رفاقتی که با جنایت پایان یافت



اخبار حوادث - مرد جوان برای فرار از بدهی 40میلیونی نقشه قتل را طراحی کرد
رفاقتی که با جنایت پایان یافت

هنوز مسافتی را طی نکرده بودند که سیمی دور گردنش حلقه شد. روزبه سیم را با یک دستش گرفت و با دست دیگرش در ماشین را باز کرد و خودش را از خودرو به بیرون پرتاب کرد. احساس سرگیجه داشت، خواست بلند شود و فرار کند، اما با ضربات متعدد قفل فرمان مواجه شد و او دیگر چیزی نفهمید. لحظاتی بعد درحالی که دو مرد جوان بدن نیمه جان روزبه را داخل صندوق عقب خودروشان قرار داده بودند محل را ترک کردند...
 
مدتی قبل، زمانی که مرد جوان در اتوبانی خارج از شهر، متوجه شعله های آتش و بوی بد سوختگی شد. خودرواش را متوقف کرد و به محل آتش سوزی رفت، جسدی در حال سوختن بود. با تماس این مرد، کارآگاهان جنایی وارد عمل شدند.

از آنجا که در تحقیقات میدانی و بازرسی از جسد هیچ مدرک هویتی بدست نیامد، جنازه به صورت مجهول الهویه برای مشخص شدن علت مرگ به پزشکی قانونی انتقال داده شد. درحالی که تحقیقات ادامه داشت کارآگاهان سراغ پرونده های فقدانی رفتند تا شاید مشخصات فرد ناپدید شده با جسد کشف شده مشابهت داشته باشد.

جسد سوخته
در میان پرونده ها، به موردی برخورد کردند که با مقتول شباهت هایی داشت. خانواده ای با مراجعه به کلانتری از ناپدید شدن مرد جوانی به نام روزبه خبر داده بودند. آن طور که خانواده روزبه اعلام کرده بودند دهم شهریور امسال او برای تعمیر خودرواش از خانه خارج شده و دیگر برنگشته بود. از خانواده روزبه خواسته شد برای شناسایی جسد به پزشکی قانونی بروند، هر چند که صورت جنازه از بین رفته بود اما از روی لباس ها و دیگر مشخصات، هویت جسد مجهول الهویه مشخص شد.

همزمان با شناسایی هویت مقتول پزشکی قانونی اعلام کرد که مرد جوان به دلیل سوختگی فوت نکرده، بلکه قبل از جنایت با شلیک گلوله به قتل رسیده است. در تحقیقات مشخص شد که روزبه خودرواش را برای تعمیر به تعمیرگاه یکی از دوستانش به نام حامد برده است. ماموران راهی تعمیرگاه مورد نظر شدند، اما تعمیرگاه بسته بود و صاحب آن فرار کرده بود. این درحالی بود که خودروی مقتول داخل تعمیرگاه دیده شد و همین مساله حکایت از آن داشت که حامد از این جنایت با خبر است.

بلافاصله مشخصات حامد به تمام واحدهای گشت پلیس استان خوزستان اعلام شد و دو روز پس از ناپدید شدن روزبه، مرد تعمیرکار در مخفیگاهش دستگیر شد. متهم جوان ابتدا منکر قتل بود، اما مدارکی که در دست پلیس بود، باعث شد او به جنایت اعتراف کند.

طلب دردسرساز
حامد در تحقیقات به افسر پرونده اش گفت: روزبه همیشه خودرواش را برای تعمیر نزد من می آورد و در این مدت متوجه وضع مالی خوب او شدم. رفت و آمدهای روزبه به تعمیرگاهم باعث دوستی بین ما شده بود. حدود یک ماه قبل که مقتول به تعمیرگاهم آمد، فکری به سرم زد و تصمیم گرفتم از موقعیت مالی روزبه استفاده کنم و به یکی از آرزوهایم برسم. به همین دلیل به روزبه گفتم که خیلی وقت است تصمیم به خرید ماشین دارم و اما چک دست مردم دارم و پولم را نداده اند. اگر می توانی به من 40 میلیون تومان قرض بده و به محض وصول چک هایم که تاریخ آن هفته دیگر است، پول را پرداخت می کنم. به دروغ به او گفتم که می خواهم خودرو را پیش خرید کنم و مهلت آن تمام می شود.

متهم جوان ادامه داد: روزبه از نقشه ای که کشیده بودم، بی خبر بود و به حساب دوستی و شناختی که باهم داشتیم قبول کرد که این مبلغ را به من قرض دهد. بعد از مدتی روزبه سراغم آمد و گفت طلبش را می خواهد، اما هر بار من بهانه آوردم و گفتم هنوز چک هایم وصول نشده است. درحالی که اصلا قصد پرداخت پول را نداشتم، اما روزبه دست بردار نبود و پولش را می خواست و در نهایت تصمیم گرفتم او را از سر راهم بر دارم. برای همین روز حادثه با روزبه تماس گرفتم و گفتم به تعمیرگاهم بیا تا هم خودرو ات را سرویس کنم و هم باهم برویم و خودرویی را که خریده ام از نمایندگی بگیریم.

