12سال زندان به اتهام کمک به مادر در قتل پدر



اخبار حوادث - 12سال زندان به اتهام کمک به مادر در قتل پدر

هشت‌سال بعد از به‌قتل‌رسیدن مردی که قربانی اختلافات خانوادگی شد، فرزند او که در معاونت در قتل مجرم شناخته ‌شده ‌بود از دادگاه درخواست بخشش کرد.

ماموران پلیس آبان‌ماه سال84 جسد مردی را پیدا کردند؛ خانواده‌ این مرد ابتدا مدعی ‌بودند از سرنوشت او خبری ندارند. مقتول که عباس نام‌ داشت به گفته همسرش مریم از خانه خارج شده و دیگر برنگشته‌ بود. با توجه به گفته‌های ضدونقیض مریم، پلیس به او مشکوک شد و این زن را بازداشت کرد.

 مریم در بازجویی‌ها به قتل اعتراف کرد و گفت با همدستی پسرش سجاد و دوست‌ پسرش دست به این قتل زده ‌است. بررسی‌هایی که ماموران انجام دادند، نشان داد این زن قبل از قتل با دوست پسرش به‌نام وحید رابطه برقرار کرده و سپس نقشه قتل را کشیده و روز حادثه هم به فرزندانش گفته بود قصد دارد پدرشان را برای ترک اعتیاد به یکی از مراکز بازپروری ببرد.

وحید - همدست مریم- بعد از دستگیری در اعترافات خود گفت: «مدتی قبل با مریم آشنا شدم از آنجایی که با سجاد دوست بودم به خانه آنها رفت‌وآمد داشتم. وقتی با مریم آشنا شدم او برایم از سختی‌های زندگی با شوهرش گفت. خیلی گله می‌کرد و مدام می‌گفت شوهرش کتکش می‌زند، سجاد هم می‌گفت پدرش بدرفتار است؛ سرانجام مریم نقشه قتل شوهرش را طراحی کرد و از من خواست به او کمک کنم به‌دلیل دوستی‌ای که با سجاد داشتم قبول کردم. شب حادثه به خانه مریم رفتیم سجاد پاهای پدرش را که خواب بود گرفت و من و مریم هم مقدار زیادی دستمال در دهانش گذاشتیم و دست و پایش را بستیم و به خارج از خانه بردیم بعد مریم سر از تن شوهرش جدا کرد البته آن موقع او مرده‌ بود.»

دختران مریم نیز در بازجویی‌ها اعتراف کردند شاهد خارج‌کردن پدرشان از خانه بودند؛ دختر بزرگ مریم گفت: «نیمه‌شب بود که با سروصدا بیدار شدیم از مادرم پرسیدم چه اتفاقی افتاده گفت می‌خواهیم پدرت را برای ترک اعتیاد بیرون ببریم شما نترسید سجاد هم آنجا بود ما فکر کردیم قرار است همه‌چیز درست شود به همین دلیل سکوت کردیم اما بعد گفتند پدرمان کشته ‌شده ‌است.»

کیفرخواست با توجه به اعترافات متهمان صادر شد و وحید و مریم به اتهام مشارکت در قتل و سجاد معاونت در قتل پای میز محاکمه رفتند. مریم در دادگاه گفت: «من و شوهرم از فردای روزی که ازدواج کردیم با هم اختلاف داشتیم؛ عباس مدام با من بدرفتاری می‌کرد و می‌گفت کاری می‌کند که آبرویم برود. گفتم من را طلاق بده اصلا قبول نمی‌کرد؛ می‌گفت طلاقت نمی‌دهم که راحت شوی بعد هم که معتاد شد، رفتارش بدتر شد و کتکم هم می‌زد، پنج‌سال بود که اتاقش را از من جدا کرده بود و تنها می‌خوابید ما سه بچه‌ داشتیم و این وضعیت خیلی برایمان سخت بود، هربار می‌گفتم باید سرکار بروی می‌گفت تو خودت برو و پول دربیاور. از رفتارش خسته‌ شده ‌بودم به همین دلیل از وحید کمک خواستم از آنجایی که وحید به خانه ما رفت‌وآمد داشت و در جریان درگیری‌های ما بود قبول کرد. سرانجام شوهرم را به اتفاق پسرم و وحید به قتل رساندیم. وحید شوهرم را خفه کرد و من هم با چاقو رگ‌های اصلی گردنش را بریدم.»

در ادامه دو متهم دیگر در جایگاه حاضر شدند با اینکه وحید منکر قتل شد و ادعا کرد فقط برای انتقال جسد حضور داشته اما سجاد گفت وحید پدرش را خفه و او نیز کمکش کرده ‌است. وحید و مریم در ادامه تحقیقات بخشی از اعترافات قبلی خود را پس گرفتند و رابطه نامشروع را قبول نکردند. در پایان هیات قضات وحید و مریم را به جرم مشارکت در قتل به قصاص و سجاد را نیز به 15سال حبس محکوم کردند.

رای صادره در دیوانعالی کشور نیز به تایید رسید؛ پس از آن تلاش‌ها برای جلب رضایت اولیای‌دم آغاز شد اما آنها حاضر به اعلام رضایت نشدند و با پرداخت تفاضل دیه هردو محکوم به قصاص، خواستار اجرای حکم شدند. وحید و مریم یک سال قبل پای چوبه‌‌دار رفتند و قصاص شدند. در همین حال اولیای ‌دم در محضر حاضر شدند و رضایت خود از سجاد را اعلام کردند.

 پس از آن متهم با ارسال لایحه‌ای به شعبه 71 دادگاه کیفری‌ استان تهران درخواست کرد در مجازاتش تخفیف بدهند. قضات روز گذشته با بررسی پرونده این جوان سه‌سال از 15سال حبس او را کم و وی را به 12سال زندان محکوم کردند.

 

اخبار حوادث - روزنامه شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------