تله‌های نامرئی برای 60 زن و دختر



اخبار حوادث - تله‌های نامرئی برای 60 زن و دختر

پسر چت باز که در فضای مجازی به کمین دختران دانش‌آموز می‌نشست، از سوی پلیس سایبری دستگیر شد. قربانیان این تله‌گذاری اینترنتی بیش از 60 دختر جوان و دانش‌آموز بودند که از استان‌های سراسر کشور در دام نامرئی وی گرفتار شده بودند.

به گزارش ایران، اوایل فروردین ماه امسال بود که پدری به همراه دختر دانش‌آموزش به یکی از مراکز پلیس فضای مجازی در استان مازندران مراجعه کرده و آنان را در جریان ماجرای عجیبی که برای دخترش رخ داده بود قرار داد.

وی گفت: مدتی بود که به رفتار دخترم مشکوک شده بودم. او دائم در فکر بود و کمتر می‌خندید. از طرف دیگر یک گردنبند قیمتی که برایش خریده بودم نیز دور گردنش نبود.

هر بار در این باره از او پرسش می‌کردیم او با ادعاهایی از پاسخ دادن طفره می‌رفت.
این وضعیت ادامه داشت تا این‌که چند روز پیش باز هم دخترم را گریان و ناراحت دیدم. دلیلش را از او پرسیدم. ابتدا تردید داشت ولی به او اطمینان دادم که در هر صورت در کنارش خواهم بود.
دختر در حالی که اشک می ریخت ماجرای آشنایی اش را با مرد جوانی در فضای مجازی برایم تعریف کرد.

وی می‌گفت: چند ماه پیش هنگامی که در فضای شبکه اجتماعی آواکس یا همان لایو چت در حال گشت بودم یکی از کاربران که خود را نیما معرفی می‌کرد از من خواست تا دقایقی را با او مکالمه داشته باشم.ابتدا می‌ترسیدم ولی بعد دل به دریا زده و به خواسته اش پاسخ مثبت دادم. او خودش را دانشجو معرفی کرد و ادعا می‌کرد چون به دلیل وضعیت مالی خوب خانواده‌اش، آنها به طور مداوم در سفر‌های خارجی هستند، او تنها است و نیاز دارد تا با کسی حرف بزند.ارتباط ما ادامه پیدا کرد تا این‌که او چند قطعه عکس از خودش برایم فرستاده و مدعی شد از من خوشش آمده و قرار است بعد از مراجعه خانواده‌اش از سفر اروپا با آنها درباره ازدواج صحبت کند. بعد از آن هم خواست برای آشنایی بیشتر و این‌که عکس مرا به خانواده اش نشان بدهد، تصویری از خودم برایش بفرستم.

این ارتباط ادامه پیدا کرد و او هر روز به بهانه‌های گوناگون عکس‌های جدیدی از من می‌خواست و مرا راضی کرد تا حتی عکس‌های خصوصی خودم را برایش بفرستم.

بعد از این اتفاقات بود که او شماره تلفن خواست و ارتباط تلفنی ما شروع شد. در جریان این ارتباطات او حرف‌هایی می‌زد که قابل گفتن نیست. هر بار که اعتراض می کردم می‌گفت ما قرار است زن و شوهر شویم و طرح این حرف‌ها مهم نیست.

اواخر سال قبل بود که او ادعا کرد پولی که خانواده اش برای او گذاشته بودند تمام شده  و اگر ممکن است برایش پول بفرستم تا بعد از مراجعت خانواده برگرداند.

جواب دادم پول ندارم   اما او خواست گردنبندم را برایش بفرستم. تعجب کردم که او چگونه دانسته من گردنبند دارم وقتی پرسیدم گفت در عکس‌هایت بوده و من دیدم.

