منتقدان به برجام، بخشی از توان دولت را صرف خود کرده است و تا اندازه ای آن را از تمرکز بر استفاده از این ظرفیت دور می سازد، فرانسه مانند سایر رقبای اروپایی بر استفاده از این فرصت پدید آمده متمرکز شده است.

 

انتقاد به برجام در حالی صورت می گیرد که کارشناسان بارها تاکید کرده اند کشور برای توسعه اقتصادی و رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی باید سرمایه خارجی جذب کند.

 

بهمن ماه گذشته نیز نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی کشور به ثبت سالیانه 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازمند است که 50 میلیارد دلار آن باید با سرمایه گذاری شرکت های خارجی محقق شود.

 

سرمایه گذاری خارجی به عنوان یک ابزار تامین مالی طرح های توسعه اقتصادی، همواره مورد توجه و حمایت همه کشورهای جهان قرار داشته است.

 

پس از آنکه گزارش ها نشان داد بانک های بزرگ بین المللی همچنان از ترس تحریم های لغو نشده آمریکا از برقراری تعاملات بانکی با ایران می پرهیزند هراس ناشی از پابرجا ماندن تحریم های غیرهسته ای ایران شدت گرفت.

 

پس از لغو تحریم های هسته ای ایران در ژانویه 2016 (دی 1394)، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) اعلام کرد، موسسه های مالی غیرآمریکایی به شرطی می توانند با ایران معاملات دلاری داشته باشند که این معاملات به طور مستقیم و غیرمستقیم وارد سیستم مالی آمریکا یا حساب آمریکایی ها نشود.

 

از این رو، بانک های بزرگ بین المللی که روابط بانکی درهم تنیده ای با آمریکا دارند، از ترس جریمه های سنگین نقض تحریم، همچنان از برقراری روابط بانکی با ایران می هراسند.

 

با این همه، کشورهای اروپایی حتی پیش از امضای برجام، اعزام هیات های تجاری خود به ایران را آغاز کردند.

 

** فرانسه پیشتاز بازگشت به ایران

فرانسه از کشورهای پیشتاز در این زمینه بود که منتظر لغو تحریم های هسته ای ایران نشد و با هدف عادی سازی روابط با ایران در سپتامبر 2015 (شهریور 1394) دفتر بیزینس فرانس* را در تهران گشود که آژانس دولتی فرانسه برای بین المللی کردن اقتصاد این کشور است. سفیر فرانسه در بخش سرمایه گذاری های بین المللی درباره آینده روابط 2 کشور به خبرنگار ایرنا گفت: برجام راه بسته ای را نیمه باز کرده است اما همین راه نیمه باز نیز ظرفیت های زیادی دارد.

 

«موریل پنیکاد»** که مدیرعامل شرکت بیزینس فرانس نیز است، گفت: گرچه مسائل بانکی و بیمه ای نمی تواند به سبب پابرجا بودن تحریم های غیرهسته ای ایران، بویژه در آغاز راه به حالت عادی برگردد اما حل این مشکلات دور از دسترس نیست و فرانسه در این زمینه همه تلاش خود را می کند.

 

به گفته وی، از آغاز ژانویه 2017 (دی ماه 1395) همه معاملات فرانسه با ایران زیر پوشش بیمه ای شرکت های بیمه فرانسوی قرار گرفت.

 

مدیرعامل بیزینس فرانس اضافه کرد: ما همچنین تلاش می کنیم با فراهم آوردن بسترهای مناسب، بانک های بزرگ فرانسه را نیز به برقراری همکاری های بانکی با ایران تشویق کنیم اما روند کار پیچیده و زمانبر است.

 

این مقام تجاری فرانسه تاکید کرد بانک های متوسط منطقه ای که خارج از سیستم بانکی آمریکا قرار دارند، می توانند امکان نقل و انتقال پولی با ایران را فراهم کنند و از شرکت های کوچک و متوسطی که با ایران روابط اقتصادی دارند حمایت مالی داشته باشند. پنیکاد اضافه کرد: اگرچه حجم نقل و انتقالات پولی بانک های منطقه ای در مقایسه با بانک های بزرگ بین المللی محدودتر است اما آنها نیز کانال های قابل اعتماد دارای استاندارد کاری بالا هستند.

 

سفیر فرانسه در سرمایه گذاری های بین المللی تصریح کرد: اکنون 40 بانک اروپایی با ایران تعامل بانکی دارند که 2 بانک فرانسوی جزو آنهایند.

