آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

نامه ایران به سازمان ملل:از آمریکا می‌خواهیم مسوولانه عمل کند و به اصول منشور ملل متحد پایبند باشد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به اظهارات مداخله‌جویانه وزیر خارجه آمریکا انتقاد کرد.

 به گزارش انتخاب، متن نامه غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به دبیرکل این سازمان به شرح زیر است:

 

عالیجناب،

 

افتخار دارم توجه جنابعالی را به مطالب زیر جلب کنم:

 

۱- آقای رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در میان سخنان خود در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ چنین گفته است: "سیاست ایالات متحده در قبال ایران ... تلاش در جهت حمایت از عناصری در داخل ایران است که باعث انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در آن کشور شود. آن عناصر همان‌طور که به یقین می‌دانیم آن‌جا هستند."

 

۲- این سخنان مبین طرحی مداخله‌جویانه و گستاخانه است که با تمامی هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل و نیز متن و روح منشور ملل متحد مغایرت دارد و رفتاری غیرقابل قبول در روابط بین‌الملل به شمار می‌رود.

 

۳- این اظهارات هم‌چنین نقض صریح قرارداد الجزایر ۱۹۸۱ و دیگر تعهدات معاهداتی ایالات متحده آمریکاست. بر اساس قرارداد الجزایر، «ایالات متحده متعهد است که سیاست این کشور عدم مداخله مستقیم یا غیرمستقیم، سیاسی یا نظامی، در امور داخلی ایران باشد و در آینده نیز چنین بماند.»

 

۴- جالب آن‌که اظهارات آقای تیلرسون با انتشار اسنادی که اخیرا از طبقه‌بندی خارج شده، همزمان شده است. اسنادی که توطئه‌های نهادهای آمریکایی برای سرنگونی دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر برگزیده مردم ایران در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را بیش از پیش روشن می‌کند. کودتای مورد حمایت سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) مسیر ایران به سوی استقلال، دموکراسی و توسعه را به صورت ناگهانی مسدود و دوران استبدادی طولانی ۲۵ ساله را بر ایران تحمیل کرد که زخم‌های عمیق آن هنوز بر جامعه ایرانی و وجدان جمعی ایرانیان باقی است.

 

۵- هم‌چنین این سخنان درست چند هفته پس از انتخابات پرشور ریاست جمهوری و شوراهای شهر در ایران گفته شد. انتخاباتی که بیش از ۷۱ درصد مردم ایران در آن شرکت کردند. مردم ایران بارها اثبات کرده‌اند که تنها خود برای سرنوشت‌ خود تصمیم می‌گیرند و از این رو تلاش‌های آمریکا برای مداخله‌جویی در امور داخلی ایران محکوم به شکست است. از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ایرانیان آموخته‌اند چگونه نیرومند و مستقل باقی بمانند.

 

۶- دولت ایران از همه دولت‌ها انتظار دارد که چنین سیاست‌های پوچ و ناشایستی را محکوم کرده، از دولت آمریکا بخواهند مسوولانه عمل کند و به اصول منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل پایبندی نشان دهد.

 

موجب امتنان خواهد بود چنان‌چه نامه حاضر به عنوان سند شورای امنیت توزیع شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------