چون این گردنبند هدیه پدر و مادرم بود حاضر به پذیرش درخواست او نشدم در این مرحله بود که لحن او از حرف‌های عاشقانه به تهدید تبدیل شد و گفت همه مکالمات ما را ضبط کرده و اگر به خواسته اش عمل نکنم همه را به همراه عکس‌های خصوصی که برایش فرستاده بودم روی شبکه‌های مجازی قرار می‌‌دهد.از ترس این‌که با این کار آبروی من و خانواده‌ام به خطر خواهد افتاد، به خواسته‌اش تن داده و گردنبند را به وی دادم. او چند روزی تهدید نکرد تا این‌که بازهم تماس گرفته و این بار پول خواست. در وضعیت بدی گرفتار شده بودم نمی‌دانستم چکار باید بکنم. از طرفی پول درخواستی وی را نداشتم و از سوی دیگر می‌ترسیدم با مخالفتم باعث آبروریزی خود و خانواده‌ام شوم.

در چنین وضعیتی بودم که موضوع را با پدرم در میان گذاشتم. او پیشنهاد داد ماجرا را با پلیس در میان بگذاریم.

بدین ترتیب پرونده کلاهبردار اینترنتی در اختیار پلیس «فتا» استان مازندران قرار گرفت و عملیات تخصصی برای به دست آوردن ردی از او کلید خورد.

در نخستین مرحله از تجسس‌ها مشخص شد عکس‌های ارسالی کلاهبردار اینترنتی متعلق به یکی از هنرپیشه‌های‌ هالیوودی است و مطالعه روی تماس‌های تلفنی و سایر دلایل و مدارک به دست آمده حکایت از آن داشت که او در یکی از شهرهای استان اردبیل است.

در ادامه بررسی‌ها مستنداتی به دست آمد که مأموران را به مخفیگاه جوان شیاد کشاند. در حالی که سه ماه از آغاز عملیات پلیس برای ردیابی این مرد می گذشت سرانجام مخفیگاه وی تحت محاصره مأموران درآمد و بازداشت شد.

وی که باور نداشت رازش فاش شده باشد وقتی سردی دستبند پلیس را روی مچ‌های خود دید لب به اعتراف گشود و جزئیات تله‌گذاری‌های اینترنتی خود را برای دختران و زنان جوان در فضای شبکه‌های اجتماعی فاش کرد.

مأموران پلیس فتای مازندران پس از دستگیری این مرد جوان در بازرسی از سیستم‌های رایانه‌ای او تعداد زیادی عکس از طعمه‌های وی در حالی که در یک فایل مخفی ذخیره شده بود به دست آوردند.

هشدارهای پلیس
سرهنگ رستمی رئیس پلیس فتای استان مازندران با هشدار به خانواده‌ها در باره گسترش این نوع ارتباطات گفت: با توجه به پیشرفت‌های روزافزون حوزه IT و بروز فاصله اطلاعاتی میان والدین و فرزندان که از آن به عنوان شکاف دیجیتالی یاد می‌شود، باعث  شده در برخی موارد کنترل و نظارت کافی روی عملکرد فرزندان در زمان کار با رایانه و بخصوص اینترنت، در اکثر خانواده‌ها وجود نداشته باشد و این امر موجب بروز آسیب‌هایی برای فرزندان شده است.

وی گفت: والدین در این برهه از زمان لازم است خود را تا حد توان از نظر دانش عمومی رایانه به روز کرده و سعی داشته باشند تا ناآشنایی با رایانه موجب نشود از کنترل‌های اولیه بر فرزندان خود باز مانند.از مهمترین مواردی که جنبه پیشگیرانه دارد و می‌توان به والدین پیشنهاد داد، نصب و راه‌اندازی رایانه در محلی است که قابلیت کنترل فیزیکی و چشمی توسط والدین بر عملکرد فرزندان میسر باشد.

رئیس پلیس فتای مازندران در ادامه یادآور شد: ساعات کار فرزندان با کامپیوتر را برنامه‌ریزی و زمانبندی کنید، از نگهداری اطلاعات شخصی روی رایانه خودداری و سعی کنید اطلاعات شخصی خود را روی CD یاDVD  ذخیره کرده و از آنها در محل مناسبی مراقبت کنید، تصویرهای پس‌زمینه رایانه خود را با دقت انتخاب کنید و از انتخاب تصاویر شخصی و خانوادگی به عنوان تصویر پس زمینه بپرهیزید.

