16 هزار کودک‌آزاری در 6 ماه نخست امسال



اخبار,اخبار حوادث,کودک‌آزاری

رئیس اورژانس اجتماعی کشور از گزارش 16 هزار مورد کودک‌آزاری به اورژانس اجتماعی کشور در 6 ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش ایسنا، رضا جعفری در سمینار «کودک‌آزاری در مناطق حاشیه‌ نشین» با بیان اینکه حدود ٣٠٠ پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه نشین و ٢٥٠٠ نیروی مدکار و روانشناس در این مراکز فعال هستند، گفت: تا کنون ٢٧٥٠٠ مورد کودک آزاری از انواع کودک آزاری جنسی، جسمی، عاطفی و غفلت به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شده است. همچنین تا کنون ١٤ هزار و ٥٩٩ مورد همسر آزاری به اورژانس اجتماعی ارجاع داده شده‌ است.

 

وی با تاکید بر اینکه هر قدر سن کودک پایین‌تر باشد، به لحاظ جسمانی وابسته‌تر و وضعیت کودک حادتر است، افزود:  ٣٨ درصد از این کودکان در سن دبستان و زیر دبستان و ١٢ درصد راهنمایی بوده اند. ٢٩ درصد از آزارها جسمی و ٣ درصد جنسی بوده است، چرا که بسیاری از خانواده‌ها از ترس امنیت و آبرو خیلی ازاین موارد را گزارش نمی‌کنند.

 

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد ١٢ درصد از موارد کودک آزاری چند روز بعد از کودک آزاری و  ٤.٥ درصد یک هفته بعد از آن گزارش شده اند، تصریح کرد: در بسیاری از موارد، همسایه‌ها متوجه کودک‌آزاری می شوند ولی آن را گزارش نمی‌دهند و حتی جرأت نمی کنند با ١٢٣ تماس بگیرند، درحالیکه این یک بحث مسئولیت پذیری اجتماعی است. 

 

جعفری با اشاره به اینکه کودک آزاری به چارچوب خانه و خانواده منتهی نمی‌شود، اضافه کرد: مسایل و مشکلات فرهنگی بسیاری در این زمینه وجود دارد. مردم باید مسئولیت پذیری اجتماعی داشته باشند. در بعضی موارد دیده شده که کودک ماه‌ها مورد آزار قرار گرفته و همسایه ها با وجود اطلاع از این موضوع حاضر به ارایه گزارش به اورژانس اجتماعی نبودند.

 

وی با اشاره به چهار فعالیت اصلی اورژانس اجتماعی توضیح داد: اورژانس اجتماعی  با شماره ١٢٣ به صورت شبانه روزی پاسخگوی مردم است. همچنین روان شناسانی در اورژانس اجتماعی حضور دارند که بررسی‌های اولیه هر گزارش را انجام می‌دهند و  اگر نیاز باشد به همراه نیروی انتظامی و با حکم قضایی به موارد تماس گرفته شده مراجعه می‌کنند.

 

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به اینکه موارد کودک‌آزاری یا به شکل خود معرف و یا ارجاعی بررسی می‌شوند، افزود: بعد از مراجعه اورژانس اجتماعی، افراد آسیب دیده به مراکز بازپروری می روند. رویکرد ما در اورژانس اجتماعی اجتماع محور است. به همین دلیل سعی می‌کنیم اشخاص کلیدی و پایگاههای مشارکت اجتماعی را درگیر کرده و با سازمان‌های دیگر همکاری کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------