سارقی که عشق سرقت گاوصندوق داشت



اخبار حوادث -سارقی که عشق سرقت گاوصندوق داشت

نگاهی به داخل کوچه انداخت، کسی را ندید، برای اطمینان پشت سرش را هم نگاه کرد، اما هیچ فردی او را تعقیب نمی‌کرد. نفس راحتی کشید و به طرف مخفیگاهش به راه افتاد، مقابل در خانه ایستاد و دستش را داخل جیبش کرد.

دسته کلید را بیرون آورد، اما قبل از آن که کلید را در قفل بچرخاند، صدای عامرانه مردی را پشت سرش شنید: «فرهاد...» صدا برایش ناآشنا بود، به طرف صدا برگشت، دو مرد جوان پشت سرش بودند. نگاهی به اطراف انداخت تا راه فراری برای خود پیدا کند، اما همان مرد ناشناس، در حالی که کارت شناسایی در دست داشت، به او گفت: «پلیس، به فکر فرار نباش، چون منطقه تحت کنترل است.» لحظاتی بعد فرهاد دستبند به دست سوار خودروی پلیس شد و این پایان سارقی بود که مدتی قبل از زندان فرار کرده و سریال سرقت هایش را ادامه داده بود.

سال 91 مرد جوانی به پلیس مراجعه کرد و از سرقت گاوصندوق مغازه اش خبر داد. با اعلام خبر، کارآگاهان مبارزه با سرقت استان اردبیل وارد عمل شده و تحقیقات در این رابطه آغاز شد. در ادامه بررسی ها کارآگاهان با سرقت های مشابه مواجه شدند، سرقت هایی که با شکستن قفل مغازه، نقشه سرقت از گاوصندوق داخل مغازه اجرا می شد.

در ادامه بررسی ها کارآگاهان دریافتند که سرقت از گاوصندوق ها توسط مرد میانسالی به نام فرهاد و دو همدستش صورت می گیرد. با شناسایی هویت متهمان، تحقیقات نامحسوس برای دستگیری آنها ادامه داشت تا این که متهم میانسال و دو همدستش بازداشت شدند. فرهاد در تحقیقات پلیسی به سرقت های سریالی از گاوصندوق مغازه ها با همدستی برادرزن و شوهر خواهرش اعتراف کرد و با دو متهم دیگر با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند.

با دستگیری متهمان تحقیقات در رابطه با سایر جرایم آنها ادامه داشت و مشخص شد آنها سرقت های دیگری در دیگر استان ها داشته اند. به همین دلیل متهم میانسال برای بازسازی صحنه سرقتش به استان دیگری انتقال داده شد، اما هنگام بازگرداندن فرهاد او اقدام به فرار کرد. با اعلام خبر بلافاصله طرح مهار اجرا شد و رد فرهاد سوار بر خودروی پژو پرشیا در بزرگراه زنجان دیده شد. بلافاصله ماموران محل را زیر نظر گرفتند و با مشاهده خودروی متهم فراری دستور ایست دادند، اما متهم بدون توجه به اخطارهای پلیس به فرار خود ادامه داد و موفق شد از دست پلیس فرار کند.

سرقت طلافروشی
در حالی که تحقیقات پلیسی در این خصوص ادامه داشت، کارآگاهان پلیس استان اردبیل در سیستم یکپارچه پلیس در جریان سرقت گاوصندوقی در شهرستان آستارا قرار گرفتند. با مشاهده تصویر سارقان که در دوربین های مداربسته ثبت شده بود، کارآگاهان هویت یکی از آنان را شناسایی کردند، او کسی نبود جز فرهاد، متهمی که در تعقیب او بودند. به این ترتیب معلوم شد متهم میانسال به دنیای جرم بازگشته و سرقت هایش را از نو آغاز کرده است.

با به دست آمدن ردی از متهم فراری در استان گیلان، این فرضیه از سوی پلیس مطرح شد که متهم فراری، سریال سرقت هایش را در سایر استان ها نیز اجرا کرده است. تحقیقات همچنان درخصوص دستگیری فرهاد ادامه داشت تا این که سرقت طلافروشی در شهرستان مشکین شهر اردبیل به پلیس اعلام شد. این سرقت 4 و 30 دقیقه عصر هشتم مهر امسال رخ داد و صاحب طلافروشی که برای صرف ناهار مغازه را ترک کرده بود وقتی به مغازه بازگشت با قفل های شکسته در و گاوصندوق خالی مواجه شده بود.

او بلافاصله در تماس با پلیس، سرقت را گزارش کرده و ماموران مبارزه با سرقت برای تحقیقات راهی طلافروشی شده بودند. صاحب طلافروشی در این رابطه به پلیس گفته بود: سارقان با از کار انداختن دوربین های مداربسته و شکستن قفل مغازه، نقشه سرقت شان را اجرا کردند. زمانی که وارد مغازه ام شدم با در باز گاوصندوق در حالی مواجه شدم که از سوی سارقان تخریب شده بود. آنها خیلی ماهرانه حدود 200 میلیون تومان طلا و پول نقدی را که داخل گاوصندوق بود، به سرقت بردند.

