شب خونين جاده هاي شمال



 

اخبار حوادث -  «جاده مرگ» ٨ كشته و ٣٠ مجروح بر جاي گذاشت
شب خونين جاده هاي شمال

بامداد چهارشنبه جاده‌هاي شمالي كشور ميزبان يكي از پرتلفات‌ترين حوادث رانندگي در چند ماه گذشته ايران بود.

در اين روز به دنبال تصادف و واژگوني چند دستگاه اتوبوس و كاميون در محورهاي شمالي كشور هشت نفر جان خود را از دست دادند و بيش از ٤٠ نفر مجروح شدند كه حال برخي از آنان وخيم گزارش شده است.


نخستين حادثه در ساعت ٥٠/٣ دقيقه بامداد چهارشنبه رخ داد كه در جريان آن يك دستگاه اتوبوس با ٤٥ مسافر در حالي كه در جاده بجنورد به سمت جنگل گلستان در حركت بود، از روبه‌رو با يك دستگاه كاميون به‌شدت برخورد كرد كه در جريان آن راننده و كمك راننده كاميون به همراه راننده اتوبوس و سه نفر ديگر از مسافران به‌دليل شدت جراحت در دم جان خود را از دست دادند. با اين وجود و پس از ورود ماموران امداد و نجات به صحنه، ١٨ نفر از مصدومان به بيمارستان امام علي(ع) گرگان منتقل شدند كه يك نفر از آنها بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.


شدت برخورد دو دستگاه اتومبيل سنگين به حدي بود كه صدايي همچون انفجار در دل شب به هوا برخاست. تصادفي كه باعث واژگوني هر دو دستگاه و انحراف آنها به باند كناري جاده شد. اين حادثه بار ديگر ناامني جاده‌يي را به رخ مي‌كشد كه در بين ساكنان خراسان شمالي به «جاده مرگ معروف» است. به گفته شيردل، رييس مركز اطلاع‌رساني نيروي انتظامي خراسان شمالي بيش از ٦٠ درصد تصادفات منجر به فوت در جاده‌هاي بين شهري اين استان در اين جاده رخ مي‌دهد. دو طرفه بودن جاده، عدم وجود علايم هشدار‌دهنده مناسب، عرض كم جاده و كيفيت نامناسب آن از دلايل اصلي وقوع تصادفات پي‌در‌پي در اين محور عنوان شده است.


جاده‌يي كه بارها قرار بوده تا طرح ايمن‌سازي در آن اجرايي شود اما هربار و بنا به دلايل نامشخص نيمه كاره رها شده و از اين تلاش ناكام، تنها نامي مناسب براي فيلمنامه‌هاي هاليوودي به يادگار مانده است؛ «جاده مرگ».


سرهنگ صمد اسفندياري، جانشين فرمانده پليس‌راه كشور، علت وقوع اين حادثه را انحراف به چپ كاميون و عدم توجه راننده به جلو اعلام كرده است. با اين حال اين تصادف تنها حادثه‌يي نبوده كه «جاده مرگ» در اين روز به خود ديده است. سكانس مرگبار بعدي در كمتر از سه ساعت ديگر انتظار هموطنان ديگري را نيز مي‌كشد.


در دومين حادثه و در ساعت ٦ صبح چهارشنبه يك دستگاه ميني‌بوس با ١٨ مسافر زن در حالي كه در اين جاده مي‌راند به دليل آنچه رييس مركز اطلاع‌رساني نيروي انتظامي خراسان شمالي، تخطي راننده از سرعت مجاز عنوان كرده است، ناگهان تعادل خود را از دست داد و واژگون شد كه در جريان آن يكي از مسافران كشته و ١٧ نفر مصدوم شدند. مسافران اين ميني‌بوس همگي از كارگران زني بودند كه براي كار در يكي از مزارع كشاورزي استان خود را آماده مي‌كردند.


 به گفته شيردل، به دنبال وقوع اين حادثه و پس از حضور تيم‌هاي امدادي، سه نفر از مصدومان به دليل شدت جراحات وارده به بيمارستان امام علي(ع) گرگان منتقل شدند كه يكي از مصدومان به دليل وخامت اوضاع جسماني جان خود را از دست داد و مداواي دو مصدوم ديگر همچنان ادامه دارد.


