مسمومیت ۱۳ نفر بر اثر مصرف قارچ در آذربایجان‌شرقی



اخبار,اخبار حوادث,قارچ

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به مسموم شدن ۱۳ نفر در استان بر اثر مصرف قارچ سمی، گفت: از این تعداد، یک نفر در آی سی یو بوده، سه نفر به بخش بستری منتقل شده و مابقی نیز از بیمارستان ترخیص شدند.

«فرزاد رحمانی» در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره اظهار کرد: کشور ‌ایران با یکی از غنی‌ترین اقلیم‌های جغرافیایی و پوشش‌های گیاهی، از تنوع مناسبی از نظر رویش انواع قارچ‌ها نیز برخوردار است. رویش قارچ‌های متنوع در مناطق مختلف جنگلی و کوهستانی کشور، همراه با افزایش نسبی امکانات و تمایل بیشتر مردم برای سفر و گردش، احتمال بروز مسمومیت‌های قارچی را افزایش می‌دهد. 

 

وی ادامه داد: باید توجه داشت که تاکنون بیش از ۵۰۰ گونه قارچ کلاهکدار از مناطق مختلف‌ ایران گزارش شده‌ است که در حدود ۱۰ درصد آن‌ها، قارچ‌های سمی و خطرناک هستند.

 

وی با بیان این‌که مسمومیت قارچی که mycetism هم نامیده می شود بر اثر خوردن مواد سمی موجود در قارچ‌ها ایجاد می‌شود، افزود: طیف علایم ناشی از مسمومیت می‌تواند از گاستروانتریت ساده تا مرگ گسترده باشد. 

 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که علایم جدی به دنبال مصرف قارچ سمی بلافاصله رخ نمی‌دهد و ممکن است چند روز تا یک هفته طول بکشد، تصریح کرد: سموم قارچ‌ها با حرارت از بین نمی‌روند، در نتیجه پخت و پز، کنسرو، انجماد، خشک کردن، و یا روشهای دیگر برای از بین بردن سموم قارچ‌ها موثر نیست. 

 

وی گفت: هنوز معیار مناسبی برای شناسایی قارچ‌های سمی براساس شکل یا ظاهر آن ها وجود ندارد. 

 

رحمانی اظهار کرد: طبق آمارهای موجود بیش از ۱۰۰ هزار گونه قارچ در دنیا شناسایی شده که ۱۰۰ گونه آن برای انسان سمی است و اکثر موارد مسمومیت منجر به مرگ در زمینه مصرف قارچ آمانیتا فالوئیدس می باشد. 

 

 وی با اشاره به این‌که مسمومیت قارچ به دو نوع سمیت اولیه(در عرض ۲ ساعت پس از مصرف) و سمیت تأخیری (۶ ساعت تا ۲۰ روز بعد مصرف) تقسیم می‌شود، یادآور شد: اگر مسمومیت در عرض دو ساعت از مصرف قارچ آغاز می‌شود، دوره بالینی مسمومیت بیمار خوش خیم خواهد بود هم‌چنین در صورتی‌که علائم شش ساعت پس از مصرف آغاز شود، سیر بالینی بیمار جدی و به طور بالقوه کشنده خواهد بود. 

 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: مسمومیت با قارچ در کودکان و نوجوانانی که به صورت غیر عمدی اقدام به خوردن قارچ می‌کنند، جستجوکننده‌های قارچ‌های وحشی، مصرف در زمینه اقدام به خودکشی و مصرف به‌علت ایجاد اثرات توهم‌زایی برخی قارچ‌ها رخ می‌دهد.

 

وی از شهروندان خواست تا در صورت بروز علائم ناشی مسمومیت با قارچ‌های سمی سریعاً به مرکز درمانی مراجعه کرده و یا با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------