عملیات ویژه پلیس برای پایان ٢٣ روز اسارت



اخبار,اخبار حوادث,آدم ربایی

 جوان ١٩ ساله‌ای پس از ٢٣ روز اسارت از بند آدم‌ربایان آزاد شد. آدم‌ربایان در ازای آزادی این جوان زاهدانی مبلغ ١٥‌میلیارد ریال درخواست کرده بودند. گروگانگیران در این مدت برای فرار از دست پلیس چند بار اقدام به جابه‌جایی و تغییر محل اختفایشان کرده بودند. آدم‌رباها سعی داشتند به نحوی این جوان را از ایران خارج کنند، اما اقدامات به موقع پلیس مانع از عملی‌شدن نقشه آنان شد و درنهایت این جوان روز گذشته به آغوش خانواده‌اش بازگشت.


جمعه٢٩ تیرماه بود که حامد به طرز عجیبی ناپدید شد. او صبح آن روز از خانه خارج شد و دیگر کسی او را ندید. با گذشت چند ساعت خانواده حامد نگران او شدند و چندین بار با تلفن همراه او تماس گرفتند، اما او جواب نمی‌داد. چند ساعتی گذشت تا اینکه پدر حامد از شدت نگرانی موضوع را به پلیس اطلاع داد. با توجه به حساسیت موضوع تیم‌هایی از پلیس آگاهی و امنیت عمومی به دستور دادستان زاهدان  به صورت ویژه رسیدگی به این پرونده را آغاز کردند. نخستین اقدام بررسی سرنخ‌های به‌جامانده از عوامل این آدم‌ربایی بود. پلیس همزمان به خانواده حامد توصیه کرد به دقت همه تماس‌های تلفنی را پاسخ دهند، چراکه احتمال برقراری تماس از سوی آدم‌ربایان وجود داشت. حدس ماموران آگاهی درست بود، فردای همان روز فرد ناشناسی با پدر حامد تماس گرفت و گفت که پسر او در اسارت آنهاست و اگر خواهان آزادی‌اش هستند باید مبلغ ١٥‌میلیارد ریال به آنها بپردازد. با انجام این تماس فرضیه گروگانگیری قوت گرفت.


در ادامه تحقیقات مشخص شد انگیزه این گروگانگیری اختلافات مالی بوده است؛ اختلافاتی که به گفته سردار محمد قنبری،  فرمانده انتظامی استان سیستان‌وبلوچستان مربوط به اختلاف حساب قدیمی گروگانگیران با عموی حامد بوده است: «در  همان مراحل ابتدایی تحقیقات مشخص شد که گروگانگیران چند‌میلیارد از عمو و پسرعموی فرد گروگان‌گرفته‌شده، طلب دارند و با همین انگیزه هم اقدام به ربودن حامد کرده‌اند.»


اما آدم‌ربایان که به حضور پلیس در این پرونده مشکوک شده بودند، محل اختفایشان را تغییر ‌دادند. آنها چندین بار در شهرهای استان سیستان‌وبلوچستان جابه‌جا شدند، اما در همه این مدت پلیس با استفاده از اقدامات فنی و اطلاعاتی قدم‌به‌قدم در تعقیب آنها بود. از سوی دیگر آدم‌ربایان با خانواده حامد هم در تماس بودند و بر درخواست ١٥میلیارد ریال اصرار داشتند. پلیس در ادامه تحقیقات و با سرنخ‌های به دست آمده به چند نفر مشکوک شد و در اقدامی ضربتی آنها را دستگیر کرد. سردار قنبری درخصوص دستگیری این افراد به «شهروند» گفت: «تیم رسیدگی‌کننده به پرونده با تلاش‌های شبانه‌روزی و استفاده از شیوه‌های نوین پلیسی با هماهنگی قضائی سه چهار نفر از عاملان آدم‌ربایی را شناسایی کرده و طی عملیات‌هایی جداگانه این افراد دستگیر شدند.»


این افراد پس از دستگیری به مشارکت در این آدم‌ربایی اعتراف کردند. آنها در اظهاراتشان به ماموران گفتند که مبلغ ٣‌میلیارد تومان از عموی حامد طلب دارند و چند‌سال است که به دنبال پولشان هستند، اما عمو و پسرعموی حامد هربار از پرداخت این پول به آنها خودداری ‌کردند؛ درنهایت این افراد به این نتیجه می‌رسند که یکی از اعضای خانواده او را بربایند تا شاید از این طریق بتوانند طلبشان را وصول کنند. به دنبال این اعترافات روند رسیدگی و تحقیقات درخصوص این حادثه وارد مرحله جدیدی شد. شواهد و مستندات نشان می‌داد که حامد سالم است، اما قرار است به‌زودی او را از ایران خارج کنند. تحقیقات برای رهایی گروگان از چنگال آدم‌ربایان ادامه داشت تا این‌که ماموران در نوزدهم مردادماه به اطلاعاتی درخصوص محل اختفای آدم‌ربایان در شهرستان خاش دست یافتند. ماموران همراه با تیم ویژه پلیس به شهرستان خاش رفتند. از سوی دیگر آدم‌ربایان که متوجه حضور پلیس شده‌اند و هر آن بیم شناسایی و دستگیری داشتند، سعی می‌کردند حامد را به طریقی از مرزهای ایران خارج کنند. اما درنهایت پلیس در عملیاتی ضربتی ساعت ١٦ روز شنبه محل دقیق گروگانگیران را شناسایی کرد. گروگانگیران هم که دیگر راهی نداشتند، با آزاد کردن حامد پا به فرار گذاشتند. سردار قنبری درباره عملیات آزادی این گروگان هم توضیح داد: «آدم‌ربایان هیچ راهی نداشتند. آنها چندبار سعی کردند این جوان را از مرز رد کنند، اما اشراف اطلاعاتی ما این امکان را از آنها گرفته بود. ما خبر داشتیم که آنها با یک باند آدم‌ربایی در افغانستان ارتباط گرفتند و قرار است این جوان را  در ازای مبلغ قابل توجهی به آنها بفروشند، تا این باند گروگانگیری از آن سوی  مرز برای گرفتن پول از خانواده این جوان اقدام کنند، اما حضور به موقع پلیس مانع از عملی شدن نقشه آنها شد.»


درنهایت طی هماهنگی‌های لازم با مقام قضائی ماموران ویژه در عملیاتی منسجم و هماهنگ ساعت ۱۶ روز شنبه وارد عمل شدند و افراد گروگانگیر که عرصه را بر خود تنگ دیده بودند، از محل متواری شدند و گروگان را پس از ۲۳ روز آزاد کردند و به آغوش گرم خانواده بازگشت.


سردار قنبری با اشاره به آزادی این جوان ١٩ ساله در صحت و سلامت و بازگشت او به آغوش خانواده گفت: «تاکنون سه نفر درخصوص این پرونده دستگیر شده‌اند، نفر چهارم از متهمان اصلی این پرونده تحت تعقیب است و تحقیقات درباره این پرونده همچنان ادامه دارد.»

 

 روزنامه شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------