در بررسی های پلیسی مشخص شد سارق میانسال دوربین مداربسته را از کار انداخته است، اما با بررسی دوربین های مداربسته مغازه های اطراف تصویری از متهم به دست آمد. دوربین ها نشان می داد متهم به تنهایی از خودرویش پیاده شده و با قیچی بزرگ آهنی قفل مغازه را شکسته و اقدام به سرقت از مغازه کرده است. تصاویر به دست آمده در اختیار کارآگاهان مبارزه با سرقت استان اردبیل قرار گرفت و با آن که سارق صورتش را پوشانده بود، اما مشخص شد او فرهاد است.

دستگیری زندانی فراری
بررسی های پلیسی در رابطه با دستگیری سارق فراری ادامه داشت تا این که با عملیات های ویژه فرهاد در یکی از شهرک های شهرستان اردبیل دستگیر شد.

متهم در جریان تحقیقات گفت: من تبحر خاصی در سرقت گاوصندوق دارم و از دستبرد به گاوصندق مغازه ها لذت می برم. در هیچ گاوصندوقی روی من بسته نیست و در عرض چند دقیقه آن را خالی می کنم. هیچ گاه فکر نمی کردم پلیس رد مرا کشف کند. در سرقت هایم خیلی حرفه ای عمل می کردم تا ردی از من به جا نماند. حتی دوربین های مداربسته را قطع می کردم، اما سرانجام گرفتار شدم.

رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل در این رابطه می گوید: متهم میانسال در استان های اردبیل، آذربایجان، گیلان و زنجان سرقت های متعددی مرتکب شده است. متهم ابتدا به اتهام 150 سرقت از مغازه ها دستگیر شده و محکوم به رد مال و حبس بود و با فرار از دست ماموران زندان به سرقت های سریالی اش ادامه داده است. او در این دستگیری به بیش از 80 سرقت از گاوصندوق مغازه ها اعتراف کرده که یکی از سرقت هایش مربوط به سرقت طلافروشی مشکین شهر بوده است. متهم مدعی است به خاطر رد مال برای جرائم قبلی اش سناریوی سرقت هایش را مجددا اجرا کرده است.

سرهنگ عالیزاده ادامه می دهد: متهم میانسال چند نفر را به عنوان زاغزن وارد باندش کرده بود و با شناسایی محل از سوی آنها، نقشه سرقت را اجرا می کرد. او برای این کار خودرویی را دزدیده و پس از سرقت گاوصندوق ها، خودروها را رها کرده و خودروی دیگری را برای سرقت گاوصندوق بعدی، سرقت می کرد.

نگاه کارشناس

این هشدار را جدی بگیرید
رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل در توصیه به صنوف گفت: توجه مغازه داران به توصیه های پلیس می تواند فرصت سرقت را از سارقان سلب کند. واحدهای صنفی برای مشارکت در تامین امینت باید به توصیه های پلیس توجه داشته باشند تا فرصت سرقت را از سارقان سلب کنند. چنانچه از آژیر خطر استفاده می کنید، آن را طوری انتخاب کنید که سارقان نتوانند آژیر را براحتی تشخیص دهند و استفاده از سیستم های الکترونیکی و دزدگیرهای مناسب در مغازه ضروری است تا شما را هنگام وقوع حوادث احتمالی از طریق تماس های تلفنی مطلع کند. درهای ورودی مغازه را از نوع کرکره ای مشبک نصب کرده و راه های کانال کولر و پشت بام را هرچند کوچک باشد، به وسیله جوش دادن چند میله محفوظ کنید. در مغازه هایی که از در آهنی و شیشه ای استفاده می شود، برای بالا بردن ضریب اطمینان هر دو را قفل زده و در مواقع تعطیلات چند روزه به مغازه سرکشی و قفل ها را بازدید کنید. برای جلوگیری از شکستن شیشه مغازه و سرقت از لای کرکره نیز باید آن را با تور سیمی محفوظ کنید. پول نقد بیش از حد معمول را در مغازه نگهداری نکنید و آن را به بانک بسپارید. همچنین محل کسب خود را در اختیار افراد نابالغ و کم تجربه قرار ندهید. چراکه افراد جوان و کم تجربه زودتر اغفال می شوند و افرادی را به عنوان کارگر، شاگرد و نگهبان انتخاب کنید که مورد شناسایی و تائید اشخاص مطمئن بوده و برای اطمینان چند نفر از اقوام آنها را نیز شناسایی کنید و همچنین هنگامی که مشتری داخل مغازه است، به هیچ عنوان محل را ترک را نکنید.

عالیزاده خاطرنشان کرد: در مغازه های طلافروشی را باید با تورهای سیمی محفوظ کرده، سقف و کف مغازه های طلافروشی را با میلگرد و بتون به قطر 20 سانتی متر محصور کنید. گاوصندوق را هم به طور مخفی در داخل دیوار جاسازی کرده و تا حصول اطمینان از صداقت شاگرد مغازه، از تحویل دادن کلید مغازه بویژه گاو صندوق به وی خودداری کنید. هنگام ساخت و ساز، خرید یا اجاره محل کسب، به استحکام و ایمنی ساختمان اهمیت دهید. از دایر کردن مراکز مالی در مکان هایی که دسترسی سارقان به آن آسان است، بپرهیزید. برای اطمینان از ایمن بودن مغازه طلافروشی، صرافی یا اماکنی از این قبیل از نیروی انتظامی تائیدیه دریافت کنید.

 

اخبار حوادث - جام جم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------