مأموریت خصوصی 3 بازرس آتش‌نشان در رازگشایی معمای کادوس 4



اخبار حوادث - دادستان آبادان علت آتش‌سوزی ابهام‌آمیز را فاش کرد
مأموریت خصوصی 3 بازرس آتش‌نشان در رازگشایی معمای کادوس

سه بازرس آتش‌نشانی که خصوصی مأموریت داشتند از آتش‌سوزی مجتمع تجاری کادوس 4 رازگشایی کنند نظریه خود را به دادستان آبادان ارائه دادند.

در این اظهارنظر فرضیه عمدی بودن آتش‌سوزی که چندی پیش از سوی رئیس آتش‌نشانی آبادان عنوان شده بود از سوی دو بازرس پایتخت‌نشین و یک بازرس خوزستانی پذیرفته نشد.


دادستان آبادان، آخرین نظریه کارشناسان فنی آتش‌نشانی در خصوص علل بروز و گسترش آتش‌سوزی در مجتمع تجاری کادوس 4 آبادان را اعلام کرد.


«احمد شیرعلیزاده» با تأکید بر عمدی نبودن موضوع آتش‌سوزی در مجتمع تجاری کادوس 4 این شهر اظهار کرد: بر اساس نظریه کارشناسان، نقص فنی در رعایت نکردن موازین ایمنی و ناشی از اتصال سیم‌کشی‌های برق و مدارات مربوط به سیم روشنایی داخل سقف کاذب که از موقعیت راهرو و مشاعات آن و نزدیک محل آسانسور و پلکان برقی ضلع شمالی بوده آتش‌سوزی آغاز و با آتش گرفتن صفحات یونولیت در سقف کاذب سبب شعله‌وری و گسترش حریق و سرایت به سایر نقاط شده است. 

 

وی با اشاره به اینکه نظریه اعلام شده تا حدود 80 درصد علمی و قابل قبول است، افزود: امکان بازنگری، قبول یا رد برخی از بخش‌های این نظریه وجود دارد به طوری‌که در پاره‌ای از موارد نیز خواستار ارائه توضیحات بیشتر از سوی کارشناسان مربوطه شده‌ایم.


دادستان دادسراهای عمومی و انقلاب آبادان تصریح کرد: طبق نظریه کارشناسان فنی آتش‌نشانی که برای بررسی این موضوع به طور خصوصی از سوی دادستانی دعوت به کار شدند یک بازرس از خوزستان و دو بازرس از تهران، علل بروز آتش‌سوزی و دلایل گسترش آن و سهم بخش‌های مختلف در این میان به تفکیک و با ذکر دلایل بیان شده است.


شیرعلیزاده اضافه کرد: در این نظریه صاحب مجتمع با 60 درصد، شهرداری با 20 درصد، سازمان آتش‌نشانی با 20 درصد، سازمان نظام مهندسی 10 درصد، اداره آبفا با 5 درصد و صاحبان غرفه‌ها با 5 درصد در این زمینه اهمال‌کاری‌ها و قصوراتی داشته که باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد.


وی یادآور شد: از آنجایی‌که این حادثه مجروح یا جان باخته ای به همراه نداشته است و از سوی دیگر نیز موضوع عمدی بودن برای ما احراز نشده - طبق بررسی‌ها و تحقیقات همه جانبه – پس موضوع وصف مجرمانه ندارد و در دادسرا رسیدگی نمی‌شود.


شیرعلیزاده ادامه داد: زیان‌دید‌گان این حادثه می‌توانند با طرح دادخواست به دادگاه نسبت به هر آن کس که از نظر آنان سبب این خسارت شده شکایت کنند و موارد قابل پیگیری است.


دادستان دادسراهای عمومی و انقلاب آبادان گفت: هر دستگاه عمومی یا دولتی که قصور در کار داشته و اقدامات قانونی در موضوع نظارت‌ها و پیگیری‌های مختلف را به انجام نرساند در خصوص مسائل مرتبط با خود مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشد.


وی از همه دستگاه‌های دولتی یا عمومی خواست به وظایف قانونی خود در خصوص همه مجتمع‌های تجاری موجود در سطح شهر عمل کنند ضمن آنکه برخی از این اقدامات نیز از همان زمان آتش‌سوزی آغاز شده است.

اخبار حوادث - روزنامه ایران

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------