وقوع اين دو حادثه مرگبار در «جاده مرگ»، واكنش دادستان عمومي و انقلاب بجنورد را نيز به دنبال داشته است. مسلم محمد ياران قول داده تا دستگاه هاي متخلف را شناسايي و با آنها برخورد جدي كند. اين مقام مسوول خواستار تسريع در انجام پروژه دو بانده شدن محور بجنورد به گلستان شده است. محوري كه با توجه به حجم ترافيك زياد و تردد بالاي انواع خودروهاي سواري و سنگين نياز مبرم به ايمن سازي دارد.


اما اين پايان تراژدي تصادفات اين روز نبود. سكانس پاياني اين غمنامه در يكي ديگر از جاده‌هاي شمالي كشور ضبط شده است. آنجا كه يك دستگاه اتوبوس در حالي كه مسير رشت به مشهد را مي‌پيمود ناگهان از مسير خود خارج و بر كف خيابان واژگون شد كه بر اثر آن دو نفر كشته و ٢١ نفر مجروح شدند.


به گفته حسين درخشان، سخنگوي سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر كشور هشت نفر از مصدومان توسط نيروهاي هلال‌احمر به مراكز درماني منتقل شده و سه مصدوم ديگر كه در اتوبوس گير افتاده بودند از مرگ نجات داده شدند.


 وقوع سوانح دلخراشي از اين دست و تكرار عبور ساده مسوولان از كنار آنها در حالي است كه سهم ايران از آمار تلفات جاده‌يي ٥/١ درصد آمار كل تصادفات در دنياست. آماري كه رتبه ايران را در بين ١٨٠ كشور تا رده ١٧٥‌ام تنزل داده است.


همچنين آخرين آمار منتشر شده از سوي سازمان پزشكي قانوني كشور نشان مي‌دهد كه در ١٠ سال گذشته، بيش از ٢٣٥ هزار و ٥٠ نفر بر اثر تصادفات رانندگي در ايران جان خود را از دست داده‌اند. اين آمار همچنين ميزان مجروحان يك دهه گذشته در سوانح رانندگي كشور را بيش از دو ميليون و ٢٢٢ هزار نفر عنوان كرده است. مجروحاني كه در ميان آنها افرادي ديده مي‌شوند كه پس از تصادف، شرايط جسماني مساعد خود را به دست نياورده‌اند و در روند درماني خود با مشكلات متعددي روبه‌رو‌اند.


 اين آمار نشان مي‌دهد كه ٥/١ درصد كشته‌شدگان حوادث رانندگي دنيا متعلق به ايران است. آماري كه شايد از ديد مسوولان پنهان مانده باشد و اهميت آن ناديده گرفته شود اما ازديد فعالان اجتماعي پنهان نمانده و شبكه‌هاي اجتماعي متعددي را در راستاي تلاش براي كاهش اين امار به تكاپو وا داشته است.


«كمپين نه به تصادف» يكي از نمونه‌هاي فعاليت‌هايي است كه وظيفه خود را آگاهي بخشي و نشان دادن اهميت رعايت نكات ايمني در رانندگي براي كاهش سوانح اعلام كرده است. اين كمپين با انتشار تحليل‌هاي شخصيت‌هاي برجسته اجتماعي و فرهنگي و تمركز بر اهميت رعايت و احترام به قوانين و احتياط در رانندگي، بخشي از تلاش براي كاهش ميزان تلفات در سوانح رانندگي در كشور را داوطلبانه براي خود تعريف كرده است.


با اين وجود نگاه مسوولانه‌تر و همكاري بيشتر ساير نهادها و ارگان‌هاي ذي ربط براي كاهش تلفات سوانح رانندگي در كشور بي‌نهايت احساس مي‌شود. توجهي كه مي‌تواند از برداشتن نگاه‌ها از روي كاغذ و تمركززدايي از دادن آمارهاي گاه ضدو نقيض آغاز شود.

 

اخبار حوادث - اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------