 

این محدودیت سبب شده است فرانسه نیز مانند سایر کشورهای اروپایی بر شرکت های کوچک و متوسط متمرکز شود و برای بیزینس فرانس سه ماموریت اصلی تعریف کند:

 

همراهی شرکت های فرانسوی برای صادرات به ایران، همراهی و کمک تحقیقاتی به سرمایه گذاران فرانسوی که قصد سرمایه گذاری در ایران دارند و ارتقای تصویر اقتصادی فرانسه در ایران.

 

به گفته پنیکاد، بیزینس فرانس در یک سال گذشته 300 شرکت فرانسوی را برای ورود به بازار ایران همراهی و بیش از 2 هزار شرکت فرانسوی را به بازار ایران علاقه مند کرده است.

 

حجم سرمایه گذاری فرانسه در ایران و حجم تجارت دوجانبه ایران و فرانسه نیز در حال افزایش است.

 

مدیرعامل بیزینس فرانس، میزان سرمایه گذاری فرانسه در ایران در پایان سال 2015 را 340 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: این رقم اکنون افزایش پیدا کرده است اما رقم دقیق آن در اختیار نیست.

 

به گفته وی، هدف فرانسه در کوتاه مدت افزایش حجم سرمایه گذاری ها در ایران به سطح یک میلیارد و 400میلیون یورو است که رکورد سال 2002 بود.

 

پنیکاد همچنین ارزش مبادلات دوجانبه با ایران را در سال 2016 میلادی 2 میلیارد و 100 میلیون یورو عنوان کرد و افزود: این رقم نسبت به سال پیش از آن 235 درصد افزایش دارد.

 

سفیر فرانسه در سرمایه گذاری خارجی گفت: عملکرد بیزینس فرانس در ایران بر اساس 2 معیار، ارزیابی می شود؛ یکی شمار شرکت های فرانسوی در ایران و دیگری اینکه فرانسه چندمین شریک تجاری ایران است.

 

وی افزود: بر اساس هر 2 معیار این عملکرد تاکنون مثبت ارزیابی شده و می بینیم فرانسه اکنون سومین شریک تجاری ایران است و این جایگاه در آینده بهتر می شود؛ زیرا ظرفیت بسیار زیادی وجود دارد و بازار ایران یک بازار جذاب است.

 

پنیکاد این موفقیت بزرگ را نتیجه توجه به نیازهای بازار، نگاه برد-برد به تجارت و انعقاد قراردادهای بلندمدت دانست و اضافه کرد: فرانسه به دنبال حضور بلندمدت در ایران است و ما به شرکت های فرانسوی توصیه کرده ایم که فقط به فروش محصول بسنده نکنند، بلکه با سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه برای بلندمدت برنامه ریزی کنند.

 

سفیر فرانسه در امور سرمایه گذاری خارجی ادامه داد: فرانسه در 73 کشور جهان حضور دارد و نبود نام ایران در فهرست این کشورها خلاء بزرگی بود که خوشحالیم با امضای برجام این خلاء از بین رفت.

 

** فرانسه از سرمایه گذاران ایرانی استقبال می کند

مدیرعامل شرکت بیزینس فرانس گفت: فرانسه نیز از سرمایه گذاران ایرانی استقبال و آنان را برای ورود به بازار 65 میلیونی این کشور و دسترسی به بازار 500 میلیونی اروپا و آفریقا یاری می کند.

 

پنیکاد افزود: اکنون 20 هزار شرکت خارجی در فرانسه فعالیت می کنند که 20 شرکت ایرانی اند.

 

وی یک سوم صادرات فرانسه را محصول کار این شرکت ها دانست و ادامه داد: فرانسه یک مقصد مناسب برای سرمایه گذاران خارجی و یک قطب اقتصادی مهم در اروپاست که بخوبی امکان دسترسی را به تمام بازارهای اروپایی و آفریقایی فراهم می کند.

 

به گزارش ایرنا، یک ماه پیش سفارت فرانسه در تهران در حساب توییتری خود یادآوری کرد مبادلات بازرگانی ایران و فرانسه در سال 2016 میلادی 235 درصد افزایش یافت و نوشت: برجام میوه داده است.

 

توافق برجام بیست و سوم تیرماه 1394 میان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه به همراه آلمان) امضا و از شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 اجرایی شد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------