جدال معلم فداکار با شعله‌های بخاری نفتی



اخبار حوادث - شعله‌های آتش ١٥ دانش‌آموز را در کلاس درس حبس کرده بود
جدال معلم فداکار با شعله‌های بخاری نفتی

فداکاری معلم زبان از تکرار دوباره حادثه آتش‌سوزی در کلاس درس جلوگیری کرد. این حادثه درحالی رخ داد که ١١ روز به سالگرد آتش‌سوزی مدرسه دخترانه شین‌آباد مانده بود.

سه‌شنبه ٤ آذرماه بود که ١٥ دانش‌آموز دبیرستان شهید غیاثی روستای درمانلوی گرمی، درکلاس زبان آقای سلیمان‌زاده حاضر شده بودند. هنوز چند دقیقه‌ای از شروع درس نگذشته بود که ناگهان بخاری نفتی کلاس آتش گرفت. وحشت در کلاس به راه افتاده بود و هر لحظه آتش درحال شعله‌ور شدن بود. دانش‌آموزان به یکدیگر چسبیده بودند و فریاد می‌زدند. حلقه‌های آتش تمام کلاس را محاصره کرده بود، دود سیاه در فضا پیچیده بود و چشم هیچ‌کس، جایی را نمی‌دید. نیمکت و کیف و کتاب‌ها درحال سوختن بودند. آقای سلیمان‌زاده که تا این لحظه سعی داشت دانش‌آموزانش را آرام کند، فکری به ذهنش رسید. باید تک‌تک بچه‌ها را از کلاس خارج می‌کرد. درحالی‌که شعله‌های آتش به سمت در کلاس درحال گسترش بود، معلم جوان خودش را از میان دود و آتش به در رساند. با باز شدن در، معلم فداکار دانش‌آموزانش را از کلاس آتشین فراری داد. اما برای خاموش کردن شعله‌های آتش دوباره به کلاس سوخته بازگشت.


کلاس سوخته
وقتی همکاران این معلم فداکار در جریان آتش‌سوزی در یک کلاس درس قرار گرفتند بلافاصله آتش‌نشانی را در جریان ماجرا قرار دادند. اما زمان به سرعت سپری می‌شد و باید خودشان دست به کار می‌شدند تا جان بقیه دانش‌آموزان مدرسه به خطر نیفتد. چند معلم به کمک آقای سلیمان‌زاده رفتند. دود همه اتاق درس را فرا گرفته بود. معلم جوان مشغول خاموش کردن آتش بود که همکارانش هم وارد عمل شدند. اما پس از دقایقی از تلاششان آقای سلیمان‌زاده بیهوش روی زمین افتاد. همزمان با این اتفاق شعله‌های آتش هم توسط معلمان خاموش شد. با مخابره این خبر به اورژانس، بلافاصله این معلم جوان به بیمارستان ولایت گرمی منتقل شد. «بخشعلی کامرانی» مدیر آموزش و پرورش گرمی مغان در رابطه با خبر آتش‌سوزی در کلاس درس دبیرستان شهید غیاثی گفت:  «صمد سلیمان‌زاده معلم زبان این دبیرستان به محض مشاهده شعله‌های آتش، دانش‌آموزانش را از کلاس خارج کرده و با تلاش متولیان مدرسه آتش را در کمترین زمان مهار می‌کنند. اما این معلم فداکار در جریان خاموش کردن آتش دچار دودگرفتگی و سوختگی جزیی در انگشتان دست شده بود. در تماس تلفنی با معلم کلاس و پیگیری از طریق بیمارستان ولایت گرمی هم متوجه شدیم، حال این معلم رضایت‌بخش اعلام شده و او از بیمارستان مرخص شده است. بعد از این حادثه مسئولان آموزش و پرورش و بخشداری منطقه در مدرسه حاضر شده و به بررسی دقیق کانون آتش پرداختند. تمام بخاری‌های نفتی چکه‌ای خطرساز از مدارس جمع‌آوری شده و به جای آنها بخاری‌های کاربراتوری کارگذاشته شده است. با توجه به این‌که دبیرستان روستایی شهید غیاثی فاقد گاز است در این دبیرستان نیز بخاری‌های چکه‌ای با بخاری‌های کاربراتوری جدید استاندارد تعویض شده است. بنابراین علت آتش گرفتن بخاری این کلاس درحال بررسی است.


زوایای حادثه
این حادثه درحالی رخ داد که ١٥ آذرماه، ٢‌سال از آتش‌سوزی دبستان دخترانه روستای شین‌آباد، که به‌دلیل نقص سیستم گرمایشی ٢٩ دانش‌آموز سوخته و ٢ نفر از آنها به کام مرگ فرو رفتند، می‌گذرد. هرچند این بار تنها خسارات مالی فراوانی برپیکره کلاس وارد می‌شود اما استاندارد نبودن سیستم گرمایشی مدارس یکی از بحران‌هایی است که خانواده‌ها به شدت نگران آن هستند.


محمود علایی، فرماندار گرمی در تشریح فرآیند آتش‌سوزی در این مدرسه گفت: «دانش‌آموزان و معلم اطلاع نداشتند که در کاربراتور بخاری نفتی، نفت بیش از اندازه وارد شده و بخاری را روشن می‌کنند و بعد از آن مطلع می‌شوند که نفت در آن زیاد است. به همین دلیل بخاری دچار آتش‌سوزی می‌شود، یکی از دانش‌آموزان نیز در جریان حادثه برای بیرون بردن بخاری شیطنت می‌کند که موجب آتش‌سوزی بیشتر بخاری شد. این مسأله طبیعی است و عمدی در رخداد حادثه توسط دانش‌آموزان وجود ندارد.»

اخبار حوادث - شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------