آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

ایاد علاوی: ایران از مداخله در روندهای سیاسی عراق دست بردارد



برخی گروه ها و شخصیت های سیاسی منتقد جمهوری اسلامی در عراق مدعی اند در انتخابات سال 2018 جمهوری اسلامی ایران می خواهد با کارت " حشد الشعبی" بازی کند.

 ایاد علاوی نخست وزیر سابق (2004 -2005) و معاون رییس جمهوری عراق ( پس از 2014)  در اظهاراتی مدعی شد حمایت جمهوری اسلامی ایران از برخی گروه های شیعه عراقی یکی از دلایل تشدید تنش های فرقه ای در آستانه انتخابات سراسری عراق در سال آینده است.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز علاوی که به منظور دیدار با مقامات مصری از جمله "عبدالفتاح السیسی" رییس جمهور مصر به قاهره رفته است به خبرگزاری رویترز گفت:" ایران حتی در تصمیمات مردم عراق نیز دخالت می کند. ما انتخاباتی بر مبنای فرقه گرایی نمی خواهیم، ما یک فرایند سیاسی فراگیر می خواهیم ... و امیدواریم عراقی ها در انتخابات سال آینده بدون دخالت هیچ دولت خارجی دست به انتخاب بزنند."

 

علاوی در ادامه گفت:" انتخابات سال آینده زمان مناسبی است تا مردم عراق بدون مداخله هیچ دولت خارجی نه ایران و نه آمریکا و ترکیه و سوریه و.. دولت خود را انتخاب کنند.

 

ایاد علاوی 73 ساله یک سیاستمدار شیعه سکولار است که دیدگاهی انتقادی نسبت به نقش جمهوری اسلامی ایران در عراق دارد.

 

ائتلاف "العراقیه " تحت رهبری او در جریان انتخابات سال 2010 عراق بیشترین میزان کرسی های پارلمان را آورد اما با گذشت ماه ها از زمان انتخابات موفق به تشکیل دولت ائتلافی با دیگر گروه های عراقی نشد. علاوی پس از ناکامی در تشکیل دولت، جمهوری اسلامی ایران را به مانع تراشی متهم کرد؛ اتهامی که قویا از سوی ایران رد شد.

 

علاوی در حالی در آن سال ایران را به مانع تراشی در تشکیل دولت و نیز دخالت در روند انتخابات عراق متهم کرد که ائتلاف تحت رهبری خود او موسوم به "العراقیه" در انتخابات سال 2010 مورد حمایت جدی دولت عربستان سعودی بود و گزارش ها حاکی از تزریق دهها و حتی صدها میلیون دلاری پول از طرف سعودی برای تقویت این جریان سیاسی حکایت داشت.

 

علاوی پس از ناکامی در تشکیل دولت در سال 2010 یک بار نیز در جریان انتخابات سال 2014 عراق با ائتلافی موسوم به "الوطنیه " بخت سیاسی خود را آزمود اما این ائتلاف نیز در مبارزه با دیگر گروه ها از جمله ائتلاف دولت قانون تحت رهبری نوری مالکی در انتخابات شکست خورد.

 

گفتنی است برخی گروه ها و شخصیت های سیاسی عراقی با وجودی که حدود یک سال به برگزاری انتخابات سراسری عراق باقی مانده از هم اکنون ساز ادعای مداخله ایران در انتخابات سال آینده را کوک کرده اند.

 

 این گروه ها و شخصیت ها که ایاد علاوی نیز یکی از آنهاست مدعی حضور قوی احتمالی گروه های شیعی موسوم به " حشد الشعبی" با استفاده از کارت مبارزه با داعش در 3 سال گذشته هستند و می گویند جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد از کارت حشد الشعبی برای تاثیر گذاری در انتخابات آتی عراق و به حاشیه راندن دیگر گروه های شیعی و سنی استفاده کند.

 

ایاد علاوی

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ایاد علاوی

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------