خودزنی یك متجاوز به عنف، قبل از اعدام!



 

خودزنی یك متجاوز به عنف، قبل از اعدام!

 

«كیانوش.ش» متجاوز به عنفی كه صبح گاه یك شنبه۲۰ آذرماه۹۰ در شهركرد به دارمجازات آویخته شد، دقایقی قبلاز اعدام با لبه تیز دستبند كه توسط ماموران برای اجرای حكم بازشده بود اقدام به خودزنی كرد و علی رغم چنین اقدامی از سوی محكوم، حكم اعدام با طناب دار اجرا شد.

«كیانوش.ش» متجاوز به عنفی كه صبح گاه یك شنبه۲۰ آذرماه۹۰ در شهركرد به دارمجازات آویخته شد، دقایقی قبل از اعدام با لبه تیز دستبند كه توسط ماموران برای اجرای حكم بازشده بود اقدام به خودزنی كرد و علی رغم چنین اقدامی از سوی محكوم، حكم اعدام با طناب دار اجرا شد. درپی وقوع این اتفاق این شائبه در بین مردم حاضر در صحنه اجرای حكم و برخی از كارشناسان حقوقی مطرح شد كه این نوع از مرگ نمی تواند نفس اجرای حكم قضایی تلقی شود و ممكن است اشكالات شرعی یا قانونی بر چگونگی اجرای آن وارد باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هرچند مدیركل پزشكی قانونی چهارمحال و بختیاری پس از پایان مراسم اعدام علت اصلی مرگ «كیانوش.ش» را فشار بر عناصر حیاتی گردن بر اثر دارآویختگی اعلام كرد اما او معتقد است كه ظاهرا این كار برای فرار محكوم از اعدام انجام شده است.

دكتر منصور فیروزبخت در گفت و گو با ایسنا منطقه چهارمحال و بختیاری، با بیان اینكه حكم اعدام حتی با اقدام خودزنی اجرا می شود، تصریح كرد: برخی از افراد با اقدام به خود زنی تصور می كنند اعدام نمی شوند این در حالی است كه فرد متهم اگر نیز اقدام به خود زنی كند و هوشیاری خود را از دست دهد بعد از درمان حكم اعدام اجرا خواهد شد.

وی آمار خود زنی به هنگام اعدام را بسیار كم دانست و تصریح كرد: این اقدام برای جریحه دار كردن احساسات مردم است بنابراین به دلیل مهم بودن اعدام در ملاء عام همه جوانب از طریق پزشكی قانونی، نیروی انتظامی و ماموران باید صورت گیرد.

مدیركل پزشكی قانونی چهارمحال و بختیاری با اشاره به خود زنی «كیانوش.ش» با بیان اینكه احتمال آموزش این فرد برای خود زنی زیاد است، اظهاركرد: خونریزی ناشی از خود زنی به اندازه ای نبوده است كه فرد اعدامی هوشیاری خود را از دست بدهد، به طوری كه فرد با هوشیاری كامل به دار مجازات آویخته شد.

فیروزبخت خاطرنشان كرد: پزشكی قانونی یكی از ارگان هایی است كه از شب قبل از اعدام تا بعداز اعدام باید در صحنه حضور داشته باشد به طوری كه با انجام معاینه جسمانی كامل از عدم ضرب و جرح و بیماری در فرد اعدامی اطمینان حاصل شود.

وضعیت نامساعد محكوم، موجب توقف اجرای حكم می شود

هم چنین عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهركرد نیز با اشاره به آیین نامه نحوه اجرای احكام اعدام مصوب ۲۷ شهریور سال ۸۲ ، در این باره گفت: بر اساس آیین نامه موجود چنانچه محكوم به اعدام بیمار باشد و این بیماری به حدی باشد كه طبق نظر پزشكی قانونی مانع انجام تشریفات اجرای حكم باشد پس از تایید توسط قاضی صادر كننده حكم یا دادستان، اجرای حكم تا رفع مانع به تاخیر خواهد افتاد.

دكتر سیدعباس جزایری با بیان اینكه حكم اعدام پس از قطعیت توسط واحد اجرای احكام كیفری و با نظارت دادستان اجرا می شود، اظهاركرد: پس از وصول حكم قطعی و دستور اجرای آن از سوی دادگاه صادر كننده، مرجع قضایی مجری حكم موظف است حداقل ۴۸ ساعت قبل از اجرای حكم مراتب را به رییس زندان، فرمانده نیروی انتظامی محل، پزشك قانونی، یكی از روحانیون، منشی دادگاه برای قرائت، وكیل محكوم علیه و قاضی صادر كننده رای اطلاع دهد و از آنها بخواهد برای انجام وظایف محول در محل اجرای حكم حضور داشته باشند.

این جرم شناس خاطرنشان كرد: قبل از اجرای حكم پزشكی قانونی به اتفاق مجری حكم به زندان رفته و مجرم را معاینه و اعلام نظر می كندكه از نظر جسمی مانعی برای اجرای حكم وجود نداشته باشد، بنابراین وضعیت روحی محكوم و حتی ابتلا او به جنون و یا بیماری جسمی كه مانع اجرای حكم نباشد، تاثیری در اجرای حكم ندارد.