حامد می گوید: قبل از آن که روزبه بیاید، با یکی از دوستانم هماهنگ کردم و زمانی که مقتول آمد، ماشین روزبه را داخل تعمیرگاه پارک کردیم و هر سه نفر سوار خودروی من شدیم. در راه طبق نقشه قبلی دوستم که روی صندلی عقب نشسته بود خواست با سیم روزبه را خفه کند، اما او از نقشه ما با خبر شد و خود را از ماشین به بیرون پرتاب کرد. ماشین را در گوشه ای نگه داشتم و سراغ روزبه رفتم و با قفل فرمان چند ضربه به سرش زدم. روزبه بی هوش روی زمین افتاد و من او را داخل صندوق عقب خودروام مخفی کرده و همراه همدستم به سمت خارج از شهر رفتیم. پس از طی مسافتی در کنار اتوبان نگه داشتم و روزبه را از صندوق بیرون آوردم و تیری به سمتش شلیک کردم. بعد از قتل مرد جوان، جسدش را به آتش کشیدم تا کسی متوجه هویت او نشود.

با اعتراف حامد به جنایت دستور برای بازداشت همدست او صادر شد. رئیس پلیس آگاهی استان خوزستان در این رابطه می گوید: «به دنبال اعتراف حامد، همدست او نیز بازداشت و به جرم خود اعتراف کرد. متهمان با قرار بازداشت به دلیل جنایت روانه زندان شدند.»

سرهنگ خواجوی ادامه داد: «بارها پلیس هشدار داده که افراد غریبه را از وضع مالی خود باخبر نکرده و بدون شناخت، با این افراد رابطه دوستی و مالی برقرار نکنید. اما بی توجهی برخی هموطنان آنها را در دام شیادان و مجرمان گرفتار می کند. در این پرونده هم دوستی و اعتماد بیجا باعث ارتکاب یک جنایت شد.»

من سوژه مناسبی هستم
قتل مرد جوان به دست بدهکارش، یکی از صدها پرونده ای است که با انگیزه اختلافات مالی رخ می دهد. هستند افرادی که به دلیل نپرداختن دین خود و برای فرار از آن دست به قتل می زنند. این قبیل قتل ها تکرار می شود و هنوز برای جلوگیری از آن پاسخی داده نشده است. برای بررسی راه های پیشگیری از قتل های با انگیزه اختلاف مالی با قاضی محمد حسنوند، دکترای جرم شناسی، رئیس دادگاه و رئیس ستاد پیشگیری از جرم شهرستان هلیلان به گفت وگو پرداختیم.

«باید بدانید وقتی جرمی روی می دهد، عوامل موثری در وقوع آن نقش دارند. شاید تعجب کنید، اما یکی از این عوامل خود شاکی است. شاکی همان شخصی است که جرم روی او صورت گرفته و متحمل ضرر و زیان مستقیم شده است. با مثالی ساده این مساله را بیان می کنم، زمانی که فردی خانه ویلایی با تجهیزات بالا را بدون سیستم امنیتی چند روزی ترک کند و به مسافرت برود، زمینه را برای ارتکاب جرم توسط متهمان فراهم می کند. او ناخواسته به سارقان می گوید خانه من با وسایل گرانقیمت سوژه ای مناسب برای سرقت شما و رسیدن به پول است. بی شک این فرد زمینه را برای ارتکاب جرم فراهم می کند.

از طرفی رفتار افراد نقش کلیدی در آسیب پذیری آنها دارد، چرا که شیوه و سبک زندگی افراد را بیشتر در دسترس و در معرض تهاجم بزهکاران قرار می دهد. هر چه افراد شیوه زندگی بازتری داشته باشند و افراد ناشناس بیشتری را به حریم زندگی خود وارد کنند، احتمال در معرض خطر قرار گرفتن آنها بیشتر خواهد بود.

پرونده قتل مرد جوان مثال بارزی از این ماجراست. مقتول با خودروهای مدل بالا به تعمیرگاه قاتل رفته و به متهم اینطور نشان داده که از نظر مالی وضع خوبی دارد و سوژه مناسبی برای ارتکاب جرم است. از طرفی بدون شناخت کافی و کامل مقداری پول به او قرض می دهد. همین موضوع انگیزه قتل را در فرد مجرم ایجاد کرده است. البته در این خصوص کسی در پی تبرئه قاتل یا توجیه عمل وی نیست بلکه این هشداری برای افراد است که با رفتارشان خود را در معرض رفتار مجرمانه قرار می دهند.

این یک واقعیت است که اعتماد نابه جا سرآغاز بسیاری از جرایم در جامعه می باشد. قتل، سرقت، کلاهبرداری، تجاوز و بسیاری از جرایم دیگر می تواند تاوان یک اعتماد نابه جا باشد. شهروندان باید بدانند که ظاهر موجه و آراسته و قدرت بیان خوب دیگران نشانه قابل اعتماد بودن آنان نیست. هیچ چیز به اندازه طمع و اعتماد نابه جای افراد، کلاهبرداران را به ارتکاب جرم بر علیه آنان ترغیب نمی کند.»

 

اخبار حوادث - جام جم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------