همچنین والدین می‌توانند از نرم‌افزارهای «کنترل والدین» که در بازار موجود است برای نظارت بر عملکرد فرزندانشان در فضای مجازی کمک بگیرند.

-رفتار نامناسب: کودکان فکر می‌کنند در دنیای مجازی به دلیل احساس ناشناس بودن، در مقابل رفتار‌های نامناسب خود هیچ‌گونه مسئولیتی ندارند در حالی که آنها نباید فراموش کنند که در مقابل رفتار و اعمال خود پاسخگو هستند.

- تماس نامناسب: بعضی از افراد آنلاین در اینترنت مقاصد شومی دارند، مثل «هکرها و کلاهبرداران» که باید از آنها اجتناب کرد.

- محتوای نامناسب: ممکن است نگران مسائل غیراخلاقی، خشونت یا دیگر مشکلاتی که در فضای مجازی وجود دارد، باشید. شما می‌توانید با صحبت صحیح و مؤثر در مورد چگونگی برقراری ارتباطات صحیح آنلاین، خطراتی که کودکانتان را تهدید می‌کند، کاهش دهید و با تشویق، آنها را به استفاده از راهنمایی‌های خود متقاعد کنید.

49 درصد از کسانی که در این فضا وارد می‌شوند هویت معکوس دارند و 85 درصد فضای مجازی براساس تحقیقات، فضای تجاری و اقتصادی است و هرزگردی در این میان 3 تا 5 درصد را به خود اختصاص می‌دهد.

زمانی که افراد می‌خواهند از رایانه استفاده کنند نخستین ابزار برای ورود به فضای مجازی داشتن اینترنت است، این در حالی است که شبکه‌های موبایل این قابلیت را آسان‌تر کرده، به طوری که از طریق هر سیمکارتی می‌توان به اینترنت راه یافت.در دبیرستان‌ها و مراکز آموزشی بسیاری از دخترها و پسرهایی که والدین‌شان، آنها را در خانه‌ها از راه‌یافتن به اینترنت منع می‌کنند، از صبح تا زمانی که به خانه باز می‌گردند از طریق گوشی‌های همراه خود یا حتی گوشی‌های همراهی که از دوستان خود قرض و اجاره می‌کنند، در اینترنت سیر می‌کنند.

 گفت‌وگو با کلاهبردار اینترنتی
چند سال داری؟
28 ساله هستم.

خودت  را به چه نام‌هایی معرفی می‌کردی؟
نیما. از بچگی این اسم را دوست داشتم.

تا کلاس چند درس خوانده‌ای؟
دیپلم دارم.

با اینترنت چطور آشنا شدی؟
به کار‌های اینترنتی علاقه داشتم به خاطر همین با خرید برنامه‌های آموزشی، کار با اینترنت را یاد گرفتم.

چطور شد به فکر اخاذی و کلاهبرداری از دختران در فضای مجازی افتادی؟
ابتدا فقط از آنها برای صحبت کردن استفاده می‌کردم. بعدها به فکر افتادم تا حداقل از هرکدام از آنها مقداری شارژ اینترنتی بگیرم و این آغازی بود برای کارهای خلاف.

غیر از این دانش‌آموز، باز هم از کسی پول گرفتی؟
نه. وقتی گردنبند را گردن او دیدم وسوسه شدم. تازه آن را هم ‌نفروختم و مأموران در اتاق پیدا کرده و به دخترک برگرداندند.

چرا عکس هنرپیشه‌ها را برای طعمه‌هایت می‌فرستادی؟
عکس افرادی را انتخاب می‌کردم که ناشناخته بودند بنابر این مشکلی پیش نمی‌آمد. از طرف دیگر می‌ترسیدم با دادن عکس‌های خودم بعداً برایم مشکل ایجاد شود.

با چند دختر و زن رابطه اینترنتی داشتی؟
فکر می‌کنم بین 50 تا 60 مورد بودند.

کارت چیه؟
بیکارم.

اخبار حوادث - ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------