به گفته وی، به هنگام اجرای حكم نباید به محكوم اهانت و یا بی احترامی كرد و قبل از اجرای حكم چنانچه محكوم خوردنی یا آشامیدنی تقاضا كند مامورین مكلف به تهیه آن هستند مگر اینكه تقاضای وی فقط برای تاخیر اجرای حكم باشد.

این وكیل پایه یك دادگستری خاطرنشان كرد: اجرای حكم اعدام معمولا به صورت حلق آویز به چوبه دار و یا به تشخیص قاضی صادركننده رای به نحو دیگر انجام می شود، زمان اجرای حكم نیز اول طلوع آفتاب خواهد بود مگر اینكه دادگاه زمان خاصی را تعیین كرده باشد.

وی ادامه داد: اجرای حكم اعدام با مامورین انتظامی است ولی در قصاص نفس ولی دم می تواند شخصا محكوم را قصاص كند.

جزایری اظهاركرد: پس از اجرای حكم چنانچه به تشخیص پزشكی قانونی اطمینان به مرگ محكوم حاصل شود، از محل اجرای حكم خارج و جسد تحویل پزشكی قانونی می شود.

به گفته وی، مامورین انتظامی و اجرای حكم موظف هستند وسایلی كه ممكن است محكوم به وسیله آنها خود را مضروب كند از دسترس وی خارج كنند ولی در صورتی كه با ابزاری مانند دستبند خود را زخمی كند موجب توقف اجرای حكم نخواهد شد مگر اینكه شدت صدمات به حدی باشد كه اجرای حكم غیر ممكن باشد كه در این صورت تا رفع مانع اجرای حكم متوقف خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شهركرد افزود: چنانچه وضعیت جسمی محكوم به نحوی باشد كه امكان اجرای حكم وجود نداشته باشد و پزشكی قانونی نیز آن را تایید كند اجرای حكم متوقف می شود كه در این صورت فرقی بین خود زنی محكوم و دیگر زنی وجود ندارد و به موجب ۵۷۹ قانون مجازات اسلامی چنانچه مامور دولت محكومی را سخت تر از مجازاتی كه مورد حكم است مجازات كند به ۶ ماه تا ۳ سال محكوم خواهد شد و چنانچه این عمل به دستور فرد دیگری انجام شود فقط آمر به مجازات مذكور محكوم می شود.

جزایری در خصوص تعیین محل اعدام نیز تصریح كرد: تعیین محل اجرای حكم اعدام با قاضی صادر كننده رای است ولی چنانچه در رای مشخص نشده باشد، در محل زندان اجرا خواهد شد.

خودزنی محكوم به اعدام موجب توقف اجرای نمی شود

به گزارش ایسنا، دكتر عالی پور، عضو هیات علمی دانشگاه شهركرد نیز در این رابطه افزود: اعدام شدیدترین كیفر پیش بینی شده در قوانین كیفری است كه در كنار قصاص مستلزم سلب حیات از محكوم است با این تفاوت كه قصاص حق اولیای دم یا فرد و اعدام حق جامعه است.

وی اظهاركرد: طبق ماده ۸۲ قانون مجازات اسلامی، زنای به اكراه و عنف مستوجب قتل یا همان اعدام است كه طبق مقررات، نحوه اجرای آن از سوی قاضی صادر كننده رای تعیین می شود و اگر قاضی در متن رای به چگونگی اعدام اشاره نكند به شیوه دارآویختن مجازات می شود.

وی با بیان اینكه اجرای اعدام همراه با مراسم مذهبی و با حضور رییس دادگاه صادر كننده رای برگزار می شود، تصریح كرد: جز در موارد استثنایی اجرای اعدام متوقف نخواهد شد، اجرای اعدام ممكن است با نظر قاضی صادر كننده حكم یا اینكه محكوم به زنا پس از اقرار، در لحظه اجرای حكم اتهامش را كه ثابت شده است انكار كند و یا اینكه محكوم علیه در حال بیماری باشد كه به تشخیص پزشك قانونی یا معتمد و با تایید قاضی اجرای حكم متوقف می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهركرد با بیان اینكه خودزنی شخص در آستانه اعدام موجب توقف اجرای حكم نمی شود، اظهاركرد: در صورتی كه خودزنی به گونه ای باشد كه محكوم علیه را در وضعیت بد جسمی مانند بیماری شدید قرار دهد فلسفه اجرای مجازات اعدام تامین نمی شود.

به گفته وی، عوامل توقف اجرای مجازات اعدام و مجازات های دیگر برای زنان بیشتر است ولی برای مردان تنها به دلیل بیماری می توان اجرای مجازات را متوقف كرد.

عدم پاسخگویی مسئولان قضایی

خبرنگار حقوقی ایسنا به منظور انجام مصاحبه و دریافت نظرات دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهركرد درباره اجرای این حكم تلاش های زیادی را به كار گرفت اما این تلاش ها هیچ نتیجه ای در برنداشت.... / گزارش : خبرگزارى ايسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------