عضو هیات اعزامی ایران به شانگهای: دیگر نمی‌توان به پیکر خدمه نفتکش دست یافت



اخبار,اخبار حوادث,محمد مهدی برومندی

عضو هیات اعزامی ایران به شانگهای گفت: متاسفانه با غرق شدن کشتی، دسترسی به پیکر خدمه کشتی غیرممکن شد.

محمدمهدی برومندی با اشاره به اینکه صبح امروز تیم تکاور ارتش جمهوری اسلامی ایران و هیات های امداد و نجات چین قصد داشتند، عملیات مشترکی برای ورود به عرشه و داخل کشتی انجام دهند، گفت: این گروه قصد داشت که با ورود به کشتی و موتورخانه بخش های مختلف کشتی را بررسی کند، اما به دلیل اینکه آتش سوزی با شدت بیشتری نسبت به روزهای گذشته ادامه پیدا کرد و با توجه به اینکه حرارت بیش از حد تصور بود، آتش سوزی به تمامی بخش های کشتی سرایت کرد و در نهایت گروه تکاور و گروه امدادی نتوانستند وارد کشتی شوند.

 

عضو هیات اعزامی ایران به شانگهای چین با بیان اینکه دود غلیظ ناشی از آتش گرفتن میعانات گازی داخل کشتی، مانع از ورود گروه های امدادی به داخل کشتی شد، افزود: ارتفاع آتش چندصدمتر زبانه کشید و انفجار میعانات گازی به صورت پی در پی، شرایط بسیار سختی را در بخش های مختلف کشتی فراهم کرد که این میعانات در اثر سوختن گازهای سمی گوگردی تولید می کرد که نزدیک شدن به آن علاوه بر حرارت بسیار بالا، سبب شد که هیچ گروهی نتواند خود را به کشتی نزدیک کند.

 

وی ادامه داد: انفجارهای پی در پی نهایتاً کشتی را به سمتی برد که سبب غرق شدن نفتکش شد و در حال حاضر کشتی کامل زیر آب رفته و با توجه به اینکه کشتی 280 متر طول و 48 متر عرض دارد و نقطه ای که کشتی در حال غرق شدن است، عمق دریا حدود 110 تا 120 متر است.

 

نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارشناسان اتاق بحران چین و شرکت ملی نفتکش ایران اذعان دارند که عملیات جستجو و نجات  دیگر میسر نیست، اظهار داشت: ممکن است چندین وضعیت برای کشتی پیش آید، چرا که در حال حاضر از ناحیه سر در حال فرو رفتن است و اگر معلق شود و حالت شناور پیدا کند، جریانات آب و موج این کشتی را به نقاط دیگری که عمق بیشتری در اقیانوس داشته باشد، منتقل کند و شرایط را سخت تر کند.

 

دیگر نمی توان به پیکر مطهر خدمه کشتی دست یافت

وی افزود: عملاً بنا بر اذعان کارشناسان دیگر نمی توان به پیکر مطهر خدمه کشتی دست یافت و عملاً عملیات متوقف شده است.

 

چینی ها در روز نخست اظهار کردند که به هیچ عنوان امیدی برای زنده ماندن حتی یک نفر نداریم

برومندی با بیان اینکه چینی ها در همان ابتدا و روز نخست اظهار کردند که به هیچ عنوان امیدی برای زنده ماندن حتی یک نفر نداریم، ادامه داد: در ابتدای حادثه که تصادف روی داده، یک انفجار مهیب رخ می دهد و این انفجار در نوبه خود تاکنون در مسائل دریایی و انفجارهایی که تاکنون در کشتی ها رخ داده، سابقه نداشته است.

 

وی با اشاره به اینکه این انفجار سبب شده قسمت های مختلف کشتی که محفظه های شیشه ای داشته اند، از جمله کابین کاپیتان، شکسته و فرو بریزد، اظهار داشت: گازهای سمی که از آتش متصاعد می شده قسمت های مختلف کشتی را گرفته است و روز گذشته که گروه چینی که وارد نفتکش شد و 3 پیکر مطهر و جعبه سیاه را از کشتی خارج کرد، با یک شرایط سخت و فضای سمی در محیط کشتی مواجه شدند و عملا امکان ادامه کار فراهم نبود.

 

این نماینده مجلس دهم گفت: گروه تکاور ارتش علی رغم اینکه می دانستند یک عملیات سخت پیش رو دارند، اما داوطلبانه تلاش داشتند که وارد کشتی شوند، افزود: شرایطی که پیش آمد، اجازه کار را برای نزدیک شدن به کشتی با این حجم آتش نداد و عملاً اجازه فعالیت را از نیروهای امدادی گرفت.

 

وی ادامه داد: برای ما کشف پیکرهای مطهر خدمه کشتی بسیار مهم بود که با غرق شدن کشتی دسترسی به این پیکرها عملاً منتفی شد.

 

برومندی ضن تسلیت این مصیبت عظیم به تمامی ملت ایران، خانواده های عزیز داغدیده و کارکنان شرکت ملی نفتکش که محموله های نفتی ایران را به اقصی نقاط دنیا حمل می کنند تا خزانه کشور پر شود و بودجه کشور تامین؛ تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ابتدای وقوع حادثه طبق دستوری که رئیس مجلس شورای اسلامی صادر کرد، موضوع بررسی حادثه را در دستور کار خود قرار داد.

 

ابعاد حادثه نفتکش بسیار وسیع بود، به گونه ای که تمام عملیات امدادرسانی را ناکام گذاشت

وی با بیان اینکه شرایط  پیش روی گروه های امداد بسیار سخت بود، افزود: ابعاد حادثه نفتکش بسیار وسیع بود، به گونه ای که تمام عملیات امدادرسانی را ناکام گذاشت.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان شرکت ملی نفتکش در حال حاضر نحوه پیگیری این حادثه را بررسی می‌کنند، ادامه داد: چینی ها در جلسه امروز به صراحت اظهار داشتند که موضوع حادثه نفتکش و دلایل وقوع آن باید بررسی شود، اما دسترسی به پیکرهای مطهر خدمه وجود ندارد.

 

جعبه سیاه به صورت پلمب شده به پکن ارسال شد

عضو هیات اعزامی ایران به شانگهای چین با اشاره به تحویل جعبه سیاه کشتی و پیکر مطهر دو شهید تصریح کرد: جعبه سیاه به صورت پلمب شده به پکن ارسال شد که در کمیته ای که با حضور مقامات و کارشناسان جمهوری اسلامی ایران باز شود و درخواست جمهوری اسلامی ایران این بوده که جعبه سیاه کشتی نیز با همین روش که درباره کشتی ایران اعمال شده انجام شود و جعبه سیاه هر دو کشتی با حضور مسئولان دو کشور مورد ارزیابی قرار گیرد که زمان آن طی چند روز آینده اعلام می شود.

 

خانه ملت

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------